Herstelling PM6302 (Algemeen)

door Bredero @, Vlaanderen, 25-07-2022, 11:03 (631 dagen geleden)

Voor een herstelling van een RCL Bridge van PHILIPS model PM6302 zoek ik spoel met potkern , op het schema genummerd onder 751. Ook een afbraak toestel is welkom. Maar één dergelijke spoelvorm aanwezig.

[image]
[image]

Herstelling PM6302

door soundman2 @, Wouw, 25-07-2022, 22:26 (631 dagen geleden) @ Bredero

Spoelen gaan niet vaak stuk en ze slijten ook niet.
Ontbreekt de spoel geheel of functioneert hij niet. Overwikkelen is zondermeer een optie als er een winding onderbroken is. Een paar avonden knutselen en een lange zoektocht is niet meer nodig.

Herstelling PM6302

door Bredero @, Vlaanderen, 25-07-2022, 22:34 (631 dagen geleden) @ soundman2

Aan de primaire kant is het signaal ok, de twee secundaire wikkelen geven een te zwak signaal, en onstabiel daarom mijn vermoeden dat er iets mis gaat met die spoel.

Herstelling PM6302

door Mans Veldman @, Leidschendam, 25-07-2022, 22:43 (631 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door Mans Veldman, 25-07-2022, 22:50

vooropgesteld dat ik de PM6302 niet ken. Maar zoals al opgemerkt een spoel gaat niet snel stuk, je ziet wel signaal secundair dus lijkt er op dat de spoel niet onderbroken is.

Een spoel of trafo wordt vaak gebruikt in filters of afgestemde kring. Als er in de schakeling na de spoel en fout zit kan de frequentie van een filter verschuiven dit kan verklaren waarom je een zwak en onstabiel signaal ziet. Als je de spoel niet vertrouwd kun je hem uitsolderen en met toongenerator en scoop testen maar ik zou in eerste instantie focussen op het circuit na de spoel.

Herstelling PM6302

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-07-2022, 23:55 (631 dagen geleden) @ Bredero

Is inderdaad iets van een transformator.

Philips heeft in schema 1 schakel stand de stroom loop in dikke lijnen aan gegeven.
gezien de zwik schakelaars , zou ik die eerst goed nazien.

Zou natuurlijk kunnen door eens een te zware belasting , bv via de extra Bias-DC welke Max 60V
mag zijn.Dan is bij foutieve aansluiting op pennen I en E gemakkelijk de trafo te beschadigen.
Hoewel je te maken hebt met de schakel weerstanden en moet je toch je best doen die trafo
stuk te krijgen.

Let op R 711 Daarom.
[image]

[image]
[image]

Herstelling PM6302

door Bredero @, Vlaanderen, 28-07-2022, 10:53 (628 dagen geleden) @ Maurice

Hallo, bedankt voor deze laatste tip, inderdaad slecht contact in de schakelaar 801B, het probleem was zeer zwak maar voldoende om slechte of geen metingen te kunnen doen. Het toestel kan opnieuw een paar jaar verder.:-)

powered by my little forum