Zo gaat het ook (Algemeen)

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 11-01-2023, 01:38 (470 dagen geleden)

Met moeders strijkbout....

https://www.youtube.com/shorts/5Qiru_fqdj8

--
M.v.g
Ben

Zo gaat het ook

door soundman2 @, Wouw, 11-01-2023, 10:09 (470 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door soundman2, 11-01-2023, 10:10

soms kan vindingrijkheid goed van pas komen. Buiten het verwarmen heeft het wel veel weg van wat een automaat ook doet.
Met zeefdruk de padjes van soldeer voorzien
met een pick and place machine de onderdelen plaatsen
verwarmen met infrarood en snel afkoelen.
In het geval dat er aan beide zijden smd's zitten en ook draadcomponenten aanwezig zijn, worden de onderdeel plaatsen aan de onderzijde van de print behalve soldeer, ook nog van een druppeltje lijm voorzien.

Zo gaat het ook

door Henk Waardenburg @, Doesburg, 11-01-2023, 21:59 (469 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Hallo Ben,

Interessant filmpje.
Ik weet bijna niets van degelijke procedés vandaar mijn vraag:
Wat is het schuimachtige spul dat op de contact-eilandjes gespoten wordt?

Groeten,

Henk

Zo gaat het ook

door soundman2 @, Wouw, 11-01-2023, 23:02 (469 dagen geleden) @ Henk Waardenburg

Hallo Ben,

Interessant filmpje.
Ik weet bijna niets van degelijke procedés vandaar mijn vraag:
Wat is het schuimachtige spul dat op de contact-eilandjes gespoten wordt?

Groeten,

Henk

Dat is soldeerpasta, dus tinkorreltjes in een pasta versie van vloeimiddel, hetzelfde vloeimiddel wat ook in harskernsoldeer zit. Het is dus absoluut geen S39 dat vloeimiddel!.
In een industriële omgeving is het gebruik van een zgn stencil normaal. Alle soldeerplaatsen zijn daarin uitgespaard en met een rakel wordt de soldeerpasta over het stencil verdeeld. Na verwijdering van het stencil zijn alle soldeerplaatsen voorzien van soldeerpasta, daarna plaatst een pick and place machine de onderdelen . Die blijven op hun plaats door de oasta. Met infrarood warmte wordt het soldeer verwarmd. Net als met de strijkbout.

Zo gaat het ook

door electron @, eindhoven, 12-01-2023, 12:03 (469 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Enkele componenten kun je ook solderen/desolderen met een Halogeen Lamp volgens YT.
Groet, Ben#

powered by my little forum