Grundig 3400 Frequentie-teller vraag (Toestel of techniek)

door eric-radio @, Arnhem, 24-08-2022, 08:18 (610 dagen geleden)

Hallo,

Ik heb een probleempje met een frequentieteller uit een Grundig 3400.

Een, van twee van dergelijke radio's die ik in het bezit heb heeft er veel draaiuren opzitten.
Deze teller vertoont in het display bleeding of ghosting, ik weet zo even geen Nederlandse term hiervoor.
Bij oplichten van getallen lichten ook de gedoofde gedeeltes van het display vaag op.
Dit is terug te zien in alle 5 displays.
Iemand misschien een idee in welke hoek ik de storing van dit fenomeen moet zoeken?

[image]


Vr gr Eric

Grundig 3400 Frequentie-teller vraag

door soundman2 @, Wouw, 24-08-2022, 10:44 (610 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door soundman2, 24-08-2022, 10:46

Rimpel of te lage spanning op C813, waardoor de thyristoren niet snel meer schakelen?

Grundig 3400 Frequentie-teller vraag

door eric-radio @, Arnhem, 24-08-2022, 14:12 (610 dagen geleden) @ soundman2

Ik zal eens meten, teller is nu aangesloten op een 9 volt batterij.
En zal in vergelijk met de wel goed werkende teller de spanningen meten en een scoop op de uitgangen van de thysristoren hangen.

Waar ik ook nog aan zat te denken is de veroudering van de thysristoren?
Ik lees op internet dat deze over de jaren kunnen degraderen, maar allemaal ter gelijkertijd is misschien onwaarschijnlijk.

Dank voor je reactie....

vr gr Eric

Grundig 3400 Frequentie-teller vraag

door henk vdb @, Breda, 24-08-2022, 18:50 (610 dagen geleden) @ eric-radio
Gewijzigd door henk vdb, 24-08-2022, 18:57

Ik heb het vermoeden dat de "gevoeligheid" van de nieuwer type displays hier ook een rol kan spelen. Als je nog zo'n zeven segment display over hebt zou je eens kunnen proberen vanaf welke stroom een segment zichtbaar gaat oplichten. Die stroom zou wel eens verassend laag kunnen zijn.

Een eenvoudige (ik geef het toe, niet zo fraaie) oplossing zou kunnen zijn een extra donker rood of beter een ND filter voor het display te plaatsen.

Grundig 3400 Frequentie-teller vraag

door eric-radio @, Arnhem, 24-08-2022, 20:12 (610 dagen geleden) @ henk vdb

Hallo Henk,

Het rood filter zit al in de radio voor de teller en als de teller geplaatst is in de radio, zie je het waarschijnlijk niet meer.

Het nieuwe display in de andere teller werkt wel ok, dus het lijkt in de aansturing te zitten.
De uitdaging is om de fout te vinden en het apparaat weer in goede staat te krijgen anders gaat het op de duur toch jeuken.. :-)

Maar ik zal je advies proberen om te kijken bij welke stroom het display leven geeft.

Vr gr Eric

powered by my little forum