Wis perikelen Revox A77 (Algemeen)

door Rob Groningen @, Den Andel, 30-12-2022, 19:04 (482 dagen geleden)

Tijdje terug een partijtje banden in Duitsland gekocht. Het type is BASF Ferro LH hifi types LP35, DP26 en TP18 (rode kartonnen dozen). Er blijken duitse radioprogramma's op te staan, spraak en klassieke muziek. Gek genoeg alleen op spoor 1 en 4. De snelheid is 9,5cm/s. Ik denk airchecks van het duitse omroepbedrijf.
Nu heb ik een opname gemaakt en het blijkt dat ik in zachte passages nog resten van de oude opname hoor. Bij andere banden van mij heb ik dit niet.
- staat de A77 er misschien om bekend een niet al te groot wisvermogen te hebben?
- Is de wiskop aan vervanging toe? Hij is wel schoon.
- iets met de wisosccillator. Denk het niet, de bias werkt correct.
- Het niveau van de oude opname te hoog?
Ben benieuwd of dit verschijnsel bekend is bij andere A77's

6 van de 10 TP18 banden zijn de kliko in gegaan. Bij het snelspoelen vloog de bruine coating door de lucht. Basf heeft blijkbaar ook probleembanden. Bij normaal afspelen piepten ze ook flink.

Wis perikelen Revox A77

door Martina @, 30-12-2022, 19:30 (482 dagen geleden) @ Rob Groningen

Die bruine BASF banden verpulveren zeker gezien hun leeftijd, ben bang dat de luchtspleet in je koppen ook dichtgesmeerd is,duss koppen schoonmaken.

Wis perikelen Revox A77

door henkk56 @, 30-12-2022, 20:19 (482 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door henkk56, 30-12-2022, 20:21

Het zou ook kunnen wezen dat deze banden met een iets breder spoor of een iets andere ligging van het kwartspoor zijn opgenomen.
Dan laat je wiskop een randje staan wat de weergavekop weer oppikt.
De band dan gewoon even met een twee of een volspoor machine wissen.

Henk

Wis perikelen Revox A77

door soundman2 @, Wouw, 30-12-2022, 20:27 (482 dagen geleden) @ Rob Groningen

Vermoedelijk zijn de banden in halfspoor stereo opgenomen, vandaar ook maar opname in een richting. De wiskoppen van een vierspoor recorder zijn niet veel breder als de ow koppen. Het zou dus zomaar kunnen dat de oude opname nog juist langs de weergave koppen loopt. Er zijn zgn quick erasers, maar de band een of tweemaal langs een keramische magneet laten lopen (die zijn perfect glad) is vaak ook afdoende om oude opnames geheel te wissen.

Wis perikelen Revox A77

door Rob Groningen @, Den Andel, 30-12-2022, 20:57 (482 dagen geleden) @ soundman2

De banden zijn niet 2 spoor stereo opgenomen. Gewooon het programma alleen op het linkerkanaal, dan band omdraaien en weer programma alleen op links. Het rechterkanaal staat niets op. Bij een 2-spoors opname zal je op rechts het programma van de andere kant achterstevoren horen.

Wis perikelen Revox A77

door soundman2 @, Wouw, 30-12-2022, 21:27 (482 dagen geleden) @ Rob Groningen
Gewijzigd door soundman2, 30-12-2022, 21:38

Het was maar een suggestie, In studio's is tweespooropname gebruikelijker, vanwege het lagere ruisniveau.
Je kunt uiteraard wel de proef doen met een magneetje.
Bandrecorders kennen wel meer fenomenen, zoals het zgn doordruk effect. Doordat de band opgewikkeld wordt liggen de magneetlagen dicht bij elkaar. Dat leidt tot doordrukken. Het is hoorbaar bij pauzes in de opname. Diep op de achtergrond is weer signaal aanwezig.
Het geschetste fenomeen kan dan alleen nog komen doordat de sporen op een iets andere plaats liggen als bij jouw recorder. Als je altijd dezelfde recorder gebruikt heb je daar geen last van. Kort geleden was er ook een discussie over taperecorders op het NFOR. Daar gaf ik aan dat we in de werkplaats de ligging van de sporen zichtbaar konden maken met fijn ijzerpoeder in een vluchtige vloeistof.

https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=326298

powered by my little forum