Beeld op S.A. ? (Toestel of techniek)

door Frans @, Bredene, België, 10-12-2022, 17:53 (474 dagen geleden)

Hallo,

Ik stel mij de vraag hoe komt het dat het beeld op mijn HP8558B S.A. niet is zoals ik het zou
moeten verwachten.

Op youtube heb ik een filmpje gevonden met een test opstellen van de HP8558B met het beeld dat
ik eindelijke zou moeten verwachten.

[image]

Hier zie je dus de draaggolf in het midden en L en R de lower en upper sideband van het HF signaal
100Mhz AM gemoduleerd.

[image]

Hier zie je het zelfde HF signaal op mijn S.A. met de draaggolf afgestemd in het midden
maar de zijbanden zijn hier afgebeeld als een brede strook rond de draaggolf.

Ik heb al verschillende SPAN en BW instellingen geprobeerd maar ik bekom niet het resultaat
als op het youtube filmpje.

Ook de opstelling met externe scoop heb ik geprobeerd maar het beeld blijft het zelfde.

Nu stel ik mij de vraag doe ik iets verkeerd of is er iets mis de mijn S.A.

Vriendelijke groeten
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-12-2022, 19:09 (474 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maurice, 10-12-2022, 19:10

Frans,
Ik heb zelf de HP8557A (Met analoge dial ipv digitaal).

Ik zou beginnen met eerst zien dat je een enkele Frequentie invoert.
Klopt dan wel het beeld.

Je zou dan een enkele naald moeten hebben.
Kan zijn dat er ergens een soort van brom of oscillatie op staat.

Uiteraard moet je generator ook van goede kwaliteit zijn.

Maar zie ik nu dat je een modulatie signaal op je center F0 hebt gezet?

[image]

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 10-12-2022, 20:55 (474 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Het beeld dat jij op je S.A. krijgt is eindelijk wat ik ook zou verwachten.

Het signaal van mijn generator (Philips SBC521) zou moeten oké zijn ik gebruik hem regelmatig
en heb er geen problemen mee.

[image]

Dit is het signaal zonder modulatie dus enkel de draaggolf dat kan ik als normaal beschouwen.


Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-12-2022, 23:11 (474 dagen geleden) @ Frans

Nou heb ik nog nooit met een SA gespeeld... Ik kan dus wat doms zeggen... Maar als ik zie dat een beeld niet op de plaats staat waar ik het verwacht of niet doet wat ik verwacht zou ik aan de triggerknop denken. Die staat bij jou anders dan bij Maurice. Maakt dat nog verschil?

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 09:41 (473 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De instelling van de trigger maakt niet veel verschil uit hoe hij staat enkel de zwevingen in de
band rond de draaggolf blijken tot stilstand te komen dus zou je denken er getriggerd word
op de modulatie.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-12-2022, 23:36 (473 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 12-12-2022, 00:04

Hallo Maurice,

Het beeld dat jij op je S.A. krijgt is eindelijk wat ik ook zou verwachten.

Het signaal van mijn generator (Philips SBC521) zou moeten oké zijn ik gebruik hem regelmatig
en heb er geen problemen mee.

[image]

Dit is het signaal zonder modulatie dus enkel de draaggolf dat kan ik als normaal beschouwen.


Mvg
Frans,

Op dit plaatje valt duidelijk te zien dat de banddoorlaatbreedte groot is. aangezien er maar één frequentie is, (sinus) zou dit bij beperkte banddoorlaat één naald op het display moeten geven ipv de heuvel..

Overigens om een verschil van 1kHz bij 100Mhz te onderscheiden moet de SA héél langzaam gaan sweepen, juist vanwege de beperkte bandbreedte van de filters. Omdat allemaal nog goed zichtbaar te maken heb je een SA met geheugenscherm nodig, of moet je de span Bij 100Mhz nog heel fijn kunnen instellen (bvb 1kHz per divisie). Aan de knoppen te zien (en de indicaties erop) gaat dat bij deze niet lukken.

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 10:22 (472 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Zoals je het uitlegt Kris gaat het eindelijk de mogelijk heden van deze SA te boven.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-12-2022, 10:41 (472 dagen geleden) @ Frans

Misschien wel, misschien niet (ik ken deze SA niet). Welke span en BB kan je nog kiezen bij 100Mhz zonder uit de gekalibreerde modes te duiken?

in ieder geval gaat een scoop met geheugenfunctie wenselijk zijn. de Rigol scoop in het youtubefilmpje waar je naar verwijst heeft die functie. Dan kan je langzaam scannen/sweepen, wat een grotere resolutie en nauwkeurigheid oplevert.

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-12-2022, 11:05 (472 dagen geleden) @ kris

Deze 8558 kan ook heel langzaam sweepen.
Is met name door hebben hoe goed in te stellen

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2022, 01:22 (473 dagen geleden) @ Frans

#545 How a Spectrum Analyzer Works

Ik kan het niet beter uitleggen dan bovenstaande video over jouw HP-8558B.

Nu jouw fout, en dat is dan terug redeneren welk deel van toestel zou er wel werken en wat niet.

Een ongemoduleerd signaal laat de SA kennelijk perfect zien.
Beredeneer dan aan de hand van de gegeven blokken in de video wat er wel en niet werkt.

Ook kun je nu je signaal iets heen en weer schuiven,door aan de generator frequentie te draaien ,neem aan dat dan je trace netjes blijft en verschuift tov de center lijn, je F0.

Nu gaat het mis op moment dat je tov de center frequentie met een lage frequentie gaat moduleren.
Dan is de SA niet meer instaat om de zijbanden te tonen.
Wat de SA dan toont is een hele snelle verschuiving van je center frequentie.
En dat is volgens mij wat je ziet.
Als je de modulatie bv op 10Hz zet zou je het helemaal kunnen zien wat er gebeurd.

Mijn idee is dan dat er wat is met bandfilter die niet klein, smal genoeg staat en dus
te breed tov center frequentie staat te kijken.

Precies zoals de video laat zien.

Hoe ik destijds gestart ben met inregelen van mijn SA is exact volgen aan voorbeelden wat er in de manual staat.

Ik heb hem al even niet meer gebruikt dus zou voor mij ook weer even knoeien zijn om er een net plaatje uit te krijgen.

Maar zeker voor begrip hoe zo'n analoge SA tot een plaatje komt is de video die ik geef een perfecte uitleg.

Ga maar na dat de kijk bandbreedte als je ook modulatie die relatief veel lager is als de center frequentie, de "Loep"heel klein moet staan.

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 10:03 (473 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Inderdaad dat filmpje heb ik op youtube ook al eens zien passeren maar eindelijk nog niet genoeg
aandacht aan besteed.

Het zou misschien wel kunnen dat er toch iets mis gaat met BW instelling dat is dus eindelijk
het venster van SA .

Ik zou graag eerst zoveel mogelijke info verzamelen alvorens aan de herstelling te beginnen
want zo een SA zit zeer complex in elkaar en niet gemakkelijk om aan te werken.

Ik denk dat het niet gemakkelijk zal zijn voor deze fout te vinden want problemen met bandbreedte
zijn meestal geen gemakkelijke fouten zelfs in een gewone radio ontvanger is het al soms moeilijk.

Dus misschien toch eerst het filmpje op youtube met volle aandacht bekijken.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door MarcelvdG @, 11-12-2022, 10:32 (473 dagen geleden) @ Frans

Het lijkt op een FM-modulaat waarbij de modulerende frequentie veel te laag is vergeleken met de sweep time, zoals Maurice ook al suggereerde. Jij hebt het echter over AM, dan snap ik het helemaal niet.

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 12:56 (473 dagen geleden) @ MarcelvdG
Gewijzigd door Frans, 11-12-2022, 12:57

Hallo Marcel,

Het beeld dat je ziet is een 100Mhz HF signaal met 1Khz amplitude modulatie.

Het lijkt misschien op een FM modulaat maar dat is het niet.

Ja ik begrijp het ook niet waarom ik dat beeld krijg.

Vriendelijke groeten
Frans,

Beeld op S.A. ?

door loek @, Exloo (Drenthe), 11-12-2022, 13:29 (473 dagen geleden) @ Frans

Hallo Frans,

Ik probeer jou probleem te begrijpen maar dit lukt niet omdat er belangrijke gegevens ontbreken.
Als eerste hoe hoog is het niveau van het signaal op de ingang.
Met welke frequentie moduleer je en wat is de modulatie diepte.
Bij de plaatjes van jou S.A. kan ik moeilijk zien wat de span/div is en wat de gekozen bandbreedte is.

Als ik het laatste plaatje bekijk dan zie ik een vrij brede kromme. Jij zegt dat je dat normaal vind
maar mij zegt dit nog niets. Als je de BB schakelaar veranderd dan moet deze kromme veranderen.

Ga nu uit van dat 100 KHz signaal uit je generator. Iedere generator heeft wel wat harmonische vervorming. Dus stel je S.A. nu zo in met span/div dat je de zijband van 200KHz kan zien. Deze moet afhankelijk van de kwaliteit van de generator minimaal 30 dB lager zijn.

Je hebt nu twee signalen zicht baar en verstel dan eens de bandbreedte. Je moet dan duidelijk zien dat de twee signalen breder of smaller worden. Je hebt dan in ieder geval een beetje inzicht of de BB schakelaar werkt.

Met vriendelijke groet,

Loek

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 15:00 (473 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Nu met de detail foto van de instellingen.[image]

Signaal 100Mhz 30% am modulatie met 1Khz

[image]

De instelling van de verzwakker

[image]

Instelling SPAN/DIV en BW

[image]

Instelling TIME/DIV

[image]

Instelling TRIGGER

Ik het nog graag een filmpje geplaatst van het beeld op het forum maar ik weet eindelijk niet hoe dat je best doet.

Want in de band die ontstaat rond de draaggolf door de modulatie zie een ongesynchroniseerde
sinus van de 1Khz modulatie.(zonder filmpje moeilijk te en uit te leggen.

MVG
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2022, 14:05 (473 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maurice, 11-12-2022, 14:15

Frans
Ja STOM, STOM, STOM ,STOM , van mij.

WAT is je resolutie??? 10kHz toch van je HP8558A?
Dan ga je die 1kHz toch ook helemaal niet waarnemen als zijband..

Zie 100Mhz F0 met 800Hz 30% modulatie
[image]
[image]
[image]

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2022, 14:07 (473 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 11-12-2022, 14:12

En hier, was weer even knoeien hoe ik dat Chinese kreng ook al weer instel

10Mhz met 500kHz als modulatie elk 5V met 50% AM

[image]
[image]
[image]
[image]

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 15:07 (473 dagen geleden) @ Maurice

Mooie opstelling Maurice

Dus als ik het goed begrijp zie ik hier het beeld van een 10Mhz draaggolf met 500khz modulatie
dat is iets dat je in de praktijk nergens tegen kom .

Dus komt het er op neer dat de zijbanden van 1khz SA niet zichtbaar kunnen gemaakt worden

Of heb ik je opstelling niet goed begrepen.

Mvg
Frans

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2022, 15:26 (473 dagen geleden) @ Frans

Ja goed gezien.

Je moet anders maar kijken hoe je de resolutie op de horizontale lijn moet zien te vergroten.
Immers zoals je ziet staat deze op 500kHz/ Div.
Vandaar dat je de modulatie op 1 Div/hokje ziet vanaf de center frequentie.

Ik heb nog niet verder goed de manual bestudeerd of je deze horizontaal ook op bv
1kHz / Div kan zetten.
Dan zou je in jouw geval wel die 1kHz modulatie op 1e hokje moeten kunnen zien.


Je hebt de center frequentie en die laat je in midden zien middels je Center afstem knop.
Dan om eventuele modulaties te zien moet de horizontale resolutie zodanig worden dat je
die 1kHz kunt tonen.
Dat is je afwijking tov center.
Dus bv 1e hokje naast de center frequentie moet dan de resolutie hebben van 1 kHz.Met totaal
geteld 5 hokjes naar rechts bv en is 5kHz op einde beeld.

Beeld op S.A. ?

door MarcelvdG @, 11-12-2022, 15:38 (473 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door MarcelvdG, 11-12-2022, 15:39

Dat hangt ervan af hoe laag je de resolutiebandbreedte kunt instellen. Ik zie op je foto's dat je de resolutiebandbreedte in ieder geval tot 3 kHz verlagen kunt, maar kan die knop nog lager? (Moderne spectrum analysers gaan meestal tot 1 Hz, maar ik kan me voorstellen dat antieke spectrum analysers dat niet halen.)

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 11-12-2022, 16:56 (473 dagen geleden) @ Maurice

Dus Maurice en Marcel als ik nu eens alles op een rijtje zet.

De draaggolf 100Mhz gemoduleerd met 1Khz AM krijgen we twee zijbanden een op 100,001 Mhz en een op
99,999 Mhz .
Als de span/div op 1Mhz per hokje staat dan is dat inderdaad niet zichtbaar op de SA.

Maar omdat op het youtube filmpje de zijbanden zo mooie en duidelijk zichtbaar zijn dacht ik
waarom zie ik die zijbanden ook niet op mijn SA.

Wat ik niet weet welke modulatie frequentie ze gebruiken in het filmpje.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door MarcelvdG @, 11-12-2022, 15:44 (473 dagen geleden) @ Maurice

Frans
Ja STOM, STOM, STOM ,STOM , van mij.

WAT is je resolutie??? 10kHz toch van je HP8558A?
Dan ga je die 1kHz toch ook helemaal niet waarnemen als zijband..

Bij jou is het kwartje tenminste gevallen, bij mij niet tot ik jouw bericht las.

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 11-12-2022, 17:43 (473 dagen geleden) @ MarcelvdG

JA er staat 5kHz-20Mhz/Div freq Span.
Dan staat er ook Resolutie FM 1kHz, zie specs.

Er zitten ook te veel knoppen op dat ding....
In en uit trekken wel en niet gekoppeld enz.
Dan verschil in sweep time en de BW(BandWith) Resolutie

Heb zelf toch nog een poging gewaagd.
Met de oer oude Grundig Meetgenerator, of wat er uit komt ook echt allemaal zuiver nog is?
Heb nu geen zin om die HP606A uit te graven, die is echt loep zuiver.

Enfin, 100Mhz zonder Modulatie en dan 2e plaatje met 800Hz AM 30% modulatie.
Wat dan weg valt is de Center frequentie en je ziet dan volgende plaatje op beeld.
Ik zit nergens meer aan de knoppen.

Dus je zou wel die 800Hz kunnen laten zien als je maar ver genoeg in zoemt.

100MHz Grundig meetzender geen modulatie
[image]

100MHz met 800Hz AM 30% modulatie, volgens opgave
[image]

Specs
[image]
[image]

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 10:12 (472 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Frans, 12-12-2022, 10:16

Hallo Maurice,

Al weer een mooie proef opstelling gemaakt.

Ook met die Grundig generator zit je vast aan een 800Hz modulatie zoals bij mijn Philips 1Khz
die ook niet voorzien is voor externe modulatie.

Ik denk met een kleine aanpassing wel mogelijk is om externe modulatie te voorzien
waar ik dan de mogelijkheid zou hebben om eens te proberen met een hogere modulatie
frequentie.

Nu je het ook had over al dat knoppen gedoe , stel ik mij nog de vraag waarom op BW schakelaar
een aantal vrij stappen heeft die invloed hebben.
BV:-stand 1Khz heeft 4 standen
-stand 3khz heeft 2 standen
-stand 3Mhz heeft maar 1 stand

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-12-2022, 11:02 (472 dagen geleden) @ Frans

Zal met bereik filters van doen te hebben.
Het klopt dat standen verschillen cq blokkeren.

Je leest ook dat het met de sweep te maken heeft.

Filmpje YT naast hele lange intro aan eind wat je zouoeten krijgen.
Dus niet die zijband piek die je verwacht.
https://youtu.be/SrvCA2-zBG4

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 16:13 (472 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Frans, 12-12-2022, 16:24

Hallo Maurice,

Inderdaad in het YT filmpje is mooi te zien dat met een var. Span plots de twee zijbanden
te zien zijn , ik zie ook dat hier de RES BW auto. aangepast word tijden het scrollen van
de Span.

Wat in het filmpje niet duidelijk word gezegd is met welke frequentie er gemoduleerd word.

Maurice, naar aanleiding van het berichtje van Hugo wat betreft "defecte schakelaar" zou je eens willen op jou HP uitproberen wat voor effect het heeft bij het verzetten van de BW schakelaar binnen een gekozen bereik van BV 1Khz.

Bij mij veranderd er niets bij het verzetten van de BW schakelaar binnen een gekozen bereik,
maar er is wel verandering bij overschakeling van het ene bereik naar het andere.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-12-2022, 17:32 (472 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Maurice, 12-12-2022, 17:33

Frans, Ga ik doen.

Maar als je goed kijkt naar zeg maar kleine knopje zie je dat de zwarte lijnen over 2 standen kan gelden.

Ik zet hem straks nog eens aan.
[image]

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-12-2022, 01:05 (472 dagen geleden) @ Frans

Frans,
Zoals ik al aangaf steeds 2 stappen identiek BW resolutie.

Verder nog wat secure tests gedaan tbv wat jij wilt bereiken zichtbaar maken van die zijbanden.
Dat gaat bij mij goed to 2kHz modulatie 50%.
Daarna wordt onderscheid niet meer zichtbaar als zijband.

Uiteraard is wel de modulatie zichtbaar in signaal.
Dus als je alleen beschikking hebt over een meetzender met vaste modulatie van 1kHz
gaat het je niet lukken die zijband te tonen.

Maar goed, ik heb 1 stapje kleiner als die van jouw. 0,01-350MHz.
Dat bij mij die 1kHz niet meer zichtbaar komt kan natuurlijk ook liggen aan feit dat
toestel al flink wat door zijn garantie is betreft calibratie.


10MHz-F0 met 5kHz Modulatie.
Zie je keurig 1 hokje verder de zijband.
[image]

En hier met 60MHz en 2kHz modulatie en dat 10x vergroot(MAG 10x -knop)
[image]

60MHz en 3kHz
[image]

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 13-12-2022, 11:44 (471 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ik zal eens kijken of ik mijn HF generator kan aanpassen voor Externe modulatie dan zou ik ook de test kunnen doen met een andere frequentie dan de vaste van 1Khz.

Ja , de HP is in tussen tijd ook +/- 40 jaar oud dus is er al jaren geen sprake meer van callbratie.

Misschien nog een vraagje Maurice,

Als je Tuning terug draait naar 00,0 Mhz dan zie ik een signaal gegenereerd door SA zelf.

[image]

Is dat het calibratie signaal voor de nul instelling met de knoppen Freq/Cal/zero.

Alvast bedankt Maurice voor de test opstelling.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-12-2022, 13:43 (471 dagen geleden) @ Frans

Klopt zie documentatie

Beeld op S.A. ?

door MarcelvdG @, 13-12-2022, 15:50 (471 dagen geleden) @ Maurice

Niet gewoon de offset van de spectrum analyser?

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 13-12-2022, 19:38 (471 dagen geleden) @ MarcelvdG

Wat bedoeld u met de offset Marcel

Beeld op S.A. ?

door MarcelvdG @, 13-12-2022, 22:38 (471 dagen geleden) @ Frans

Als ik het goed begrijp, is er een paal te zien rond 0 Hz. Als de spectrum analyser zelf een kleine gelijkspanning optelt bij zijn ingangssignaal, bijvoorbeeld vanwege een instelspanning van een versterkertrap of zelfmenging in een mengtrap, dan zie je dat als een paal bij 0 Hz. Het is daarom vrij gebruikelijk dat er een paal bij 0 Hz te zien is als een spectrum analyser 0 Hz kan weergeven.

Beeld op S.A. ?

door Mans Veldman @, Leidschendam, 11-12-2022, 23:49 (473 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Mans Veldman, 11-12-2022, 23:50

Toen ik net mijn 8558B SA had was ik erg gebaat bij deze app. note van HP. Hierin wordt alles uitgebreid beschreven inclusief de juiste instelling van de knopjes waarmee je ook meteen de juiste werking kunt controleren.

https://www.qsl.net/yo4hfu/Files/HP8558/an150A_HP8558B.PDF

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 10:14 (472 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Mans,

Bedankt voor het doorsturen van de pdf mooie aanwinst bij het gebruik van de HP8558B SA

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 12-12-2022, 11:38 (472 dagen geleden) @ Frans

Hallo Frans,

Ik heb in het verleden 2 stuks HP8558B gerepareerd en beiden hadden het probleem dat de sleepcontactjes van de stappenschakelaars inwendig afgebroken waren:

[image]

[image]

Wellicht is dit bij uw exemplaar ook het geval ?

Groeten .... Hugo Sneyers

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 14:22 (472 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Zou dat de reden zijn dat de BW schakelaar een aantal stappen heeft zonder invloed.
BV binnen het bereik van 1Khz op de BW schakelaar kan je de schakelaar 4 maal verplaatsen
zonder dat er iets veranderd.

Het zou misschien wel kunnen dat bij mij ook wat mis is met die schakelaar.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 12-12-2022, 14:51 (472 dagen geleden) @ Frans

Hallo Hugo,

Zou dat de reden zijn dat de BW schakelaar een aantal stappen heeft zonder invloed.
BV binnen het bereik van 1Khz op de BW schakelaar kan je de schakelaar 4 maal verplaatsen
zonder dat er iets veranderd.

Het zou misschien wel kunnen dat bij mij ook wat mis is met die schakelaar.

Mvg
Frans,

Dag Frans, ik vrees inderdaad dat dit het geval ook is met uw SA.
Aangezien ik bij twee SA 10 jaar geleden hetzelfde euvel vastgesteld heb vermoed ik toch dat dit een zwak punt is bij dit type SA.
Hier nog enkele "sfeerbeelden" van de herstelling destijds:

[image]

[image]

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 12-12-2022, 16:23 (472 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Ja dat ziet er nog een serieus werkje uit.
Was de schakelaar nog te herstellen of heb je hem moeten vervangen ?

Ik heb aan Maurice gevraagd om nog iets uit te testen wat betreft de BW schakelaar om meer zekerheid
te hebben op een defect.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 13-12-2022, 08:31 (471 dagen geleden) @ Frans

Hallo Hugo,

Ja dat ziet er nog een serieus werkje uit.
Was de schakelaar nog te herstellen of heb je hem moeten vervangen ?


Mvg
Frans,

Dag Frans,

Ik heb de sleepcontactjes terug erop gelijmd met 2-componentenlijm.
Ook het tandwiel van de potmeter van de afstemming was stuk bij mij en heb ik ook met die lijm hersteld.

[image]

[image]

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 13-12-2022, 11:51 (471 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Niet tegen staande het schakelen van de schakelaars soepel en zonder haperen verloopt zal ik
hem toch eens open doen om eens te kijken of er niets zichtbaar is rond die schakelaars.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-12-2022, 19:03 (471 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Ja helaas kunststof krimpt over de jaren.
Dan breken de tandwielen.

Had er ook last van en hersteld met een krammetje.
Daarna ietsjes tandjes vijlen dat weer netjes loopt.
Nu 6jr verder en werkt nog steeds.

[image]
[image]

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 13-12-2022, 19:43 (471 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Frans, 13-12-2022, 19:44

Maurice ik zie dat frequentie uitlezing mechanisch is hoe word bij jou dan de nul freq.
ingesteld bij mij is de uitlezing digitaal.
Dan heb ik wel een tandwielkast minder.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-12-2022, 23:13 (471 dagen geleden) @ Frans

Nee is geen uitlezing in die zin.

Ik verdraai de instelling net zo lang tot de F0 frequentie zichtbaar wordt.
Dus is F0 100MHz ingang, verdraai ik met de hand tot 100 op de rollen staat.

Beeld op S.A. ?

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 14-12-2022, 09:37 (470 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Hugo Sneyers, 14-12-2022, 09:38

Dag Maurice, ik had eerst het koperen busje verwijderd zodat ik het tandwiel tussen de bankschroef kon dicht duwen en lijmen, daarna het gat iets groter geboord en het koperen busje er terug in gelijmd.
Maar het voornaamste is natuurlijk dat het terug werkt :-)

[image]

[image]

Wat de sleepcontactjes betreft; ik had ze 10 jaar geleden beter allemaal vastgelijmd want ik merkte gisteren dat de TIME/DIV knop hapert en nu enkel nog in de stand 'auto' werkt, dus waarschijnlijk ook afgebroken zoals de andere schakelaars destijds.

Groeten ... Hugo Sneyers

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 14-12-2022, 14:49 (470 dagen geleden) @ Frans

Hallo,

Ik denk dat ik tot nu toe al heel wat meer info gekregen heb over de HP S.A.

Verdere info is altijd welkom.

Allen bedankt voor de info en de proef opstellingen.

Vriendelijke groeten
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 28-12-2022, 16:07 (456 dagen geleden) @ Frans

Pech met S.A.

Ik was bezig met het experimenteren met de externe modulatie op mijn HF
generator en inderdaad vanaf een modulatie van 8 Khz beginnen de zijbanden
zichtbaar te worden en zeker vanaf 10 Khz.

Ik wilde nog een foto nemen maar plots zag ik de helderheid van het
beeld langzaam uitsterven , ik dacht oei wat gebeurt er nu , mijn eerste
vermoeden was
de "gloeidraad" van de BB.

De 6,3v was aanwezig maar ohmse weerstand oneindig dus filament
onderbroken .

Ik heb nog geprobeerd de aansluitpennen van de gloeidraad aansluitingen
te hersolderen , maar zonder resultaat , ook met de condensator ontladings truk
geen resultaat.

Er mag veel defect gaan maar dat betekent natuurlijk het einde van de SA .

IK kan natuurlijk de SA nog gebruiken met een externe scoop maar dan
wordt het omslachtig op de werktafel .

De BB vervangen is ook nog een oplossing maar vind er maar eens een en
dan nog liefst niet ingebrand.

Ik probeer toch maar de vraag te stellen , zou er iemand een CRT liggen hebben of
een recup toestel is ook welkom.

Het type van het scoop gedeelte is 182T
Het onderdelen nummer van HP is 5083-3970
Op de CRT vindt ik nergens een type nummer

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2022, 12:12 (455 dagen geleden) @ Frans

Zo dat is heel jammer.

Ebay is wel te vinden
https://www.ebay.com/itm/133707619047
AGILENT HP KEYSIGHT 182T MAINFRAME ORIGINAL CRT

Ook kun je zoeken naar vervangende buizen, soms met ander fosfor bv.
De 182T gebruikt standard P-39 aluminium
Heb even gezocht , kan nu niet vinden maar er moeten lijsten zijn met buizen voor HP

Lege 182T's worden ook wel aangeboden, vaak defect, dat is mooi voor jouw.
Is even zoeken.
Mijn 182T met die 8775A was de 182T ook defect , geen beeld enz.
Paar onderdelen vervangen en gaan.
Komt vast weer goed.

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 29-12-2022, 19:32 (455 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice ,

Mooi , nieuwe CRT in doos , maar het ziet er naar uit dat de eigenaar niet wil verzenden naar
België ????

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-12-2022, 21:26 (455 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-12-2022, 21:28

Gewoon een mail sturen. Vind het heel irritant als je een item op E-bay ziet en er staat onder May not ships to Netherlands, heb het al meerdere keren gehad dat ze het omzetten en toch doen.

[EDIT] Moet (bijna) geen koelkastformaat items zijn natuurlijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeld op S.A. ?

door Armand @, België, 29-12-2022, 23:34 (455 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zal wel lukken, denk ik.
In de beschrijving staat onderaan "International shipping to be calculated".

Groeten, Armand

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 30-12-2022, 09:07 (454 dagen geleden) @ Armand

Het zou inderdaad na wat onderhandelen wel kunnen lukken voor een shipping overeenkomst .

Maar wat ik nu pas gezien heb is dat die nieuwe CRT niet voorzien is van een schaalindelingsraster.

Ik hou deze nog even in wacht.

Mvg

Frans,

Beeld op S.A. ?

door Goldline @, Oranjedorp, 29-12-2022, 15:55 (455 dagen geleden) @ Frans

Apparaten zonder plug-in wel gezien bij dumphandel Baco IJmuiden.
Kan je Proberen.

--
Cees PA1DBA

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 29-12-2022, 19:23 (455 dagen geleden) @ Goldline

Hallo Goldline ,

Onder welke rubriek heb je dat terug gevonden op BACO , onder de rubrieken "elektronenbuizen en
meettoestellen " is het plug IN chassis niet terug te vinden , nog even tss diverse en andere gekeken maar ik vind het niet terug .

Ik ben benieuwd waar jij het gevonden hebt.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Goldline @, Oranjedorp, 29-12-2022, 20:54 (455 dagen geleden) @ Frans

Hoi Frans ,
Heb ze daar recent in de stelling zien staan, je kan ze beter bellen,
want er staat nog geen 10% van hun handel op het internet.
Vragen naar Piet, die beheert het magazijn.

--
Cees PA1DBA

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 30-12-2022, 09:24 (454 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb een mail gestuurd naar BACO , maar wacht nog op antwoord.

Ik hou je op de hoogte.

Mvg
Frans,

Beeld op S.A. ?

door Frans @, Bredene, België, 30-12-2022, 09:31 (454 dagen geleden) @ Frans

Hallo ,

Ik heb er hier ook een gevonden :

https://www.benl.ebay.be/itm/325416363189?hash=item4bc453a4b5:g:uKoAAOSwYCdjaoLh&amdata=enc%3...

Ik wacht nog even af op het antwoord van BACO .

Mvg
Frans,

powered by my little forum