transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen (Toestel of techniek)

door electron @, eindhoven, 03-01-2023, 23:04 (476 dagen geleden)

Jaren geleden nam ik van Harry Essers mee- Siliconen Strips- 33x330x0.254(=0.01")mm.
Het bleek Siliconen gedoteerd met Boron Nitride. Weet ik nu pas.(-:

Toepassing /eigenschappen:
* vermogens transistoren op een heatsink aanbrengen- geen koelpasta nodig.
* vult oneffenheden in het koeloppervlak wat bv. harde mica plaatjes niet doen
* hoge isolatie weerstand, >40KV/mm (0,25mm= 10KV!), di-electrische constante k=4
* hoge thermische geleidbaarheid
Heat Sink Pad (£51.41).

Groetjes, Ben@
[image]

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2023, 07:41 (475 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door soundman2, 04-01-2023, 07:55

Ik dacht niet dat dat echt nieuw was. Ik gebruikte het in de jaren 80 al. Je kunt het kopen als vel, maar ook kant en klaar geponst voor bijv TO-03 behuizingen.
Er is ook een iets dikkere uitvoering van SIL-PAD, daarmee worden bijv transistoren in netschakelvoedingen geïsoleerd op een koelprofiel gemonteerd en is meestal grijs.
Voor TO-220 zijn er complete hoesjes, die over de transistor gaan en vervolgens worden vastgeklemd.

[image]


Op de foto van TS zijn de pootjes van de transistor niet gekinkt. Op termijn zullen ze dan loskrimpen in de soldeerlas, zeker bij enkelzijdig printmateriaal

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door electron @, eindhoven, 04-01-2023, 08:33 (475 dagen geleden) @ soundman2

ok- jij wist het- verbaast me niet als soundman zijnde..:lol Er is nu ook Borophene.
Groetjes, Ben@

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door soundman2 @, Wouw, 04-01-2023, 09:35 (475 dagen geleden) @ electron

Ik weet niet of je reactie een ondertoon heeft, maar sil(k)-pad wordt al jaren gebruikt in allerlei apparatuur. Zoals ik al schreef is er ook een versie met hogere doorslag waardes. Probleem daarbij was beschadiging door het koelvlakje van bijv TO-220 transistors, waaraan soms vlijmscherpe hoekjes zitten.
In de lijneindtrappen van beeldbuis tv's werd voor de isolatie van de lijntransistors nog ander materiaal gebruikt, dat wel iets weg had van epoxy plaatjes oid.
Borophene heb ik ondanks dat ik uit een industriële omgeving kom nooit van gehoord, maar dat kan een nieuwe (merk-)naam zijn. Ik wil niet de betweter uithangen, maar als het echt een innovatie is, zou wat meer info over de fabrikant en de herkomst of een bronvermelding wel interessant zijn.

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door electron @, eindhoven, 04-01-2023, 14:16 (475 dagen geleden) @ soundman2

We leren van elkaar.
Borophene is meer voor zonnecellen, energie opslag (lithium= tesla's in 2023),
kleinere transistors. Ben altijd geinteresseerd geweest in chemie.
Boron(element 5). Niet te verwarren met Bohrium(element 107). We dwalen af!
Out, Ben@

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-01-2023, 14:47 (475 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 04-01-2023, 14:48

Ik zie inderdaad voor me wat voor epoxy-achtige plaatjes je bedoelt, een enigszins buigbaar geïmpregneerd weefsel. Als iemand weet waaruit die bestaan ben ik ook benieuwd!

Philips gebruikte ook vaak ceramische plaatjes, ik denk dat die van alumina gemaakt zijn maar dat kan ook zomaar gedoteerd zijn met boron nitride als ik het eerste berichtje zo lees. Daar ging dan nog wel een dot siliconenpasta tussen, net als bij die epoxy-achtige plaatjes.

transistoren geisoleerd op heatsink aanbrengen

door Bredero @, Vlaanderen, 04-01-2023, 14:47 (475 dagen geleden) @ soundman2

Bestaat ook uit mica.

powered by my little forum