Wo 12 okt - LC-Kring over Software Defined Radio (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 24-09-2022, 17:31 (551 dagen geleden)

Beste Radiovrienden,

Op 12 oktober, de tweede woensdag van de maand, is er weer een avond van de Leren- en Contactkring. Het onderwerp is SDR, Software Defined Radio.

Tijd: Woensdag 12 oktober 2022 om 19.30.
Link: Jitsi, kanaal https://meet.jit.si/LerenenContactKring
Prijs: Gratis online webinar en ontmoeting.
Dia's: https://www.dropbox.com/s/awwidb5ti9qe497/SoftDefRa.pptx?dl=0

Software Defined Radio (SDR):
In Software Defined Radio is maar een klein deel van de ontvanger in elektronica gebouwd: na voorversterking en frequentie-omzetting wordt een kleine band (bijvoorbeeld 1 tot 3 MHz breed) gesampled. De samples kunnen in een computer worden verwerkt om alle informatie die binnen die band is verstuurd, zichtbaar en hoorbaar te maken. In software, aangevuld met plugins, wordt de demodulatie en bediening van de radio geprogrammeerd.
De simpelste setjes op dit gebied zijn de RTL-SDRs: zo'n ontvangertje is al voor een paar tientjes te koop, de software is gratis, en de mogelijkheden zijn enorm. Een bekende vorm is ook de WebSDR: dit zijn top-ontvangers die op een goede plek staan en via het internet te beluisteren zijn (ook weer gratis, en de bediening is heel simpel). De bekendste is de Twente WebSDR, hierop kun je heel veel KG en MG ontvangen, maar er zijn er honderden.
In de lezing vertel ik over de vele mogelijkheden van SDR, over het gebruik van de WebSDR en hoe je zelf kunt beginnen met RTL-SDR. Mijn eigen ervaring (met een eenvoudige RTL.SDR) is dat SDR wel veel inzicht geeft in wat er in een band gebeurt, het is een paradijsje voor het doen van RF metingen. De ontvangstkwaliteit van een goede portable haal ik wel met de Twente WebSDR, maar niet met mijn eigen SDRs.

Komende LC-Kring-avonden:
9 november: Energie besparen.
14 december: Radio's met batterijbuizen.

Ik hoop jullie op 12 oktober te zien!
Gerard Tel.

Foto's:
Een simpele RTL.SDR.
Een zakradiootje met DSP (Digital Signal Processing).

[image]

[image]

powered by my little forum