Omroepinstalatie van een tram of bus (Toestel of techniek)

door petersteekie @, 11-09-2022, 11:11 (564 dagen geleden)

Goedendag

Zijn er leden die dit bekend voorkomt?
2 kastjes onderdeel van een omroepinstalatie uit een bus of tram
Zou graag iets over de werking weten of een schema

[image]

[image]

[image]


Gr Peter

Omroepinstalatie van een tram of bus

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-09-2022, 15:44 (564 dagen geleden) @ petersteekie

Nee dat wordt rond "poken"zo gezegd.


Ik zie ene net trafo met daar naast print met dat relais er op.
Lijkt me dat dat omvormer gedeelte is vanaf denk 24Vdc.

Dan vanaf versterker even de uitgang zoeken op die stekker.


Dan op die rechthoek stekker zal er een schakelaar zitten om dat relais te bedienen zodat
de omvormer aan gaat.
Draadjes volgen.

Dan 2e kastje lijkt me het 100V systeem.
Dus als inderdaad op die 2e print lijnversterker kastje 1 met grote trafo inderdaad een eindtrap zit
op dat zwarte koelblok zal daar vanaf 8 ohm of 4 ohm naar kastje 2 gaan.
Daar van af de 100V omroepluidsprekers.

De diode op relais printje kastje 2 is de relais spoel om dus de luidsprekers ook te activeren.

Deze wordt dan aangezet via de microfoon schakelaar welke op de microfoonplug terug te vinden is.

Ik zou beginnen met 12Vdc op omvormer printje.
Of kijk even op relais grote kastje wat daar voor spoelspanning op staat. 12 of 24.
Schakel draad van voedings relais opzoeken.
bandrecorder ingang gebruiken en zien wat er van komt.

Is allemaal te doen als je basis van zo'n PA installatie bekijkt.

Omroepinstalatie van een tram of bus

door soundman2 @, Wouw, 11-09-2022, 19:58 (564 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 11-09-2022, 20:04

Een nettrafo zal er niet inzitten, er is immers geen netspanning. Ik zie op de foto"s wel twee trafo's. De grootste trafo zou de uitgang kunnen zijn van een transistor balansversterker. Zelf heb ik 12 volt transistorversterkertjes van ongeveer 40 watt en die uitgangstrafo's lijken net zo groot. Het hoeft niet direct een 100 volt systeem te zijn, maar kan ook gewoon een aanpastrafo zijn voor laagohmige luidsprekers. Met 10 luidsprekers van 8 Ohm zit je al aan minder dan 1 Ohm. Op die waarde kun je en transistorversterker niet bouwen zonder uitgangstransformator. De kleinere transformator kan een balans ingangstransformator zijn, die tot ver in de jaren 80 gebruikelijk was in transistorversterkers voor lage spanningen. Evengoed is het een smoorspoel in het voedingsfilter.
Met wat back engineering is daar allemaal wel achter te komen. Dit soort apparatuur is niet de meest ingewikkelde en meestal niet voorzien van uP's etc.
Volgens de aanduiding is het toestel voor 24 Volt DC, geen ongebruikelijke spanning aan boord van autobussen en vrachtwagens.
De Firma Uniton is nog steeds actief en bouwt moderne digitaalbestuurde versterkers voor vele doeleinden.

Omroepinstalatie van een tram of bus

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-09-2022, 00:06 (563 dagen geleden) @ petersteekie

Je zou op een forum van OV-liefhebbers eens kunnen vragen bij welke fabrikant of maatschappij het magazijnnummer hoorde, als je benieuwd bent naar de herkomst. Daar zijn vast ook wel ergens nummertjesliefhebbers te vinden.

powered by my little forum