Philips PM5326 (Toestel of techniek)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 22-11-2022, 20:00 (492 dagen geleden)

Onderstaande rij drukschakelaars zit in een Philips PM5326 HF-generator maar helaas zeer veel slechte contacten. Hoe pak ik dit best aan?


[image]

Alvast dank voor jullie advies.

Grts - Johan

Philips PM5326

door Dominic @, Breda, 23-11-2022, 09:33 (491 dagen geleden) @ JohanB

Ik heb bij de mijne de hele zooi gedemomteerd. Schakelblok gedesoldeerd, nachtje laten weken in de IPA en daarna in de ultrasoon met pcb cleaner en nagespoeld met demi-water.

Naderhand goed gedroogd in de oven op 60 graden en behandeld met een klein beetje tuner600 in elk schakelelement.

Het is een berg werk maar hij werkt weer perfect.

Philips PM5326

door soundman2 @, Wouw, 23-11-2022, 10:28 (491 dagen geleden) @ Dominic
Gewijzigd door soundman2, 23-11-2022, 10:37

Volgens mij kun je bj deze schakelaars de arrettering van de schuiven opheffen, waarna de schuiven er uit kunnen. Je kunt de contacten op de schuiven simpel reinigen en de contacten in de schakelaars met een wattipje. Let er wel op dat de contacten van de schuiven er niet uit vallen, noteer of fotografeer zonodig de posities, als deze niet in het schema staan.
Als je alle schakelaars van de print wil desolderen, is een goede zuigsoldeerbout onmisbaar als je nog wat van de printsporen wil overhouden. In de manual staat wel aangegeven hoe je een sectie kunt vervangen.
Overigens wil gewoon inspuiten met een goed reinigings/smeermiddel vaak ook wel een bevredigend resultaat opleveren. Niet helemaal gaar spuiten, maar een paar druppels is voldoende.

Philips PM5326

door AvanDam @, 23-11-2022, 13:07 (491 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb bij die van mij de voorzijde verwijderd, daarna kunnen de schuiven er uitgehaald worden, binnenzijde schoongemaakt met een wattenstaafje, inderdaad oppassen op wegspringende lipjes.

Adrie

[image]

Philips PM5326

door JohanB @, Sleidinge (BE), 23-11-2022, 17:21 (491 dagen geleden) @ AvanDam

Dank voor jullie advies. Ik ga er mee aan de slag.

Philips PM5326

door JohanB @, Sleidinge (BE), 23-11-2022, 22:47 (491 dagen geleden) @ AvanDam

Adrie,

ik ben op jouw advies zover. Maar hoe ga ik verder? Als ik de service documentatie begrijp moet ik per schakelaar de vier metalen lipjes verplooien om het schuivend deel uit de schakelaar te krijgen en dan kan poetsen. Klopt dat?


[image]

Grts - Johan

Philips PM5326

door AvanDam @, 24-11-2022, 11:38 (490 dagen geleden) @ JohanB

De lipjes zal je niet om hoeven te buigen, ben vergeten hoe de vergrendeling is, zal het uit zoeken en kom er op terug.
Adrie

Philips PM5326

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-11-2022, 12:34 (490 dagen geleden) @ JohanB

Zie ik groene uitslag op de soldeerlipjes? betekend meestal dat er vroeger eens contact spray is ingespoten.

Voor het ding helemaal uit elkaar te halen zou ik de schakelaars eerst en vooral eens goed doorspoelen met IPA, en kijken wat het geeft.

Philips PM5326

door AvanDam @, 24-11-2022, 13:00 (490 dagen geleden) @ JohanB

Je kan de schuiven als volgt verwijderen: op de bovenzijde van de schakelaar zit een lipje, wat een onderdeel is van de bovenzijde, plaats aan de achterzijde van het lipje iets waarmee je het lipje een heel klein stukje kan opwippen, pas op voor breken. bij een afhankelijke schakelaar moet gelijktijdig ook een andere schakelaar ingedrukt worden gehouden, je kan dan de schuif er uit trekken. Bij niet afhankelijke schakelaars moet het metalen beugeltje er uit gehaald worden. De foto's zijn niet van een PM5326 maar het is een sloopprint met het zelfde soort schakelaars.

Adrie

[image]
[image]
[image]
[image]

Philips PM5326

door JohanB @, Sleidinge (BE), 25-11-2022, 09:03 (489 dagen geleden) @ AvanDam

Dank voor de tips en extra foto's.

grts - Johan

Philips PM5326

door g-rely @, Lelystad, 25-11-2022, 20:46 (489 dagen geleden) @ JohanB

Hallo Johan

Ik heb deze set (NOS) eventueel voor reparatie voor €5 ex verz. kosten voor jou te koop.
Ik hoor wel of je interesse hebt.
Gerard (Lelystad)

[image]

powered by my little forum