IC aanraaklamp (Toestel of techniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 30-10-2022, 19:46 (542 dagen geleden)

Hallo mensen,

Ik heb een lampje gekregen welke je aan en uit kunt zetten bij aanraken.
Alleen na 40+ jaar doet hij dat niet meer. Dus ik ben eens gaan kijken
wat er nu precies in zit. Dat is een heel klein printje met een DIP8 IC.

Er staat iets van 1001 op en een paar weggevallen letters welke nog net
buiten het ingedrukte ronde vlakje zichtbaar zijn. Heeft iemand enig idee
wat dit voor IC is?

[image]

[image]

Alvast bedankt!
Groeten, Roland

IC aanraaklamp

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 30-10-2022, 19:57 (542 dagen geleden) @ Roland Huisman

Voor het IC kan ik je niet helpen, maar de kans is groot dat die blauwe elco niet fris meer is. Meet de ESR en capaciteit eens.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

IC aanraaklamp

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-10-2022, 20:17 (542 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Denk dat dat blauwe ding een (zener?) diode is.
Heb wel zo mijn twijfels over de collector van die grote TO220 tor.
Die zit omgebogen tegen een component aan, zou dat eerst eens nakijken.
Succes en groet, Ben

IC aanraaklamp

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-10-2022, 20:35 (542 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-10-2022, 20:37

Ik weet niet of het ding stuk is, kan ook puur om de reverse engineering gaan. Het blauwe ding zou inderdaad zomaar een zener kunnen zijn en dan iets te maken hebben met de voeding van het mysterieuze IC.

Wel speel ik een beetje vals, ik weet toevallig dat de TO-220 tor een Quadrac is van Teccor, type Q4004LT. Die hebben een geïsoleerde tab, dus dat is geen probleem.

De condensator waar ik me lichtelijk zorgen om maak, is de ERO papiercondensator, dat lichtgroene ding. Vroeger gingen die nooit stuk, maar na een jaartje of 45?

aanraaklamp

door soundman2 @, Wouw, 30-10-2022, 20:41 (542 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 30-10-2022, 20:43

Het zal niet de eerste keer zijn dat de onderzijde IC ook bedrukt is. Uitsolderen met een zuigboutje of desoldeerstation, zal geen groot werk zijn. Ik zie twee hoogohmige weerstanden. Vermoedelijk zit in het ic een flipflopje. Dat kun je realiseren met een dubbele opamp.

aanraaklamp

door Cornelisjan @, Lunteren, 30-10-2022, 22:08 (542 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Cornelisjan, 30-10-2022, 22:13

Ik weet niet hoeveel aanraakpunten er zijn maar ik ga ervan uit dat er 1 aanraakpunt is.

Dit betekent aanraken is flip (lamp aan) en opnieuw aanraken is dan flop en wordt de lamp via transistor TO220 en groene relais uitgeschakeld.

Het IC zou dus idd een soort (samengestelde) D-flipflop kunnen zijn met de logica in dit i.c.

aanraaklamp

door Roland Huisman @, Zwolle, 30-10-2022, 22:43 (542 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ik weet niet hoeveel aanraakpunten er zijn maar ik ga ervan uit dat er 1 aanraakpunt is.

Dit betekent aanraken is flip (lamp aan) en opnieuw aanraken is dan flop en wordt de lamp via transistor TO220 en groene relais uitgeschakeld.

Het IC zou dus idd een soort (samengestelde) D-flipflop kunnen zijn met de logica in dit i.c.

Hoi Cornelisjan,

Ook ik zou iets heel simpels verwachten in deze. Wellicht iets in de geest van een 555 oid.
Ik zal het schema eens optekenen, wellicht geeft de pinout waar je dan op uit komt een idee...

Groeten, Roland

IC aanraaklamp

door henk vdb @, Breda, 31-10-2022, 20:12 (541 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wel speel ik een beetje vals, ik weet toevallig dat de TO-220 tor een Quadrac is van Teccor, type Q4004LT. Die hebben een geïsoleerde tab, dus dat is geen probleem.

Hoe weet je dat? Als het dat type is dan is dat een triac met ingebouwde diac, destijds ook wel Di-Triac genoemd. Eventueel te vervangen door een "gewone" triac met een diac aan de gate aangesloten.

IC aanraaklamp

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-10-2022, 21:28 (541 dagen geleden) @ henk vdb

Ik wist het omdat Roland mij eerder al een foto van het type van de triac had doorgestuurd, maar dat was een dwaalspoor (ik had gehoopt op hetzelfde merk als het IC, maar Teccor maakte alleen triacs, thyristoren en afgeleiden). In dit forumtopic ging het vooral om het IC, vandaar dat die foto er niet bij staat.

Dat IC blijkt dankzij jouw speurwerk inmiddels geïdentificeerd te zijn. Als het forum een kwiz was, ging je nu door voor de koelkast of de kleurentelevisie :-D

IC aanraaklamp

door henk vdb @, Breda, 31-10-2022, 21:53 (541 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als het forum een kwiz was, ging je nu door voor de koelkast of de kleurentelevisie :-D

We hebben net een paar weken een nieuwe koelkast en de kleurentelevisie doet het nog prima....

Doe maar een paar kuub gas dan :-D :-D :-D

IC aanraaklamp

door Roland Huisman @, Zwolle, 30-10-2022, 20:45 (542 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Roland Huisman, 30-10-2022, 20:49

Voor het IC kan ik je niet helpen, maar de kans is groot dat die blauwe elco niet fris meer is. Meet de ESR en capaciteit eens.....

Hoi Leo,

Alle vintage elektronica op de PCB is wel duidelijk en ook wat er na jaren verrot kan zijn.
Alleen ik kan het IC niet thuisbrengen. En ik ben gewoon benieuwd wat voor IC het is...

Het schema kan ik zo op tekenen, stelt geen barst voor. Maar dan weet ik nog stééds niet
wat voor IC het is... Wellicht iets eenvoudigs zoals een 555 of zo...

Groeten, Roland

IC aanraaklamp

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-10-2022, 22:51 (542 dagen geleden) @ Roland Huisman

wat voor IC het is... Wellicht iets eenvoudigs zoals een 555 of zo...

Groeten, Roland

er zijn heel wat custom made IC'tjes voor dit doel gemaakt. Aangezien de componenten allemaal duidelijk Duits zijn, zal het ic dat ook wel zijn, dus grote kans dat het een Telefunken chipje is voor dit doel. Helpt je geen meter (ik weet het), want Telefunken bestaat al lang niet meer.

Als je wat googeld vind je wel huidige chips voor dit doel, eventueel circuit aanpassen naar de chip. (of een compleet printje kopen).
Maar zoals anderen al aangaven, meet eerst eens de componenten er omheen, die chip heeft net als wij voeding nodig :-)

IC aanraaklamp

door soundman2 @, Wouw, 31-10-2022, 09:57 (542 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 31-10-2022, 09:59

Een zelfde soort custom ic zie je in de solarlampjes voor de tuin. Oplaadcontrole , licht/ donkerschakelaar, ontlaadcontrole etc. Vind je ook geen echte merken van.

[image]

IC aanraaklamp

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-10-2022, 21:44 (541 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-10-2022, 21:47

Mijn eerste gok was Siemens, die waren beroemd (en berucht) om hun handige custom chipjes. De bekende 3 tonige gong die ook in de Thalys zat, bijvoorbeeld. Zo'n bel zit ook al tientallen jaren in mijn (ouderlijk) huis, heb die bel als klein jochie nog omgebouwd om op een netadapter te werken.

Siemens heeft weliswaar ook zulke chipjes voor lampen gemaakt, maar het exemplaar in dit lampje is van ITT, zo blijkt inmiddels.

Mijn zoekstrategie was om te kijken of de triac van dezelfde fabrikant als het IC was; vaak worden dat soort dingen als een pakketje ingekocht. Alleen in dit geval niet. Wel zit er een diode van ITT in. Dat had dus een aanwijzing kunnen zijn, maar daar had ik niet aan gedacht.

IC aanraaklamp

door henk vdb @, Breda, 31-10-2022, 22:02 (541 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wel zit er een diode van ITT in

Ja, dat is ook een apart geval, die diode. Een bandje aan de ene kant en een plusteken aan de andere kant. Ik dacht meteen aan de "stabistors" die Philips soms gebruikte voor referentiespanningen lager dan zo'n 3 volt. Dat waren intern gewoon meerdere diodes in serie die dan in doorlaatrichting van bias voorzien werden. Maar het zal wel een zener zijn, als het voor de voeding van het IC is moet de spanning erover in ieder geval hoger zijn lijkt me.

IC aanraaklamp

door eric-radio @, Arnhem, 31-10-2022, 09:17 (542 dagen geleden) @ Roland Huisman

LT-1001 Opamp?

--
(Who is General Failure, and why is he reading my hard-disk?)

IC aanraaklamp

door douwebakker @, Vledder, 31-10-2022, 12:14 (541 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik zit een beetje te denken aan die twee 4,7Meg weerstanden. Opgelopen of oneindig?

IC aanraaklamp

door henk vdb @, Breda, 31-10-2022, 19:21 (541 dagen geleden) @ Roland Huisman

Zou het IC de UAA1001 van ITT kunnen zijn? bovenop het IC is 1001 nog net leesbaar...

[image]
[image]
[image]
[image]

IC aanraaklamp

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-10-2022, 21:15 (541 dagen geleden) @ henk vdb

Jaaa super, dat moet hem zijn. Dankjewel!

Groeten, Roland

IC aanraaklamp

door soundman2 @, Wouw, 31-10-2022, 23:59 (541 dagen geleden) @ Roland Huisman

Ik zie nu pas dat het lampje iets is wat op netspanning werkt........

powered by my little forum