Philips ott 2000 bromt erg (Toestel of techniek)

door rvh @, 's-Gravenhage, 17-01-2023, 14:12 (455 dagen geleden)

Dacht vervang de elco even echter een overvloed aan elco's.Wilde de grote vervangen en de kleine op de print waar de voedings spanning binnenkomt .Enige kans van slagen ?Alvast bedankt gr ruud
[image][image]
[image]

Philips ott 2000 bromt erg

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2023, 14:25 (455 dagen geleden) @ rvh
Gewijzigd door soundman2, 17-01-2023, 14:32

Meten is weten......
Zomaar vervangen kan een oplossing zijn als er verder niets stuk is, en als er verder geen fouten worden gemaakt.
Als bijvoorbeeld de eindtrap teveel stroom trekt, kun je ook brom krijgen. Als je dan alle elco's vervangen hebt, ben je nog geen steek verder.....
Als er een draadje van het PU element los is bromt de zaak ook. Dus eerst maar eens de oorzaak maar eens lokaliseren.

Philips ott 2000 bromt erg

door Onno-I @, 17-01-2023, 17:35 (455 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Onno-I, 17-01-2023, 17:36

Vergeet de kleine elco's niet, die drogen makkelijk uit door de grotere oppervlak/inhoud verhouding. En er zijn er meer van.
Als er in de schakeling een kleine elco zit die een hulpspanning moet ontstoren, kan dat de oorzaak zijn.
Opnieuw: meten is weten. Vervang wat stuk is en ga niet blind elco's vervangen.
Het proces van analyseren van het schema en meten en verbeteren is bovendien leerzaam en bevredigend.

Philips ott 2000 bromt erg

door soundman2 @, Wouw, 17-01-2023, 18:52 (455 dagen geleden) @ Onno-I

Leg me niet uit waarom een toestel kan brommen. Bovendien kan brommen ook oscilleren zijn, wat wellicht helemaal niet door een gebrekkige voeding komt. Daarom komt de kniptang pas uit de lade als ik weet waar de fout zit.
Lukraak verwisselen van onderdelen heeft twee voordelen. Je hoeft er geen elektronicakennis voor te hebben en je kunt er meteen mee beginnen.
Heel soms werkt het nog ook............

Philips ott 2000 bromt erg

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-01-2023, 20:26 (455 dagen geleden) @ rvh

Ruud, gewoon de elco's vervangen als je denkt dat die fout zijn.
Bromt hij daarna nog meet dan de brugdiodes door, mogelijk is er 1 defect.
Succes en groet, Ben

Philips ott 2000 bromt erg

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2023, 09:44 (454 dagen geleden) @ Ben

Ruud, gewoon de elco's vervangen als je denkt dat die fout zijn.
Bromt hij daarna nog meet dan de brugdiodes door, mogelijk is er 1 defect.
Succes en groet, Ben

En als het dat niet is wat dan? Dus toch maar meten..........
Als een ven de brug diodes stuk is, hoor je dat meteen, de brom is dan 100Hz.
Overigens wat voor gelijkrichting zit erin? Ik heb nog geen schema's kunnen vinden.

Philips ott 2000 bromt erg

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-01-2023, 13:44 (454 dagen geleden) @ soundman2

Soundman2, Weet zo langzamerhand wel dat je "alles" met meten kunt uitsluiten.
Maar niet iedereen heeft zoveel ervaring.
Dus iemand met minder ervaring zou je ook eenvoudige adviezen kunnen geven.
Zeker als je de vraag leest en iemand de wil heeft om de fout te herstellen.
Doe dat dan in stapjes en ga dan niet te hoog vliegen.
Of de bromfrequentie 50 of 100 Hertz is zou bv een vraag kunnen zijn.
Groet, Ben

Philips ott 2000 bromt erg

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2023, 16:26 (454 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 18-01-2023, 16:49

Of de bromfrequentie 50 of 100 Hertz is zou bv een vraag kunnen zijn.
Groet, Ben

Dat is een van de eerste diagnose stapjes en die geef ik ook aan.
Ik heb jarenlange ervaring in reparatie van bruingoed en het is een van de problemen dat evenveel mensen evenveel termen hebben voor een storing of bijgeluid.
Voor de een bromt het, voor de ander zit er een kraak in etc. Ook heb ik al geopperd of er een schema is, dan kan ik duiden waar TS zou kunnen meten, ook met een simpele voltmeter van een tientje van de Gamma.

Als TS niet technisch is dan kan het best moeilijk zijn.
Ik gebruik altijd een voorbeeld. Als een auto niet start, hoe kun je dat verhelpen?
Ik hoor een zoemend geluid........
Levert meteen al een aantal vragen op.
Je kunt ook beginnen met van alles te vervangen......

Zeker als je de vraag leest en iemand de wil heeft om de fout te herstellen.
Doe dat dan in stapjes en ga dan niet te hoog vliegen.

Moet ik dan een hele lijst opstellen waardoor het toestel een brom kan geven en dan door Ts een voor een onderdelen laten uitwisselen?
Geeft het toestel naast de brom nog wel of geen audio?
Staat er soms DC op de luidsprekeruitgang?
Allemaal vragen die bij een eerste diagnose horen.
Ik wil niet hoogvliegerig overkomen, maar zonder wat gezien of gehoord te hebben geef ik geen aanwijzingen, temeer omdat heel veel fouten vaak hetzelfde resultaat geven voor de gebruiker.
Er zijn al een paar suggesties gedaan door medeforummers, maar welke is van toepassing?
Elco's, gelijkrichter of toch wat anders. Is het misschien een mechanische brom van de transformator? Zeg het maar.

Philips ott 2000 bromt erg

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-01-2023, 18:21 (454 dagen geleden) @ soundman2

Welnee allemaal, je hebt wel een beetje gelijk maar wacht dan eerst op antwoord van Ruud.
Al die suggesties hebben geen zin zolang TS niet antwoord.

Mijn auto wil soms niet starten en dan hoor ik helemaal niets.
Behalve dat de dashboard lampjes uitgaan maar dat deden ze daarvoor ook al.
Na nog een keer starten doet hij het wel, denk zelf dat het startrelais dan niet opkomt.
Kan ook zijn dat de start pen vastzit maar dan zou ik toch iets van een tik moeten horen.?
Maar ja, ik ben geen automonteur.
En als ik hem dan naar de garage breng zal zeker de hele startmotor worden vervangen.

Wat ik hiermee blijf zeggen is dat TS denkt dat de elco's defect zijn.
Als dat niet helpt komt hij vanzelf terug met vragen.

Heb al gezocht in mijn database naar het schema maar zit daar ook niet in.
Groet, Ben

Philips ott 2000 bromt erg

door Otto @, Drenthe, 18-01-2023, 23:43 (454 dagen geleden) @ rvh

Enkele maanden geleden had ik een soortgelijk toestel ter reparatie:

[image]

De Philips ORT7500. Toestel was helemaal dood. De eigenaar had al uitgevist dat waarschijnlijk de voeding stuk was. De voeding schijnt een zwak punt te zin bij deze toestellen. Het eerste wat ik heb gedaan is de voeding af te koppelen, en dan een externe voeding aan te sluiten. Toestel werkte meteen weer. Daarna een koud kunstje om een vervangende voeding ergens in de kast onder te brengen. Ik weet niet hoe dat bij de OTT2000 is, maar je zou dus ook eens kunnen proberen om een externe voeding aan te sluiten, en dan kijken of de brom weg is.

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Philips ott 2000 bromt erg

door kris ⌂ @, Gent, België, 19-01-2023, 00:35 (454 dagen geleden) @ Otto

Enkele maanden geleden had ik een soortgelijk toestel ter reparatie:

[image]

De Philips ORT7500.

Als ik me niet vergis loopt deze "philetta" op een geschakelde voeding. Kans dat die brom veroorzaken is vrij klein, uitvallen des te meer.

toestel van TS heeft een meer klassieke voeding met trafo en gelijkrichter, etc.

een defecte elco kan daar idd brom veroorzaken. Meten is weten, maar even een elcootje parallel schakelen kan ook, als test. (en dat mag een kleinere waarde zijn dan die waar hij parallel op komt).

Philips ott 2000 bromt erg

door soundman2 @, Wouw, 19-01-2023, 14:17 (453 dagen geleden) @ kris

Ik heb gevraagd of er nog geluid uit de luidspreker komt(muziek/spraak). Als de eindversterker in sluiting ligt, zakt meestal de voeding in en hoor je ook een zware brom. Daarop is nog een antwoord.
Jij bent ook voor het doen van metingen en kleine handigheidjes om een een diagnose te stellen. Zonder wat te desolderen of wat dan ook, is het parallel schakelen van een elcootje een snelle test, die veel kan vertellen en je vaak al meteen in de goede richting stuurt.

Philips ott 2000 bromt erg

door Otto @, Drenthe, 20-01-2023, 08:53 (452 dagen geleden) @ kris

Als ik me niet vergis loopt deze "philetta" op een geschakelde voeding. Kans dat die brom veroorzaken is vrij klein, uitvallen des te meer.

toestel van TS heeft een meer klassieke voeding met trafo en gelijkrichter, etc.

een defecte elco kan daar idd brom veroorzaken. Meten is weten, maar even een elcootje parallel schakelen kan ook, als test. (en dat mag een kleinere waarde zijn dan die waar hij parallel op komt).

Ik meende op de laatste foto een trafo met ferrietkern te herkennen, maar bij beter kijken is dat toch één met een EI-blikpakket. Toch kun je nog even proberen met een losse (lab)voeding om de voeding uit te sluiten. Meten met een scoop is ideaal, maar dan moet je die wel hebben :-)

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Philips ott 2000 bromt erg

door ruudam @, Utrecht, 19-01-2023, 20:50 (453 dagen geleden) @ Otto

Als je weet dat de voeding kapot is kan je die toch repareren, ipv vervangende voeding te plaatsen.

Philips ott 2000 bromt erg

door Otto @, Drenthe, 20-01-2023, 09:00 (452 dagen geleden) @ ruudam

Als je weet dat de voeding kapot is kan je die toch repareren, ipv vervangende voeding te plaatsen.

Ruud, ja daar heb ik uiteraard wel aan gedacht. ik heb er ook wel even aan gemeten, maar de fout niet kunnen vinden. De Schottky diode was sowieso stuk, maar vervangen loste het niet op. Gezien de bedenkelijke reputatie van deze schakelende voedingen, leek het me daarom beter die te vervangen door eentje van betere kwaliteit (Meanwell). Wel is het zo, dat de origine voeding 12 an 5 volt opwekt. De 5 volt wordt echter alleen gebruikt voor de USB oplaadpoort. Een enkele 12V voeding volstaat dus prima.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Philips ott 2000 bromt erg

door rvh @, 's-Gravenhage, 21-01-2023, 09:53 (451 dagen geleden) @ Otto

ga volgende week even kijken bedankt voor alle reacties

Philips ott 2000 bromt erg

door rvh @, 's-Gravenhage, 27-01-2023, 09:33 (445 dagen geleden) @ rvh

Na het vervangen van de elco op de voedings print (470 uf)Geen last meer van brommen .gr ruud

Philips ott 2000 bromt erg

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 27-01-2023, 12:30 (445 dagen geleden) @ rvh

:) Hoe complexer de discussie, hoe simpel de oplossing.
Groet, Ben

powered by my little forum