onbekend component (Algemeen)

door eddy @, België, 05-01-2023, 10:08 (449 dagen geleden)

Dag ,
ik kreeg bij herstelling van een schakelende 24 V voeding te maken met een , mij onbekend component, het lijkt op een VDR, maar staat in serie met een gewone "little fuse"
mijn gedachten gaan naar een soort thermische /halgeleider zekering
daar dit item de geest gegeven heeft( ontploft) zoek ik dus een vervanger, ik heb , voorlopig en voor test doeleinden, dit component overbrugd , en de rest van de schakeling werkt normaal.
foto in bijlage
iedere hulp is welkom : leverancier ? , op de print staat de vermelding ; RTH vriendelijke groeten :
Eddy[image]

onbekend component

door soundman2 @, Wouw, 05-01-2023, 10:21 (449 dagen geleden) @ eddy

Kan van alles zijn, maar zoiets overbruggen, zeker als je niet weet wat het is en je ook geen schema hebt, lijkt me wel heel erg onverstandig zeker in een smps. Kan net zo goed een kerco zijn.
In wat voor apparaat zit de voeding? Dat maakt het zoeken voor anderen wellicht ook wat gemakkelijker

onbekend component

door electron @, eindhoven, 05-01-2023, 10:42 (449 dagen geleden) @ eddy
Gewijzigd door electron, 05-01-2023, 10:47

Is een vermogens (enkele Watts) NTC weerstand (mogelijk 5-15 ohm) .
Deze dient om de inschakelstroom door de brugcel te beperken bij het inschakelen
van de schakelvoeding vanuit koude toestand.
Kun je tijdelijk vervangen door een vermogens weerstand- maar NTC is beter.
Groet, Ben@

onbekend component

door Peter1952 @, Almere, 05-01-2023, 11:02 (449 dagen geleden) @ electron

Voor mijn werk gebruikten we dit soort onderdelen ook, namelijk zelfherstellende zekeringen. Echter de werking was twijfelachtig, meermalen meegemaakt dat ze volkomen verbrand waren.
Misschien gebruikt om te voorkomen dat bij een inschakelpiek de zekering doorslaat?

Groeten,
Peter

onbekend component

door Ad Zijlmans @, Made, 05-01-2023, 13:41 (449 dagen geleden) @ Peter1952

Ik sluit me aan bij het verhaal van Peter..

Het kan een polyfuse (zelfherstellende zekering) zijn. Zie voorbeeld..
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/componenten/zekeringen/zelfherstellende-zekering-pptc-polyfuse...

Waar ik werkte, werden ze gebruikt om de uitgangen van IO boards te beveiligen in het geval de 24V DC motoren vastlopen, die er op aangesloten zitten.

Ze werken als een soort van PTC. In de praktijk blijkt het zelfherstellend vermogen na een aantal keren uitschakelen, terug te lopen. De weerstand wordt hoger.. dat veroorzaakt meer warmteontwikkeling en uiteindelijk branden ze uit.

Gr.
Ad

onbekend component

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-01-2023, 19:48 (449 dagen geleden) @ Peter1952

In dit geval is het géén zekering omdat hij al in serie zit met een zekering en omdat er RTH in het positienummer staat. Ook doet de constructie eerder aan een NTC denken dan aan een polyfuse-achtige.

onbekend component

door Goldline @, Oranjedorp, 05-01-2023, 11:28 (449 dagen geleden) @ electron

Ben heeft het mijn inziens bij het rechte eind, een NTC.
hier al menige vervangen.

--
Cees PA1DBA

onbekend component

door eddy @, België, 13-01-2023, 09:38 (441 dagen geleden) @ eddy

dag ,
intussen is de "dader" ontmaskerd, het zou een : NTC inrush current limiter zijn
Dank aan ieder voor het meedenken, speciaal aan johan
de draad mag gesloten worden
groeten :
Eddy

powered by my little forum