Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC? (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 19-12-2022, 12:40 (493 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 19-12-2022, 13:19

Gelukkig ben ik nog steeds gevrijwaard gebleven van PC ellende van buitenaf, zoals phishing, hacking etc.
Als het de grootse bedrijven overkomt, maak ik me geen illusies, dat het mij nooit zal gebeuren.
Ik lees er wel over om een beetje bij te blijven. Zo is er de 3-2-1 backup methode.
Je werkt bijv. aan een word bestand en dat wordt opgeslgen op de PC en tevens op een back-up aan het netwerk. Aan het eide van de dag wordt dan alles opgeslagen op een back-up, die (kennelijk) niet aan het netwerk hangt en dus in principe onbereikbaar is voor de ellende van buitenaf. Maar op het moment dat de gegevens daar naar toe geschreven worden, dan zal aanwezige troep toch ook daar naar toe geschreven worden........ Of mis ik wat.
Bij bedrijven proberen hackers zolang mogelijk onzichtbaar te blijven om te onderzoeken wat het systeem voor hen "waard" is, m.a.w. of er wat te halen is door het te hacken.
Op het www wordt er veel over geschreven, maar de maatregelen zijn voor een thuiscomputeraar vrijwel niet uit te voeren, anders dan het up to date houden van het software pakket en goed opletten.

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-12-2022, 16:34 (493 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ben, 19-12-2022, 16:40

Laat je toch niet gek maken door al die reclame.
Mijn eigen 1-2-3 beveiliging is al vele jaren oud en werkt prima.
Dan die "Cloud" onzin, je mag er voor betalen maar als ze even "bloot" zien ben je geblokkeerd.
Gewoon nuchter blijven met je eigen systeem en wekelijks een totaal backup maken.
Voorbeeld is backupA backupB en backupC, dan kun je van 3 weken geleden nog terugschrijven.
Echt belangrijke data en foto's zet je ook nog apart op een externe schijf.
Verder regelmatig de cookies verwijderen, een register cleaner gebruiken en ongure websites mijden.
3-2-1 is een chaotische vorm van beveiligen waar je in geval van nood de weg kwijtraakt.
Succes en groet, Ben

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door soundman2 @, Wouw, 19-12-2022, 16:51 (493 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 19-12-2022, 17:35

Ik laat me niet gek maken hoor. Ik lees alleen wat instanties en bedrijven moeten doen om het onheil enigszins te stuiten. Een hoop ellende wordt binnengehaald door "argeloze" gebruikers, die bijvoorbeeld klikken op een toegestuurd grapje van een totaal onbekende gebruiker.
Zelf gebruik ik als enige tool mailwasher, een van de eerste versies. Gratis en een onbeperkt aantal accounts.
Je kunt zien wat op de mailserver staat, maar het mooie is dat bij gespoofde afzenders, ook her ware adres wordt weergegeven, dat dan rubbisch is.

Zoals ik al aangaf kan een hacker, of andere virusmaker zich een tijdje schuil houden. Dan staat m.i. de ellende dus ook op de (losse) back-up schijf.
Ik gebruik wel een netwerkdrive, maar daar gaat alleen mijn datadirectory naar toe, die op een fysiek aparte schijf in de pc zit. Executables staan daar niet op. Uiteraard kunnen er bestanden zijn met uitvoerbare instructies, maar die moet je maar net herkennen.

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-12-2022, 17:35 (493 dagen geleden) @ soundman2

Ja dat klopt wel, krijg soms ook onzin mails.
Maar als je die zou openen zonder op de linkjes te klikken kan er niets gebeuren.
Gelijk weggooien en daarna ook uit de prullenbak verwijderen.
Blijft dat adres je bestoken dan kun je het adres nog blokkeren.
Een "argeloze" medewerker zou daarvoor een opleiding moeten krijgen.
Verder zijn er nog blokkeerfuncties bij de provider of via het intern netwerk mogelijk.
Hoewel er dan soms ook niet kwalijke email verdwijnt en dat blijft een afweging.
Altijd oppassen met simpele linkjes, ze worden steeds slimmer.
Gaat het toch mis dan kun je met mijn voorgaand schrijven een aantal weken terug.
Groet, Ben

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door soundman2 @, Wouw, 19-12-2022, 17:43 (493 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 19-12-2022, 17:46

Maar als je die zou openen zonder op de linkjes te klikken kan er niets gebeuren.
Gelijk weggooien en daarna ook uit de prullenbak verwijderen.

Dat is het mooie van mailwasher. Zonder wat binnen te halen, zie je wat op de server staat.
Je kunt dan kiezen
Geen vinkje de post wordt doorgelaten.
Een vinkje in de eerste kolom, de post wordt weggegooid (er is geen weg terug!)
Een vinkje in de tweede kolom en het bericht wordt gebounced als verzonden naar een niet bestaand adres. Dat werkt alleen als het bericht via de zelfde server aankomt en verzonden wordt. Dat is niet altijd het geval.
In de derde kolom een vinkje en het bericht wordt geblacklisted en verwijderd. Bij een volgende zending, wordt het dan meteen aangemerkt.
Voordeel van dit progje, wat ik al jaren gebruik, dat er niets in mijn spambak terecht komt en daardoor berichten zou missen. Alle troep wordt dus meteen buiten de deur gehouden.
Mailwasher betaat ng steeds, maar er zijn nu een heleboel tierelantijnen bijgekomen en er moet voor betaald worden. Ik heb versie 2 of zoiets.

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-12-2022, 20:02 (493 dagen geleden) @ soundman2

Zorg gewoon voor goede degelijke PC beveiligings software,
Bij KPN account heb ik de PC-Veilig voor 5 PCs en kost me een euro of 7 p/m
Feitelijk F-secure software.

Als je dan kijkt op de schaal van betrouwbaar, bedoel hoe hoog in de boom zitten ze in snelheid
van aanpassen als er weer wat gesignaleerd wordt op net.
Heel hoog in de boom.

Of neem een andere gerenomeerde als Avast, Norton enz.
Belangrijkste factor is hoe snel ze hun database aanpassen naar de klanten toe.

Opslaan in de cloud is al vele malen bewezen dat lieden daar toch bij kunnen komen.
Koop een NAS met 2 identieke harde schijven, en betreft backup dat geregeld doen.
Ik trek ook steeds die internet stekker daarna er af.
Of een los mobiel HD van paar Terra en leg je in de kast.

Zorg voor minstens 2 backups,

Of neem een oude PC als back-up, zet je af en toe aan, rommel er heen kopieren en weer uit zetten.
Voor paar grijpstuivers kun je zo'n PC organiseren, frisse HD er in als Data-opslag.

Hoe werkt 3-2-1 beveiliging van een PC?

door electron @, eindhoven, 19-12-2022, 20:49 (493 dagen geleden) @ soundman2

1-2-3 klinkt als auto-magisch (automatisch)- werkt niet.
Een goede firewall die per programma wordt ingesteld helpt 'om uitgaand verkeer' te blokkeren.
Malware Bytes Firewall Control is een front-end voor Windows Firewall.

En- zelfs ik trap er soms nog in. Denk je met een bonafide website te maken te hebben.
Doe je een betaling per credit card. Wordt er niets afgeboekt hoewel gezegd van wel op de site.
Ik dacht, hier klopt iets niet- dus direct credit card geblokkeerd, en jawel enkele maanden later
opgebeld uit India met de vraag wat mijn bsn nummer is, en daarna nog enkele telefoontjes
in de hoop dat je terugbelt (niet doen!).:fir
Dus- niet betalen met creditcards!! iDEAL en Paypal zijn betrouwbaar.:)

Vertrouw je een Email +links niet, verwijder deze dan zonder te openen,
OF bekijk deze +links in een browser met ingebouwde Sand-Box zoals Chrome of Firefox.

Groet, Ben@

powered by my little forum