Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963 (Algemeen)

door RalphSmits @, 26-12-2022, 08:51 (486 dagen geleden)
Gewijzigd door RalphSmits, 26-12-2022, 09:07

Goedemorgen,
Om te beginnen zal ik mij even voorstellen. Ik ben Ralph Smits 45 jaar woonachtig in Rijen. En sinds mijn 16e in bezit van een Nordmende Mambo bouwjaar 1963. De radio heeft gewerkt maar na een paar jaar is de aan/uit functie van de potmeter gesneuveld en werkt het toestel niet meer. Wie kan mij helpen aan een potmeter of kan dit toestel repareren?

Graag hoor ik van jullie.
Fijne dagen en een gelukkig Nieuwjaar.

Met vriendelijke groet,
Ralph smits

Ps: ik upload straks nog wat foto's

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 26-12-2022, 11:17 (485 dagen geleden) @ RalphSmits

[image][image][image]

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-12-2022, 20:06 (485 dagen geleden) @ RalphSmits

Lastig te verkrijgen potmeter, is weer een "speciaaltje".
Misschien is er een forumlid met een slooptoestel.
Anders is nog mogelijk om de potmeter te demonteren en te zien of de schakelaar eraf kan.
Vaak zitten de veertjes vast door vettigheid, als je niets probeert gebeurd er niets.
Succes en groet, Ben

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 27-12-2022, 07:19 (485 dagen geleden) @ Ben

Hoi Ben,
Bedankt voor je bericht. Mijn gedachte was idd ook het potmetertje te demonteren en te bekijken of het is te repareren. Er lag namelijk een klein kogeltje onder in de radio toen ik 'm openmaakte. Dit zou een potmeter onderdeel kunnen zijn voor de aan /uit functie.??

Ik laat nog weten hoe het afloopt.

Groeten Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-12-2022, 16:56 (484 dagen geleden) @ RalphSmits
Gewijzigd door Ben, 27-12-2022, 16:59

Dag Ralph, hierbij een foto van zo'n Phlipse potmeter schakelaar.
Er zit in de potmeter een stangetje die de schakelaar uit of aanzet.
Eerst maar voorzichtig open maken en zien wat er mis is.
(Denk dat dat kogeltje ergens anders vandaan komt.)
Groet, Ben

[image]

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 27-12-2022, 18:06 (484 dagen geleden) @ Ben

Bedankt Ben !
Ik ga ermee aan de slag. Had gehoopt dat het kogeltje van de schakelaar was..
Groeten Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 19:49 (483 dagen geleden) @ Ben

Welke pin bezetting heeft de potmeter? Kan ik de aan/uit schakelaar overbruggen om te testen of er geluid/muziek uit het toestel komt.? De massa lijkt me duidelijk maar wat is de plus? (9 volt )
Graag jullie reactie.
Groeten Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-12-2022, 20:17 (483 dagen geleden) @ RalphSmits

tuurlijk kan je de schakelaar overbruggen. Om dat te even te tonen, lastig zonder een goede foto van de schakelaar .

In ieder geval niet de drie draden (of 4 ) die naar de volumepotentiometer gaan. Er moeten er minstens twee zijn die naar de schakelcontacten gaan, en dat onderscheid is over het algemeen makkelijk te maken

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 20:23 (483 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door RalphSmits, 28-12-2022, 20:28

[image]

Bedankt voor de snelle reactie.
3 aansluitingen op de potmeter. De ingaande + en - rode en zwarte draad hebben 9 volt. Maar de inwendige pPotmeter aan/uit schakelaar is defect. Wil nu voeding rechtstreeks op printplaat zetten ter controle.
Groet Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-12-2022, 20:41 (483 dagen geleden) @ RalphSmits

Dag Ralph, deze radio heeft germanium transistors.
Dat betekend dat de plus van de batterij aan massa/chassis zit.
Voor zover ik het op een Nordmende schema zie wordt de plus geschakeld met de schakelaar.
Deze schakelaar zit bovenop de potmeter en heeft niets met die 3 aansluitingen te maken.
Op 1 van je foto's heb ik ingetekend waar de schakelaar zit.
Je kunt er een batterij inzetten en daarna met een draadje die twee contacten te verbinden.
Hoor je gekraak of geluid dan weet je zeker dat die schakelaar defect is.
Groet, Ben

[image]

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 21:05 (483 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door RalphSmits, 28-12-2022, 21:14

Hoi Ben,
De zwarte en rode draad komen beide van de batterij en gaan beide aan de achterzijde de potmeter in. Dat is dan plus en min? Ik begrijp de schakeling niet ? Er heeft een 'klik' in de volumeregeling gezeten (aan/uit schakeling). Als ik de draden zwart en rood doorverbing krijg ik toch sluiting ?

Groet Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Peter1952 @, Almere, 28-12-2022, 21:17 (483 dagen geleden) @ RalphSmits

Bij de mijne gaat een apart kabeltje met een rode en zwarte draad naar de schakelaar. Die moet je kortsluiten.
Aan de batterij zit ook een kabeltje met een rode en zwarte draad en die gaan naar andere punten.
De schakelaar zit achterop de potmeter.

Groeten,
Peter

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 21:20 (483 dagen geleden) @ Peter1952

Ik ga het nog eens goed bekijken. Ik was echt van mening dat de batterij
+ en - rechtstreeks de schakelaar in gingen.. (-:

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Onno-I @, 28-12-2022, 21:23 (483 dagen geleden) @ RalphSmits
Gewijzigd door Onno-I, 28-12-2022, 21:42

De zwarte en rode draad komen beide van de batterij en gaan beide aan de achterzijde de potmeter in. Dat is dan plus en min? Ik begrijp de schakeling niet ? Er heeft een 'klik' in de volumeregeling gezeten (aan/uit schakeling). Als ik de draden zwart en rood doorverbing krijg ik toch sluiting ?

Meestal betekent zwart "- voeding" en rood "+ voeding". Verbinden is meestal kortsluiting, misschien is het hier anders. Goed dat je voorzichtig bent en ze niet zo maar wilt doorverbinden.
Ben weet/vermoedt dat de rode draad naar de + batterij gaat en de zwarte naar de massa van de radio. Er zou dan een andere draad aan de - van de batterij moeten zitten. Is dat gebaseerd op de documentatie van de radio?
Jij zegt dat rood en zwart beide naar de batterij gaan. Soms hebben radio's uit deze tijd 3 aansluitingen aan de batterijen en is een dubbele aan/uit schakelaar nodig.

Kun je een foto maken van de achterkant (de schakelaar) van de potmeter en print? En van de batterijhouder en de aansluitingen daarvan?
__EDIT__ Het antwoord van Peter geeft al meer informatie op basis van zijn exemplaar. Volg de draden en kijk of het echt zo zit.
__EDIT2__ Op Radiomuseum.org staan schema's van verschillende Mambo modellen. Die van 59, 60, 61, 62, 63 hebben een enkele aan/uit schakelaar. Op de foto's zie je een houder met 2 4,5V batterijen (op het schema staat "8,1V" bij de batterij, dat is dan weer gek) en wat rode en zwarte draden die uit zicht verdwijnen en bij de schakelaar achterop de potmeter komen.

mvg Onno

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-12-2022, 21:27 (483 dagen geleden) @ RalphSmits

Juist, dat moet je dus niet doen dan maak je inderdaad sluiting.
(Je hebt geen foto laten zien van de achterzijde van de potmeter.)
Maar denk nu dat het dan een dubbele schakelaar moet zijn, zie de tekening.
De doorverbindingen kun je dan maken met 2 losse draadjes.
Let daarbij op dat hier de plus naar massa gaat, anders blaas je de transistors op.
Verder moet er een klik te horen zijn anders werkt die schakelaar zeker niet.
Groet, Ben

[image]

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door ruudam @, Utrecht, 02-01-2023, 20:50 (478 dagen geleden) @ Ben

Dubbel schakelen is wat overdreven.
Is de schakelaar al doorgemeten?

Als het wel een dubbele is kan je de defecte schakelaar gewoon doorverbinden.

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Goldline @, Oranjedorp, 02-01-2023, 21:35 (478 dagen geleden) @ ruudam

zie het schema Ruud ;-)

--
Cees PA1DBA

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Onno-I @, 27-12-2022, 21:30 (484 dagen geleden) @ RalphSmits

Beste Ralph,
Ik heb een aantal potmeters die wel lijken. 4 mm as. zie foto.
Wat moet de waarde zijn? vlnr 47k 47k 10k 10k
Wat is het merk? vlnr Ruwido, ?, Preh, Preh
aantal schakelsecties? 2, 1,1,1
[image]

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 12:32 (483 dagen geleden) @ Onno-I

Hoi Onno,
Bedankt voor je bericht. Toch ga ik de schakelaar eerst proberen te repareren. Zit uiteindelijk ook te kijken met het asje met schroefdraad om het wieltje op te bevestigen. Ik laat je weten hoe het afloopt.
Met vriendelijke groet,
Ralph

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Peter1952 @, Almere, 28-12-2022, 14:01 (483 dagen geleden) @ RalphSmits
Gewijzigd door Peter1952, 28-12-2022, 14:07

Bij Jukebox-revival zijn potmeters te koop, 10 kOhm log. met schakelaar, hoogte en dikte 18 mm. Misschien is daar ruimte voor.
Meer dan 30 jaar geleden heb ik in mijn exemplaar een “japanse” potmeter gebruikt met een kartel as. Die kon ik op de beugel van de oude potmeter bevestigen en het gaatje in de knop heb ik zover opgeruimd dat die strak om het asje ging. Daarna de knop met een drupje Bison Kit geborgd. Zit tot op heden nog steeds goed vast. Voor de verbindingen met te print gebruikte ik stukjes blank montagedraad.

Groeten,
Peter

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Goldline @, Oranjedorp, 28-12-2022, 21:42 (483 dagen geleden) @ Peter1952

[image]
enkelvoudige schakelaar, modeljaar 62/63 schema radiomuseum.org

--
Cees PA1DBA

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door Peter1952 @, Almere, 28-12-2022, 21:51 (483 dagen geleden) @ Goldline

Wil je zeker zijn, gebruik dan een voeding met stroombegrenzing of sluit kort via een weerstand van bijvoorbeeld 22 Ohm, dan kan er bij 9 V. nooit meer lopen dan c.a. 400 mA. als je per ongeluk op die manier de voeding of batterij kortsluit.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat men bij dit soort radio’s een dubbelpolige schakelaar gebruikt.

Groeten,
Peter

Potmeter gezocht Nordmende Mambo 1963

door RalphSmits @, 28-12-2022, 22:22 (483 dagen geleden) @ Peter1952

Batterij draden lopen idd eerst nasr een andere positie op de printplaat. De rode zwarte draad loop naar een andere plaats op de printplaat. De schakelaar in de potmeter ( rood zwarte draad) lijkt dus idd doorverbonden te worden door de schakelaar.

powered by my little forum