VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding (Algemeen)

door JaccodeWit @, 31-12-2022, 11:54 (453 dagen geleden)

Ik ben sinds kort in het bezit van een VEGA VEF 206.
De radio ziet er erg goed uit maar speelt helaas niet.

De vorige eigenaar gaf aan dat dit gekomen is na het verkeerd om aansluiten van een voeding.

Omdat ik redelijk nieuw ben op dit vlak vroeg ik mij af of dit makkelijk te doen is en of iemand mij een richting op kan helpen waar ik het beste kan beginnen met doormeten van de onderdelen.

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 31-12-2022, 12:47 (453 dagen geleden) @ JaccodeWit

Dag Jacco, het schema vindt je hier https://nvhrbiblio.nl/schema/VEF_206.pdf
Bij het verkeerd om aansluiten zijn in het minste geval de eindtransistors opgeblazen.
Zou daar beginnen met meten.
Succes en groet, Ben

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-12-2022, 14:07 (453 dagen geleden) @ JaccodeWit

de ernst van de schade hangt af van 1) Hoelang het ompolen duurde 2) hoeveel spanning er dan wel opstond en welke stroom de bron kon leveren. allemaal onbekenden. Het kan dus meevallen of tegenvallen, dat weet je nog niet.

Wat heb je in huis om te meten?

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door soundman2 @, Wouw, 31-12-2022, 15:15 (453 dagen geleden) @ kris

De meeste transistoren hebben weerstanden als belasting. De eindtransistors hangen via laagohmige verbindingen aan de spanning. De kans is aanwezig dat die het loodje hebben gelegd.
Tja, zonder meten kom je meestal nergens. Ts zou de radio correct kunnen aan sluiten en als die niet teveel stroom trekt, met de scope of sign, tracer kunnen onderzoeken of wellicht alleen de eindtrap niet meer werkt.

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door ruudam @, Utrecht, 31-12-2022, 21:00 (453 dagen geleden) @ JaccodeWit

Is dat een Russisch geval, met germanium torren. Die houden niet zoveel van ompolen.
Zelf zou ik beginnen met het doormeten van de transistoren, kan met een multimeterje, kijk of de 2 dioden in de transistor nog te meten zijn. 2 x oneindig of sluiting is defect.
Basis naar emitter en basis naar collector, elk een keer de meetpennen omdraaien. je meet dsan elk een keer een hoge weerstand en omgepoold een lage.

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door soundman2 @, Wouw, 01-01-2023, 14:59 (452 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door soundman2, 01-01-2023, 15:03

Passief in circuit meten levert zeker voor onervaren lieden meestal geen goede gegevens. Dan zou je alle transistoren eruit moeten solderen, met het risico, dat de germaniumtransistoren alsnog het leven laten, door bijvoorbeeld de hitte of het afbreken van een pootje.
ook in dit geval kan je gewoon repareren door te meten. Een veel te grote stroomopname kan wijzen naar een kortgesloten eindtrap. Dat is het enige deel in deze radio, dat zonder begrenzende weerstanden is aangesloten op de voedingsspanning. Je kunt bij een vermoeden eventueel een pootje van de serieschkeling lossolderen.
Trekt het toestel niet teveel stroom en kun je het gewoon onder spanning zetten, dan kun je gewoon uitzoeken waar het fout gaat. Met een meetzendertje en toongenerator, kun je stap voor stap het toestel doorlopen en je komt absoluut de fouten tegen.
Net als een net-toestel wat je met begrenzing op wil opstarten via een gloeilamp, kan dit uiteraard ook met een batterijtoestel. Een transistortoestel zal onder normale omstandigheden niet boven 100mA stroomopname komen. Sluit een lampje aan in serie met de batterij, iets van 12 volt 1 Watt en je hebt een prima stroombegrenzing waarbij je toch kunt meten. Heb je een labvoeding met instelbare stroombegrenzing dan is dat nog handiger. Defecte transistoren meet je er zo uit. Ook een sluiting in bijv een elco ergens kun je er uitmeten door de spanningsval over een printspoor te meten. Als je bij de bron begint, zal de spanningsval (in millivolt) steeds toenemen naarmate je de sluiting nadert. Heeft een spoor een vertakking, dan zal alleen het spoor dat de kortsluiting voedt spanningsval vertonen. Het is een werkbare methode, zonder dat je op tactische plaatsen sporen moet doorsnijden of veel onderdelen moet verwijderen.

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door ruudam @, Utrecht, 02-01-2023, 20:26 (451 dagen geleden) @ soundman2

Alleen meten in circuit, en kijken in schema wat een eventuele stroomweg is.
Maar als bvb in de eindtor de R echt nul is, dus minder dan de 5 Ohm van R41, dan weet je meteen dat ze sluiting geven. Eruit halen en dubbel checken.
Bij de andere tr zal de omleiding weerstand nog groter zijn.

Bij ompoling zijn toch bij mij de GE torren de eerste verdachten

VEF 206 repareren na verkeerd aansluiten voeding

door henkk56 @, 02-01-2023, 00:39 (451 dagen geleden) @ JaccodeWit

Goede kandidaten om stuk te zijn zijn R40 en R41,bij ompoling komt de voedingsspanning op R40 te staan omdat de collector basis overgang van de eindtorren dan gaat geleiden.
Als R41 stuk gegaan is nemen de eindtorren bij het weer goed aansluiten van de spanning veel te veel stroom en gaat R41 ook stuk.
Geranium torren vinden dit allemaal niet zo leuk en overleven dit niet altijd.:-|
Behalve de eindtrap kunnen er natuurlijk ook nog elco's gesneuveld zijn door de ompoling.
Maar normaal gesproken valt de schade altijd wel mee.

Henk

powered by my little forum