Buis 5Y3G vervangen door diodes. (Toestel of techniek)

door Pim V. @, Amsterdam, 10-07-2022, 16:47 (654 dagen geleden)

Goedemiddag,

hoewel een buizentoestel, meen ik de specifieke vraag toch alhier te moeten stellen.

Ik kocht een Philips 431AS, made in Australia. Dit toestel was bedoeld voor de verkoop in Nederlandsch Indië toen de import vanuit "Holland" stil kwam te liggen als gevolg van de bezetting alhier.

Zonder al te diep in te gaan op de buizentechniek: dit toestel heeft als gelijkrichter de buis 5Y3G. In mijn toestel is deze echter vervangen voor 4 dioden verstopt in een buisvoet.

Zoals op de foto te zien is ziet een en ander er erg netjes uit. Lijkt wel een soort aanpassing vanuit Philips zelf, een soort kit. De vraag is nu, in welke periode is deze aanpassing te plaatsen ? Toestel is geproduceerd in 1941, toen waren halfgeleiders nog geen gemeengoed. Ik vermoed eerder jaren '50.

Toestel is ergens tussen 1949 en 1958 naar Nederland gekomen met repatriërende Nederlanders / Indo's.

De diodes lijken als opdruk te hebben "B0640Y" (B nul zes vier nul Y). Ik kan hier echter niet veel info over vinden.

Wie helpt ?

Pim.

[image]

[image]

[image]

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door radiowizzard3 † @, Blerick, 10-07-2022, 18:47 (654 dagen geleden) @ Pim V.

Hoi Pim

Voor 1960 bestonden deze diodes nog niet.het lijkt op de Philips BY127, misschien een productie sample, maar deze diodes kwamen pas met de komst van de K6 kleurentv.
Als je een 5Y3 wilt hebben, ik heb er genoeg.
Is de voedingstrafo wel origineel?
Het lijkt op een brugschakeling voor een enkele hoogspanningswikkeling.Een 5Y3 is voor een dubbele hsp wikkeling gemaakt.
Ik hoor het wel

Theo

--
Real radios have motors.

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Onno-I @, 11-07-2022, 08:56 (653 dagen geleden) @ radiowizzard3 †
Gewijzigd door Onno-I, 11-07-2022, 09:01

Het is idd een brugschakeling. Die kan niet gewoon in plaats van de 5Y3.
Dit betekent dat de bedrading aan de voet van de 5Y3 is aangepast: 1 helft van de hsp wikkeling en 4V wikkeling los, middenaftakking en massa naar de buisvoet. Mischien is de voedingstrafo ook vervangen.

Bij een dubbelfasige gelijkrichter krijgen de diodes 2x de piekspanning voor hun kiezen, 900-1000V. BY127 mag 1250V en dan heb je weinig marge voor stoorpulsen. Het voordeel van de brugschakeling is dat die maar 1x de piekspanning aan de diodes geeft.

De diodes lijken me jaren 70 of later. Het plugje is van een type dat jaren60-vroeg70 werd gebruikt maar opgevolgd door een beter model. Dat zegt niet zo veel over de datum van bouwen want je kunt ze heel lang ergens hebben liggen.

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 10-07-2022, 19:07 (654 dagen geleden) @ Pim V.

Zoals op de foto te zien is ziet een en ander er erg netjes uit. Lijkt wel een soort aanpassing vanuit Philips zelf, een soort kit. De vraag is nu, in welke periode is deze aanpassing te plaatsen ?

De enige houvast die je m.i. hebt is wanneer de diodes zelf geproduceerd zouden kunnen zijn.
De behuizing van de diodes is DO-15 en dat dateer ik op z'n vroegst van rond 1970. Dat houdt dan in dat de 5Y3G modificatie in ieder geval na aankomst van het toestel in Nederland moet zijn uitgevoerd. Het kan dan ook van veel later dan de 70er jaren zijn want als je even zoekt dan blijkt de B0640Y ook nu nog wel te koop en vrij gangbaar te zijn.

Vr. groet, Ron

--
PA0RKG

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door soundman2 @, Wouw, 10-07-2022, 19:23 (654 dagen geleden) @ Pim V.
Gewijzigd door soundman2, 10-07-2022, 19:25

Ik denk dat het toch een nette knutsel is. In de zoekpen van de voet zit een deel van een plastic plugje, waarin het schroefje gedraaid word. Het dekseltje heeft een verzonken schroefgat.
Als dat fabrieksmatig zou zij gedaan had de rand van het gat dezelfde kleur als de rest van het dekseltje.
Ook zijn er nog resten glaskit te zien. Het dekseltje wordt op hoogte gehouden door het kartonen vulmateriaal.

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 10-07-2022, 20:14 (654 dagen geleden) @ Pim V.

Er zal in de radio een flinke stop weerstand moeten zitten.
Met deze schakeling is de spanning veel te hoog.
Denk dat een origineel beter werkt of een op/inbouw met 2 diodes.
Groet, Ben

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door ewoud @, Amstelveen, 10-07-2022, 23:19 (654 dagen geleden) @ Ben

Beste Ben,

Volgens mij is het zo dat een buis toch beter op z'n plaats is.
Mede door de hogere internweerstand die tot resultaat heeft dat de stroom door afvlakelco bij het aanzetten wordt beperkt en de elco een langer leven is beschoren.
Of je moet bij elke diode een weerstand in serie zetten naar waarde van de Ri van de buis.

Succes met je project.

groet,
Ewoud

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-07-2022, 01:42 (653 dagen geleden) @ ewoud

Wat was de vraag van de TS ook alweer?

Willem

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-07-2022, 14:30 (653 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik geloof dat dat was "Wie helpt?"

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Sieme @, 11-07-2022, 09:36 (653 dagen geleden) @ Pim V.

Het lijkt erop dat de ongebruikte pin op positie 1 zit .
Als dat zo is zijn plus en min van de brug aangesloten op de gloeidraadpennen en moet er dus behoorlijk onderdeks gemodificeerd zijn.
Ze hebben toch niet de netspanning rechtstreeks op de brug gezet?
In elk geval kan er dan niet ongestraft een buis worden teruggezet.
m.v.g.
Sieme

--
het experiment heeft altijd gelijk

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Pim V. @, Amsterdam, 11-07-2022, 09:49 (653 dagen geleden) @ Pim V.

Allen bedankt voor de antwoorden. Het is me duidelijk. De modificatie is van veel latere datum dan ik vermoedde. Voedingstrafo is inderdaad een andere en onder het chassis vind ik o.a. een Elco met Duitse opdruk. Zal niet zomaar een 5Y3G plaatsen :-)

Pim.

[image]

[image]

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Onno-I @, 11-07-2022, 10:14 (653 dagen geleden) @ Pim V.
Gewijzigd door Onno-I, 11-07-2022, 10:16

bedoel je de zwarte condensator rechts?
de goudkleurige Ducati elco links is in elk geval niet origineel. waarschijnlijk begin jaren 70.

Buis 5Y3G vervangen door diodes.

door Pim V. @, Amsterdam, 11-07-2022, 10:39 (653 dagen geleden) @ Onno-I

Yes, en het is idd een condensator, geen elco. De goudkleurige is een elco. Verder staat er op het chassis ook nog een elco die van recenter datum dan het toestel lijkt te zijn.

Pim.

powered by my little forum