Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken (Algemeen)

door Paul60 @, 12-01-2023, 14:38 (464 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb onlangs een Beocord 2400 bandrecorder aangeschaft (op Catawiki) omdat ik B&O mooi vind en in mijn jeugd (ben nu 62 jaar) ook met zo'n apparaat mocht spelen.
Het apparaat zou geheel gereviseerd zijn maar je voelt het al: er zijn toch gebreken. En de verkoper geeft niet thuis.

Wat mankeert eraan:
1. Slechts één kanaal geeft geluid op de 5-pens DIN uitgang (ik weet niet of dat bij het opnemen ontstaat of bij het afspelen)
2. Motor is nogal luidruchtig.
3. Terugspoelen komt niet op gang, vooruitspoelen gaat ook niet geweldig.
4. Veel intern geslip en gepiep bij het terugspoelen.
5. Bas-knopje draait stroef.
6. Een DIN 5-pens uitgang is enigszins gescheurd.
7. Schuifregelaars lopen stroef.
En wellicht nog meer.
Het kanaal dat hij wel opneemt en weergeeft, klinkt m.i. uitstekend, op 9,5 cm/sec.

Is er misschien iemand onder jullie die in staat en bereid is om dit apparaat weer in orde te maken? Vergoeding bespreken we dan nader.

Bedankt en groet,
Paul

Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken

door Martina @, 12-01-2023, 16:29 (464 dagen geleden) @ Paul60
Gewijzigd door Martina, 12-01-2023, 16:30

Stel je vraag ook op www.tapedeckforum.nl Die jongens daar zijn toffe gasten die kunnen je wel helpen.
Maak een gratis account aa daar en stel je vraag.

Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken

door Paul60 @, 12-01-2023, 17:36 (464 dagen geleden) @ Martina

Dankjewel Martina!

Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken

door Goldline @, Oranjedorp, 16-01-2023, 14:13 (460 dagen geleden) @ Paul60
Gewijzigd door Goldline, 16-01-2023, 14:14

1. Slechts één kanaal geeft geluid op de 5-pens DIN uitgang (ik weet niet of dat bij het opnemen ontstaat of bij het afspelen)
2. Motor is nogal luidruchtig.
3. Terugspoelen komt niet op gang, vooruitspoelen gaat ook niet geweldig.
4. Veel intern geslip en gepiep bij het terugspoelen.
5. Bas-knopje draait stroef.
6. Een DIN 5-pens uitgang is enigszins gescheurd.
7. Schuifregelaars lopen stroef.

Paul,ik beantwoord jouw punten even gebaseerd op 40 jaar service ervaring met dit Deense merk :

1- onderbroken opname of weergave kopje.
2- rubber tussenwiel motor naar vliegwiel
3- 2 rubber versleten tussenwielen.
4- zie punt 3
5 -bekend bij preh potmeters, schroefdraad verwarmen en as smeren.
6- vervangen indien slecht kontakt
7- reinigen smeren met K61

punt 1 en 2 zijn lastig op te lossen, kopje uit een donorapparaat, rubber hobbelwielen mogelijk nog af te draaien.
Als je dit apparaat wil repareren zou ik eerst opzoek gaan naar een defect donor apparaat.
dit mag ook een cord 1500 of 1800 zijn.
Ik dacht dat je op de veilingsite wel koperbescherming geniet, en mogelijk naar een beter toestel kunt uitkijken.

--
Cees PA1DBA

Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken

door soundman2 @, Wouw, 08-02-2023, 10:51 (437 dagen geleden) @ Goldline

Beetje late reactie, maar als je aan de O/W kop twijfelt, ls eerste kun je natuurlijk een band afspelen waarvan je weet dat die goed opgenomen is. Verder kun je meten of deen van de kophelften onderbroken is en je kunt ook de aansluitingen verwisselen. Om beide kanalen zelf te controleren, kun je de gevoekige zijde even aanraken met een pincet o.i.d.
Met een signaaltracer of scope kun je meteen meten of beide helften het nog doen. Bij gebrek aan een signaaltracer kun je ook wel een Actief PC luidsprekerboxje gebruiken. Gaat dan niet erg hard, maar hoeft ook niet.
Het bespaart je mogelijk een lange zoektocht en het opnieuw afregelen na een vergeefse uitwisseling.

Beocord 2400 spoelenrecorder weer in orde maken

door Paul60 @, 09-02-2023, 23:04 (435 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Soundman2,

Erg bedankt voor je bericht met de onderzoektips.
Ik ga er zeker mijn voordeel mee doen, ofwel zelf ofwel bij degene die het apparaat binnenkort gaat onderzoeken en hopelijk repareren.

Groet,
Paul

powered by my little forum