Verbetering CD geluid (Algemeen)

door Hersteller @, Haarlem, 07-10-2022, 23:03 (560 dagen geleden)

Verbetering CD geluid

door PA2JAN @, Marknesse, 07-10-2022, 23:16 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Waarschijnlijk voor een 'ronder' geluid...

Verbetering CD geluid

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2022, 23:16 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Gaat kennelijk over het perfect rond maken van een cd. Evenwel hebben snelheids variaties geen enkele invloed. Cd spelers zijn meestal shockproof. Dat houdt in, dat de data in een buffer wordt opgeslagen. Die buffer wordt met kristalprecisie uitgelezen.......

Verbetering CD geluid

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-10-2022, 01:07 (560 dagen geleden) @ soundman2

Ik ken het bufferen alleen van CD-spelers die sneller dan nominaal ("single speed") draaien. Dat zijn de latere generaties CD-loopwerken van computers, portable CD-spelers en mogelijk ook de CD-functie van SACD- en DVD-spelers.

Verbetering CD geluid

door MarcelvdG @, 08-10-2022, 08:02 (560 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door MarcelvdG, 08-10-2022, 08:15

In artikelen uit de jaren '80 over audio-CD-spelers hadden ze het ook altijd al over een FIFO-buffer. Ze gebruikten daar gewoonlijk een DRAM-chipje voor dat zodanig werd aangestuurd dat het als FIFO dienst deed. De snelheid van het loopwerk werd bijgeregeld om de FIFO ongeveer half vol te houden.

In het filmpje beweren ze overigens dat het slijpen van de rand van de CD het aantal leesfouten vermindert, zonder duidelijk te maken hoe dan wel. Dat heeft niets met een FIFO te maken, een FIFO helpt niet tegen leesfouten.

Verbetering CD geluid

door Hersteller @, Haarlem, 07-10-2022, 23:46 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Ze beweren dat door het afschuinen en zwart maken van de zijkant de reflecties in de kunststoflaag verminderen. En daarom klinkt het beter.

Verbetering CD geluid

door corne @, Omgeving Eindhoven, 08-10-2022, 09:45 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Hier is een link naar iemand op youtube die dit getest heeft en naar de digitale signalen heeft gekeken voor en nabewerking op de 'draaibank'.

Verbetering CD geluid

door Herman Vandierendonck @, 09-10-2022, 20:55 (558 dagen geleden) @ corne

De maker van bovenstaand filmpje heeft enorm leuke, en informatieve YouTube filmpjes, Ook de mythe van CD's demagnetiseren haalt hij met -objectieve- metingen en techniek onderuit.
Link :
https://www.youtube.com/c/Techmoan

Verbetering CD geluid

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-10-2022, 09:04 (560 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 08-10-2022, 09:07

Als het al negen jaar bestaat is daar vast wel eens een dubbelblinde test mee gedaan.

Schaaf een cd af en een andere niet, en laat de muziekliefhebber afwisselend fragmenten van de ene en de andere horen. Dan zal hij haarfijn kunnen aangeven welke fragmenten van een geschaafde cd komen. Of niet.
Maar Ik denk dat die testen er niet zijn, en ook dat ik het resultaat wel kan raden.

In de jaren tachtig stond in het Evoluon een demo opstelling van een cd waarin aan twee kanten tegenover elkaar met een zaag een gleuf van 2mm breed was gezaagd. In het midden zaten de helften van de cd nog net aan elkaar vast. Deze cd kon zonder hoorbaar kwaliteitsverlies afgespeeld worden..

Verbetering CD geluid

door MarcelvdG @, 08-10-2022, 11:29 (560 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ze beweren dat het leesfouten vermindert, dus een veel betrouwbaardere test is kijken hoe vaak de foutcorrectie in actie komt en hoe vaak er geinterpoleerd moet worden wegens fouten die de foutcorrectie niet meer corrigeren kan. Dan voorkom je ook de gebruikelijke discussies over of het gehoor van de proefpersoon en de gebruikte geluidsinstallatie wel goed genoeg waren.

Ik herinner me dat er ooit in Elektuur een leesfoutenteller gestaan heeft, maar ik heb geen idee wanneer.

Verbetering CD geluid

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2022, 12:41 (560 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik herinner me dat er ooit in Elektuur een leesfoutenteller gestaan heeft, maar ik heb geen idee wanneer.

Bij de NVHR staan met ocr ingescande elektuurs. Ik weet niet hoe ik met het zoekmenuutje selektief in alle elektuurs kan zoeken.
Je kunt "elektuur" opgeven, maar dan weer geen geschikt zoekwoord, of ik zie wat over het hoofd.

Verbetering CD geluid

door snameroc @, Etten Leur, 08-10-2022, 23:12 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG

Ik heb het apparaat uit de elektuur ooit overgenomen wat de fouten telde. Ben er nog nooit toegekomen om het te testen.

Verbetering CD geluid

door verbeek @, Zutphen, 09-10-2022, 16:12 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG

Graven in mijn geheugen: het gold ook maar voor bepaalde (TDA1541?) DAC ic's die uit te lezen waren.

Verbetering CD geluid

door snameroc @, Etten Leur, 09-10-2022, 21:10 (558 dagen geleden) @ verbeek

Dat klopt het werkte op bepaalde chipsets van philips spelers.

Verbetering CD geluid

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-10-2022, 22:57 (558 dagen geleden) @ verbeek

Ik denk dat dat met een van de andere chips te maken heeft. In de eerste generatie chipsets (SAA70xx) waren de betreffende signalen op zeker beschikbaar, in de SAA72xx misschien ook. De DAC kreeg het gecorrigeerde signaal toegevoerd.

Verbetering CD geluid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-10-2022, 11:02 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Kwam ik vorige week ook tegen.

Als je niet weet hoe data verwerkt wordt en hoe fout correctie werkt in ding tja dan
ga je dit soort dingen uithalen.

Wel zo dat CDs in onbalans effecten hebben op levensduur lagering motor.

Verbetering CD geluid

door Hersteller @, Haarlem, 08-10-2022, 13:28 (560 dagen geleden) @ Hersteller

Hier
wordt het nauwkeurig af geserveerd.

Verbetering CD geluid

door Onno-I @, 08-10-2022, 17:28 (560 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door Onno-I, 08-10-2022, 17:56

Zie ook de teksten van de geciteerde reviews. Altijd generieke termen voor complexe subjectieve gewaarwordingen. Aansprekend omdat het toch om de ervaring van de muziek of geluid gaat. Maar blijf analyseren en wees kritisch.
Er zijn gevallen waarin transparantie en andere subjectieve gewaarwordingen samenvallen met meetbare heel kleine verschillen. Zie het werk van Menno van der Veen.
Vaak is het verschil moeilijk aan te tonen of te vinden waar het zit. Het is meestal moeilijker aan te tonen dat iets niet bestaat, dat aan te tonen dat iets wel bestaat. Wat mensen de ruimte geeft om te geloven in wat wordt beweerd en te behoren tot de uitverkorenen die het verschil horen.
In dit geval is overtuigend aangetoond dat er geen verschil is. Er is geen ruisvloer waaronder de oren van uitverkorenen kunnen horen, want het signaal is niet analoog, de kleinste eenheid is een bit en er is geen bit verschil.
De keizer heeft geen kleren aan.

Verbetering CD geluid

door MarcelvdG @, 08-10-2022, 17:58 (560 dagen geleden) @ Onno-I

Jaren geleden heb ik eens een artikel gelezen over meetbare verschillen tussen de uitgangsspectra van CD-spelers bij het afspelen van numeriek gelijke, maar via verschillende processen gefabriceerde CD's. Het ging daarbij om storing van de motorregeling op de referentiespanning van de DAC, met het ene proces liep de boel gelijkmatiger en was er minder storing. Het had overigens niets met de rand te maken, maar met de snelheid waarmee de data opgenomen werden.

Wat dat betreft is het stom van de fabrikant dat die beweert dat het CD-scheerapparaat leesfouten vermindert. Als er was beweerd dat de weergave beter wordt door minder overspraak op de DAC-referentie, was het een stuk lastiger te bewijzen dat er geen verschil is. Bij analoge metingen vind je door meetfouten altijd een verschil, en als het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid valt, kun je altijd volhouden dat er een echt verschil was, maar de meetapparatuur niet goed genoeg is.

Verbetering CD geluid

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-10-2022, 20:45 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG

Als er was beweerd dat de weergave beter wordt door minder overspraak op de DAC-referentie, was het een stuk lastiger te bewijzen dat er geen verschil is. Bij analoge metingen vind je door meetfouten altijd een verschil, en als het verschil binnen de meetonnauwkeurigheid valt, kun je altijd volhouden dat er een echt verschil was, maar de meetapparatuur niet goed genoeg is.

Dat zou ook niet slim zijn van de fabrikant. Want in het filmpje werd juist beweerd dat het slijpen van je CD zo goed is voor als je de CD ript. En bij het rippen is er helemaal geen ad conversie. Rippen is een puur digitaal proces. (Kan ook op hoge snelheid gebeuren.). Pas bij het afspelen van de geripte muziek is er analoog-digitaal conversie.

Zo’n cd schaaf lijkt me puur geld uit de zak klopperij.

Verbetering CD geluid

door MarcelvdG @, 08-10-2022, 21:02 (559 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dat is ook waar, dan kun je het weer niet aan de rippers verkopen. (Analoog-digitaal moet digitaal-analoog zijn, maar dat terzijde.)

Verbetering CD geluid

door Nevile Wilder @, 08-10-2022, 23:20 (559 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Nevile Wilder, 08-10-2022, 23:50

Wat ik ervan weet: het schaven van de CD rand werd primair gedaan om een mooie hoek (op de zijkant vn de disc) te verkrijgen waardoor kleuren van het oppervlak met groen of zwarte stipt resulteert in een maximale absorbtie van het verspreide laserlicht. De gedachte is dat een deel van het laserlicht in de disc zich door relectie verspreid. Deze verspreiding zou worden veroorzaakt door de ongelijke laag lijmstoffen en coatings waaruit CD's bestaan. Door het maken van een optimale hoek op de zijkant zou verspreid laserlicht worden (op)gevangen en door de kleuring worden geabsorbeerd. Hierdoor ontstaat netto dus minder verspreiding van licht dat door de errorcorrectie dan ook niet hoeft te worden gecorigeerd. Meer correctie zou reden zijn van vertroebelen van het (stereo)beeld.

Opvallend is dat bij lang niet alle CD's deze operatie effect heeft. Onbekend is waardoor dit wordt veroorzaakt.

In de jaren '80 en '90 waren velen met dit 'fenomeen' bezig. Maar was extreem moeilijk juist te duiden.

Zoek ook even onder: diffractie - Noldeke

Edit - toegevoegd: "Compact Disc Players in the Laboratory: Experiments in Optical Storage, Error Correction, and Optical Fiber Communication" - Pierre M. Lane, Ronnie Van Dommelen - 2001

Verbetering CD geluid

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-10-2022, 22:05 (557 dagen geleden) @ Nevile Wilder

Ok reflecties in die disk zelf, ok.

Stel.

Maar dan die straal komt in hoek terug op de opnemen.
Dat lijkt me een berekende hoek, laser is niet voor niets laser ipv een lampje.
Dan staat er in de documentatie ook nog lichtsterkte is dat niet voldoende wordt dat ook afgekeurd
en als fout erkend.Onder bepaald niveau wordt dat niet herkend.

Een weerkaatsing of reflecties die niet in focus zijn lijken me dan als niet belangrijk beschouwd.

Daarom kan een CD speler ook omgaan met alle handen en vormen van beschadigde disks.

"de amplitude van HF signaal is afhankelijk van gereflecteerde licht dus vuil op de plaat en nauwkeurigheid spoor volgen.
Om te bepalen hoeveel 100% modulatie is, wordt over langere tijd de HF amplitude gemeten.
evt dropout buitenbeschouwing gelaten.
Als amplitude te laag is wordt doorgegeven aan decoder met HFD signaal.

DAN:
Bij verwerking van digitale signalen, kunnen fouten optreden, met name tijdens persen vd plaat, tijdens uitlezen tgv vuil e.d., en door stoor impulsenbijv een 0 wordt een 1.
Fout correctie bestaat uit 2 codes die speciaal kruislings zijn vervlochten.

CIRC Cros Interleaved Reed Solomon Code, wordt gevolgd door een voor de plaat geschikt modulatie systeem het EFM, EIGHT TO FOURTEEN MODULATION, IS 8 DATABITS IN 14 KANAAL BITS.
Deze kanaalbits zo gekozen dat na iedere logische 1 ,tenminste 2 en max tien nullen volgen.
...................
Enfin, een hele specifieke codering.
Dat kun je niet even met wat viltstift of reflecties verknoeien.
Moet wel heel toevallig zijn dat net ergens een bitreeksje door reflecties kloppen.

Kortom.
Ik heb destijds op HTS nog aan die codering gerekend en moeten oplossen.
Helaas is die documentatie verloren gegaan.
Hier betreft het Philips Documentatie
"notities bij de servicelezing compact disk speler , Nov 1983.

Is niet gewoon onzin dat slijpen.
Is tot de macht 4000 klink klaren nonsens te gaan knoeien met die CDs.

Tenzij men feitelijk met rekenwerk en met aangetoonde reflectie sommen en daarmee
bewezen dat die HF datastroom daadwerkelijk zodanig beïnvloed kan worden dat het net allemaal klopt en die codering er in trapt.
Codering op de plaat is veel te slim gekozen.

Daarnaast is er nog een hele slimme DAC die ook nog wel snapt dat signalen in stroom niet in eens 180gr om zijn.
Volgens mij zat in die DAC ook nog veel rekenkracht.

Verbetering CD geluid

door MarcelvdG @, 11-10-2022, 07:35 (557 dagen geleden) @ Maurice

Daarnaast is er nog een hele slimme DAC die ook nog wel snapt dat signalen in stroom niet in eens 180gr om zijn.
Volgens mij zat in die DAC ook nog veel rekenkracht.

Voor zover ik weet is de DAC gewoon onzin in, onzin uit. Een plotselinge sprong van flink positief naar flink negatief kan gewoon een geldig signaal zijn bij een opname met erg veel erg hoog (een opname met preemfase bijvoorbeeld).

Er zit wel veel rekenkracht in: de eerste generatie Philips CD-spelers had al een DAC met overbemonstering en een basale vorm van noise shaping. Een digitaal laagdoorlaatfilter met overbemonstering maakte van het signaal met 44,1 kHz bemonsteringsfrequentie een signaal met 176,4 kHz bemonsteringsfrequentie. Dat werd dan afgerond op 14 bits met eerste-orde noise shaping zonder dither en ging dan twee stuks TDA1540 DAC's met dynamic element matching in. Daarachter kwam dan een analoog filter met schakelbare de-emfase.

Naar ik begrepen heb, was dat digitaal filteren met noise shaping uit nood geboren. Philips had met veel kunst- en vliegwerk een heel goede 14 bits DAC ontwikkeld, maar toen wou Sony beslist dat CD 16 bits zou worden. Dankzij de overbemonstering en noise shaping kon Philips toch 14 bits DAC's gebruiken. Later is er een 16 bits variant ontwikkeld (TDA1541) en nog later 1 bits met veel meer noise shaping (bitstream).

Dankzij de digitale filtering waren Philips CD-spelers nagenoeg faselineair. In de jaren '80 was dat een verkoopargument. Tegenwoordig zijn er DAC's op de markt waarbij het niet faselineair zijn juist als verkoopargument gebruikt wordt.

Verbetering CD geluid

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-10-2022, 22:38 (557 dagen geleden) @ Hersteller

Velen schreven het hier al, kan het maar bevestigen, dit is "zever in pakskes".

Als die reflecties op de rand al enige invloed zouden hebben dan is.. dan moet dit eenvoudig merkbaar zijn in het EFM signaal.

Het EFM signaal is wat de laser oppikt van de schijf, door het aftasten en de putjes ontstaat een elektrisch equivalent van de putjesreeks. dat kan je zichtbaar maken met de scoop en geeft een zeer herkenbaar patroon , reeks van sinusvormige kronkels ook wel het eye pattern genoemd, (dit omdat de bundel niet oneindig fijn is) .
Daarna komt de slicer, die moet beslissen of het op dat ogenblik nu een nul of een één is.
Zolang het eye pattern een zekere vorm van zuiverheid bezit, heeft de slicer daar geen problemen mee. grootste retour-diffractie ontstaat door het optisch systeem zelf, en eventueel imperfectie van de putjes. Ook slijtage van de laser en vuil in het optisch systeem doen de kwaliteit van het eye pattern verminderen, tot het niet meer kan.
Dus bij een laser die al in de problemen zit kan het theoretisch wat uitmaken, maar ik zou dan eerst de lens reinigen :-)

Na de slicer komt oa de fifo, efm decoding, error correction parallel conversie en D/A conversie, misschien vergeet ik hier wat of is de volgorde niet helemaal juist, maar wat ik wil duidelijk maken is dat de achterliggende trappen er enkel mee kunnen leven, (en eventueel EFM fouten corrigeren), maar de verbetering zelf zou al moeten zichtbaar zijn op het laser pick-up signaal.

Je zou ook het omgekeerde kunnen proberen: met een ir laser extra licht in de CD laten invallen om vast te stellen of dit al dan niet enige invloed heeft op het EFM .

Ik dacht het niet.

Verbetering CD geluid

door robot797 @, Rijssen, 16-10-2022, 00:39 (552 dagen geleden) @ Hersteller

ik heb niemand dit zien posten
dus ik laat het hier maar achter

https://www.youtube.com/watch?v=f-QxLAxwxkM

--
Groeten Peter Veldman

Verbetering CD geluid

door Hersteller @, Haarlem, 16-10-2022, 01:40 (552 dagen geleden) @ robot797

In regel 7 wordt hij gelinkt, en ik doe het nog een keer in regel 17. Maar nog een keer kan geen kwaad.;-)

powered by my little forum