Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? (Gezocht)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 11-08-2022, 18:15 (623 dagen geleden)
Gewijzigd door Leo Snoeren, 11-08-2022, 18:18

Beste forumlezer,

Ik ben bezig een N2219 cassetterecorder van Philips netjes in orde te maken, maar loop tegen een probleem aan: het meetinstument is defect.:-(

Dit is zo'n N2219:

[image]
(foto van internet)

Inmiddels ben ik zover dat alles werkt: snaren vervangen, plakkende wiskop vervangen, pinch roller vervangen, de hele zaak schoongemaakt. :||:

Het viel me op dat ik bij opname geen uitslag op het meetinstrument zag. Jammer genoeg komt er wel spanning op de aansluitingen van de meter te staan (dat zou eenvoudiger te repareren geweest zijn):-D .

De spoel meet oneindig :-( De spiraal veertjes zijn uiteraard goed, ik heb gemeten op de aansluitingen van de veertjes die aan de spoel vastzitten.

Nu heb ik wel wat metertjes liggen uit sloop toestellen, maar zonder de gegevens van met meetinstrument is het lastig vervangen. Ik zou graag de weerstand weten en de stroom voor volle uitslag. In de servicedocumentatie wordt alleen de 12 cijferige code genoemd en het nummer:

[image]

[image]

Eventueel is een meter uit slooptoestel (of een heel slooptoestel) ook goed....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje?

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-08-2022, 19:25 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door kris, 11-08-2022, 19:36

voor deze weet ik het niet, maar algemeen is de grootste hoop van metertjes uit die periode om en bij de 250µA voor een volle uitslag.

PS, als het metertje minder gevoelig zou moeten zijn (meer gevoelig lijkt me onwaarschijnlijk) kan je altijd een weerstandje over de meter plaatsen ter compensatie /afregeling.

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje?

door Goldline @, Oranjedorp, 11-08-2022, 20:39 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren

hoi Leo,
Misschien heb ik hem voor jou, stuur even een foto van de schaal en de vensterafmeting.

--
Cees PA1DBA

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Opgelost!

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 11-08-2022, 22:09 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Leo Snoeren, 11-08-2022, 22:12

Inmiddels is het probleem opgelost!

Dank zij de opmerking van Kris en het feit dat ik best een aantal van dit soort metertjes heb liggen, heb ik een donor gevonden.

Dit is het metertje in kwestie:
[image]

Erin verborgen zat dit meetinstrument:
[image]
Hiervan is de spoel onderbroken. Ik ben best handig, maar zoiets overwikkelen is niet aan mij besteed....

De, inmiddels gesloopte, donor:
[image]
Ook 250 uA en perfect werkend!

Nu alles nog samenbouwen:
[image]

Alles is getest en werkt perfect. Doordat ik een andere wiskop heb gebruikt (de originele wiskop was een plakkerige bende geworden) is de wis frequentie iets gedaald. Met de originele kop was deze ongeveer 90 KHz, met de vervanger 79 KHz. Nou ja er is verschil, maar of dat nu hoorbaar / merkbaar is betwijfel ik.

Kris: bedankt voor je opmerking, ik wist dat niet. Weer wat geleerd!
Cees (goldline): bedankt voor je aanbod, als dit niet was gelukt had ik er graag gebruik van gemaakt!

Morgen nog een plaatje van het hele apparaat, het is nu wat laat geworden....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-08-2022, 08:47 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Leo Snoeren, 12-08-2022, 08:49

Dit is het apparaat in kwestie:

[image]

Inmiddels weer perfect werkend. Het is geen HiFi, het is wel mono. Er ontbreekt een "pijltje" aan de volumeregelaar, maar dat vind ik niet storend. De kans ooit nog eens zo'n knop te vinden is niet zo groot, of er moet een compleet apparaat aan vast zitten en dan vind ik slopen weer jammer....

Maar erg leuk om eens zo'n ding op de werkbank te hebben: ik ga hem een plaatsje geven bij mijn verzameling.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Cornelisjan @, Lunteren, 12-08-2022, 09:23 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Knap werk Leo en inderdaad, een prachtig apparaat.

Heb je de kleefkop ook deze keer weer vervangen door dat type welke je in Duitsland bestelde met parallel daarover een spoeltje?

Groet,

Cor

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-08-2022, 10:06 (623 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dank je Cor!

Nee, de kleefkop bleek geheel andere eigenschappen te hebben, blijkbaar is dat ooit veranderd. De meeste kleefkoppen zijn goed door zo'n exemplaar van Pollin te vervangen, met een parallel spoel. deze is vervangen door iets uit een sloop toestel (geen Philips, maar elektrisch zat het in de buurt). Mechanisch zijn alle wiskoppen bijna hetzelfde.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Roland Huisman @, Zwolle, 12-08-2022, 10:34 (623 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Leuke recorder, en mooi dat hij weer werkt. Ik herken wel iets in jouw kreet: "Leuk om weer eens op de werkbank te hebben"

Zo zijn er ook nog wel items welke ik weer eens zou willen hebben. Gewoon om weer eens aan te werken. Of ik het daarna wil houden is soms een tweede. Maar dan is er wel weer iemand blij mee te maken. Zo zoek ik ook nog een K12 van een bepaald type, maar ik durf er niet om te vragen. Voordat je het weet heb je het thuis staan... :-D

Veel plezier met de recorder!

Groeten, Roland

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 12-08-2022, 13:18 (622 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Ja, zeker! Ik repareer nogal veel voor derden en eigenlijk alleen buizenspul, maar zo'n transistor ding voor mezelf is zeker wel leuk. Voor anderen repareer ik zelden transistorapparaten, niet omdat ik het niet kan, maar ik ben de hele dag al met "moderne" techniek bezig :-D :-D

Maar soms, zo af en toe.... Nou ja, je herkent het wel.

Een K12 moet nog wel te vinden zijn, hoewel er natuurlijk sinds de introductie van de platte televisie erg veel beeldbuis toestellen zijn weggegooid. Daarnaast moet het voor jou een beetje in de buurt zijn, ik meen dat je nogal noordelijk woont: een aanbod in Geleen wordt al snel een dagtrip!;-)

Succes en misschien tot ziens op de Wots!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wat zijn de eigenschappen van dit metertje? Foto eindresultaat.

door Roland Huisman @, Zwolle, 15-08-2022, 22:24 (619 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Hoi Leo,

Een K12 moet nog wel te vinden zijn, hoewel er natuurlijk sinds de introductie van de platte televisie erg veel beeldbuis toestellen zijn weggegooid.

K12 zijn er vast nog genoeg. Alleen het type dat ik zoek wellicht niet... Overigens heb ik ooit zelf de K12 van mijn ouders met alle soorten van genoegen aan de straat gezet... Dus het zal mijn straf wel zijn dat ik er géén één mag vinden ;-)

Daarnaast moet het voor jou een beetje in de buurt zijn, ik meen dat je nogal noordelijk woont: een aanbod in Geleen wordt al snel een dagtrip!;-)

Ik vond Zwolle altijd erg centraal... Maar ja, als je in Dongen woont is alles boven Utrecht wellicht al heel erg noordelijk :-D Maar Geleen is zelfs voor jou erg zuidelijk denk ik...

Succes en misschien tot ziens op de Wots!

Oh, goed idee! Dat is al weer even geleden dat we elkaar daar troffen.

Groeten, Roland

powered by my little forum