Vraag over deze dictafoon (Algemeen)

door Piettransistor @, 13-12-2022, 18:41 (471 dagen geleden)

[image][image][image]

Ik heb hier al een aantal jaren een merkwaardig soort dictafoon. Er zit een brede tape in. Ik denk een schrijfbare tape die afgesneden kon worden en dan verzonden naar een secretaresse of ???
Wie heeft er enig idee waar voor gebruikt werd en wat dan de werkwijze was?? En waar meer informatie te vinden is??

Vraag over deze dictafoon

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 13-12-2022, 18:50 (471 dagen geleden) @ Piettransistor

Kijk maar eens op de onderstaande link naar Radiomuseum.org daar staat e.e.a.

https://www.radiomuseum.org/r/appastell_rols_1.html

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Vraag over deze dictafoon

door Piettransistor @, 13-12-2022, 19:06 (471 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Bedankt Jan,

Kom ik wel wat verder mee. :)
Hoewel het gebruik van een papierrol erbij moet ik nog maar eens goed onderzoeken. Die heb ik er niet bij.

Vraag over deze dictafoon

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-12-2022, 19:54 (471 dagen geleden) @ Piettransistor

Die rol zit er toch nog gewoon in?

Vraag over deze dictafoon

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 13-12-2022, 20:40 (471 dagen geleden) @ Piettransistor
Gewijzigd door J vd Westelaken, 13-12-2022, 20:45

Het is overigens een papierrol waarop een magnetische laag is aangebracht, de werking is in grote lijnen met een bandrecorder te vergelijken, alleen gaat de kop hier horizontaal (van links naar rechts of omgekeerd) over de band en bij het einde gekomen schuift de rol 10mm op en het verhaal begint opnieuw.
Zoals Maarten ook al aangaf "de rol zit er nog in" zoals op de geplaatste foto is te zien.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

Vraag over deze dictafoon

door Piettransistor @, 14-12-2022, 09:58 (471 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Heren,
Alvast bedankt voor de informatie. Ik dacht dat er alleen een magnetische band was. Nog nooit aan de onderkant gekeken. Ga ik dus nu eerst maar eens even doen :-D wordt vervolgd.

powered by my little forum