Merkwaardige Transistor AC 127 (Toestel of techniek)

door Cornelisjan @, Lunteren, 15-07-2022, 22:38 (622 dagen geleden)
Gewijzigd door Cornelisjan, 15-07-2022, 22:56

Geachte forumleden,

Hier even een vraagje m.b.t. een germanium transistor type AC 127.

[image]

De middelste op de foto, met de blauwe stip bij collector, is defect en wilde ik vervangen.
En dus bestelde ik 4 nieuwe exemplaren van het fabricaat Texim en zijn op de foto de bovenste en onderste.

Het volgende viel mij op:
a Geen stip of andere codering bij de collector
b Goudkleurige langere aansluitdraden
c Langere behuizing
d Tussen alle aansluitingen, in welke combinatie dan ook, meet ik een keer sper en met
* omgekeerde meetpennen 0,2V (germanium)
e In vergelijking met soortgelijke typen een nogal hoge versterking
f Een hogere dan normale Ic0

Ik kan mij voorstellen dat de Collector(voorste op foto en draad naar rechts gebogen) een wat grotere afstand heeft t.o.v. de linkerdraad (Emittor) en de middelste (Bassis, en dat DIT dus de codering is.

Wanneer ik nu met de transistor tester meet heb ik dus een wat hoger dan normale Ic0 en een wel erg hoge versterking en deze loopt gedurende de meting ook nog wat op.

Er is geen sluiting, voor zover ik kan meten, van aansluitingen naar behuizing.

Wie kan mij hier meer over vertellen en of verklaren waarom er tussen E en C niet 2 keer sper wordt gemeten.

Groet,

Cor

Merkwaardige Transistor AC 127

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 16-07-2022, 00:42 (622 dagen geleden) @ Cornelisjan

De collector basis diode laat bij Ge transistoren altijd iets door in sper. Dit wordt versterkt met de stroomversterkingsfactor van de transistor als je tussen C en E meet. Sluit bij die meting eens E en B kort, dan meet je de normale sperstroom van de C - B diode, zonder stroomversterking. Bij siliciumtransistoren is de sperstroom zo laag dat met de stroomversterking erbij nog steeds een lage sperstroom wordt gemeten!

Merkwaardige Transistor AC 127 NPN

door Cornelisjan @, Lunteren, 16-07-2022, 10:20 (621 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door Cornelisjan, 16-07-2022, 10:28

De collector basis diode laat bij Ge transistoren altijd iets door in sper.

Mee eens en dit geldt ook voor de emittor basis diode, toch?

Sluit bij die meting eens E en B kort, dan meet je de normale sperstroom van de C - B diode, zonder stroomversterking.

Inderdaad sperstroom neemt in dit geval af.

Ik heb ook nog een AC125 en AC 126 beide PNP en ook nog een AC188 NPN, genomen welke ik nog heb liggen en deze meten met de diodetester wel gewoon sper tussen E en C in beide richtingen terwijl de basis niet aangesloten is.

Ik blijf het een vreemde zaak vinden.

Merkwaardige Transistor AC 127

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-07-2022, 14:06 (621 dagen geleden) @ Cornelisjan

Texim is bij mijn weten geen fabrikant maar een groothandel, dus mogelijk een herstempelaar. De behuizing (langere TO-18) werd veel door Duitse en Oost-Europese fabrikanten gebruikt. Grote voordeel: vrijwel zeker geen whiskers. Heb je een foto'tje van de merkopdruk toevallig? Zie ik een datumcode uit 1996?

De meting kan ik niet helemaal verklaren, misschien toch een afwijkend productieproces?

Merkwaardige Transistor AC 127

door Cornelisjan @, Lunteren, 16-07-2022, 14:39 (621 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Cornelisjan, 16-07-2022, 14:45

Texim is bij mijn weten geen fabrikant maar een groothandel

Je hebt gelijk Maarten de leverancier had het over een groothandel.

geen whiskers.

Dat is mooi.

Heb je een foto'tje van de merkopdruk toevallig? Zie ik een datumcode uit 1996?

[image]

De bovenste regel: T9615 dit zal inderdaad de datumcode zijn, want bouwjaar apparaat is 1977
De onderste regel: AC127
Meer staat er niet op

De meting kan ik niet helemaal verklaren, misschien toch een afwijkend productieproces?

Ik ben op dit moment bezig met het monteren van deze transistor en kan er niet al te gemakkelijk bij en dus hoop ik dat hij goed wordt bevonden.

Cor

Merkwaardige Transistor AC 127

door Cornelisjan @, Lunteren, 16-07-2022, 17:18 (621 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Cornelisjan, 16-07-2022, 17:22

De bovenste regel: T9615 dit zal inderdaad de datumcode zijn, want bouwjaar apparaat is 1977

Dit is natuurlijk onzin wat ik hier vertel, een transistor welke gemaakt is in 1996 week 15 kan niet zijn verwerkt in een apparaat wat in 1977 is gefabriceerd:-D
Wel kan hij in dit apparaat zijn gezet in 2022 ter reparatie.

Ik ben op dit moment bezig met het monteren van deze transistor en kan er niet al te gemakkelijk bij en dus hoop ik dat hij goed wordt bevonden.

Goed nieuws, apparaat werkt weer dus blijkbaar een transistor waar verder niets mee aan de hand is behalve dat ik meetresultaten kreeg die ik helemaal niet verwachte.

Reparatie verslagje volgt nog van dit apparaat.

Wim en Maarten bedankt voor het meedenken en tips.

Groet,

Cor

Merkwaardige Transistor AC 127

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-07-2022, 21:54 (621 dagen geleden) @ Cornelisjan


Wie kan mij hier meer over vertellen en of verklaren waarom er tussen E en C niet 2 keer sper wordt gemeten.


belangrijke vraag om dit te achterhalen : met wat heb je dat gemeten?

Merkwaardige Transistor AC 127

door Cornelisjan @, Lunteren, 17-07-2022, 00:01 (621 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 17-07-2022, 00:07

belangrijke vraag om dit te achterhalen : met wat heb je dat gemeten?

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

[image]

Gemeten met een PM 2521 op meetstand diode test.
De bewuste transistor is hier aangesloten tussen C-E.

Mijn transistortester is hieronder afgebeeld: de TC75 van Metha.

[image]

Groet,

Cor

powered by my little forum