Hinderlijke moire storing in beeld (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2023, 10:11 (440 dagen geleden)

Beste forumlezers,

Ik ben oude 8mm. films aan het over zetten met een videocamera op een scherm gericht.

Signaal van videocamera gaat d.m.v. klein kastje op USB aangesloten (MAGIX) naar de PC en hoe ik de bedrading ook leg hou ik soms hinderlijke diagonale strepen in beeld die van snelheid varieren, als ze heel snel lopen vallen ze niet op maar als het tempo lager wordt zie je ze weer, het interfereert met iets maar met wat??

Geen storende apparaten in de buurt of het moet de PC zelf zijn.

Ook andere (professionele) camera's geven het zelfde.

[image]
Screenshot vanaf computerscherm.

Dank alvast voor tip.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Storing is weg

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2023, 15:29 (440 dagen geleden) @ Hans van Kampen

zomaar, zat iets in de lucht ofzo.

Film overzetten gaat perfect zo verder zonder scanner, om daar nu even bijna 500 Euro voor neer te tellen :-(

Als je dit werk nou blijft doen ala

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Storing is weg

door henk vdb @, Breda, 14-01-2023, 16:51 (440 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 14-01-2023, 17:28

Je neemt een 18....24 beeldjes per seconden film op met een camera die 25 interlaced beelden per seconden doet, zonder enige vorm van synchronisatie onderling. Doordat het aantal beelden tussen filmprojector en videocamera geen exact veelvoud zijn is synchroniseren moeilijk.
Misschien dat je met wat experimenteren een redelijk resultaat kan krijgen op deze manier, maar technisch is het eigenlijk vragen om problemen als je een storingsvrij videoresultaat wil krijgen. Je zou de projector moeten synchroniseren aan de camera, maar de meeste amateurprojectoren zullen die mogelijkheid niet hebben.

Storing is weg

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2023, 17:26 (440 dagen geleden) @ henk vdb

Ja Henk, die diagonale lijnen is/was voor mij heel iets anders. het zijn niet die flikkeringen in beeld die je zou verwachten bij 18 frames van film en 25 frames van video verschil. Het was echt een interferentie storing op de een of andere manier en ziet er dus heel anders uit.

Als je beeld donker en dan weer licht viese versa ziet worden zijn dat inderdaad die flikkeringen door frame rate verschil maar heb ik gelukkig geen last van.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Storing is weg

door henk vdb @, Breda, 14-01-2023, 18:07 (440 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dan kan het nog van alles zijn. Aardlus(sen), geschakelde voedingen, magnetrons, wifi apparaten, bluetooth, ethernet via net apparatuur, mobiele telefoon, dect telefoon, kwaliteit gebruikte video kabel, computer, draadloze weerstations, kwaliteit van de video-capture kaart/ module, andere USB-apparatuur of kabels, ga er maar aanstaan :-|

Storing is weg

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2023, 18:48 (440 dagen geleden) @ henk vdb

Inderdaad Henk, precies maar storing is weg.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Storing is weg

door henk vdb @, Breda, 14-01-2023, 18:56 (440 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik zie trouwens net in een eerdere draad het Reflecta apparaat dat jij aanhaalde, Hans.

Mooi Toestel, scant elk beeldje en maakt HD MP4 files.
Misschien vind je de prijs hoog, maar ik vind dat meevallen voor wat het doet. Ik had dit apparaat nog niet eerder gezien!

Storing is weg

door soundman2 @, Wouw, 14-01-2023, 19:36 (440 dagen geleden) @ henk vdb

Jammer dat eventueel aanwezig geluid niet mee opgenomen kan worden.

Storing is weg

door henk vdb @, Breda, 15-01-2023, 16:11 (439 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 15-01-2023, 16:14

Ja, daarvoor heb je dan toch een geschikte projector nodig, om het geluid apart op te nemen. Maar het is tegenwoordig goed mogelijk met beschikbare videomontagesoftware (ook open source bv.) om e.e.a. weer samen te voegen. Dat vergt wel enige postproductie, maar het kan, zonder dat dat kapitalen hoeft te kosten (behalve dan de tijd die ervoor nodig is om met de software te leren omgaan). Het moet dan wel een beetje je hobby interesse hebben.....

Storing is weg

door Hans van Kampen @, Voorhout, 14-01-2023, 21:38 (439 dagen geleden) @ henk vdb

Nou, de prijs vind ik eigenlijk niet hoog hoor Henk maar ik heb bijna alles al gedigitaliseerd op 2 spoeltjes na maar als ik nog zou moeten beginnen en er nog velen meer moet doen had ik hem zeker aangeschaft. Als ik nu klaar ben staat dat ding maar te staan ergens op een plank. Ik had op MP al gekeken maar zag er geen een.

Dit na dat Ruud Poeze (ruudam) de opmerking had beter is film te scannen en dat is ook zo maar via camera op scherm met zeer lichte trapezium vertekening is het ook gelukt waarmee ik ben begonnen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum