Sitecom hard drive (Computertechniek)

door Bredero @, Vlaanderen, 04-02-2023, 11:30 (446 dagen geleden)

Ik ben in het bezit van een Sitecom USB 2.0 Hard Drive model MD-216 v1 001, ik ken weinig van deze, waarschijnlijk verouderde techniek. Werkt dit met een geheugen chip of harde schijf? Hoe kan ik eventueel de inhoud wissen ? Mvg

Sitecom hard drive

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-02-2023, 11:56 (446 dagen geleden) @ Bredero

Ik ben in het bezit van een Sitecom USB 2.0 Hard Drive model MD-216 v1 001, ik ken weinig van deze, waarschijnlijk verouderde techniek. Werkt dit met een geheugen chip of harde schijf? Hoe kan ik eventueel de inhoud wissen ? Mvg

Gezien het een 3.5" drive is zal het een klassieke harddisk zijn. Maar wellicht kun je in deze behuizing ook een SATA SSD zetten als je zou willen. Deze hebben dezelfde SATA aansluiting.

Groeten, Roland

Sitecom hard drive

door soundman2 @, Wouw, 04-02-2023, 13:38 (446 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door soundman2, 04-02-2023, 13:43

Als de drive is aangesloten, werkt die verder gewoon hetzelfde als een normale USB stick, dus saven, wissen, formatteren etc.
Het modelnummer slaat op de case. Het is derhalve mogelijk dat er geen HD in zit. Je kunt er een echte SATA HD inzetten of een SSHD

Sitecom hard drive

door henk vdb @, Breda, 04-02-2023, 14:00 (446 dagen geleden) @ Bredero
Gewijzigd door henk vdb, 04-02-2023, 14:09

waarschijnlijk verouderde techniek.

Als het gaat om opslag voor back-up of gewoon voor onbepaalde tijd bewaren zou ik niet meer in USB2 investeren, veel te langzaam als je veel data moet overtanken. De meningen over "offline" opslag op SSD zijn nog verdeeld, SSD is meer bedoeld voor actief gebruik. Als er bij SSD datacorruptie optreedt dan is dat vaak niet herstelbaar, met soms geen enkele mogelijkheid om nog iets te redden. Bij een klassieke schijf zijn er nog allerlei mogelijkheden om data te proberen te redden.

Ik heb voor offline opslag 2 identieke USB3 externe schijven met dezelfde informatie en als ik merk dat een van de twee problemen begint te geven (is al eens gebeurd) dan koop ik twee nieuwe schijven, copieer van de nog goede schijf en gebruik de oude daarna niet meer voor belangrijke data. Als je data echt belangrijk is dan is dat een redelijk veilige methode. Laat offline data nooit langer aan je computer aangesloten dan strikt noodzakelijk is, en NOOIT beide schijven tegelijk!

In tegenstelling tot wat sommigen denken is een NAS GEEN back-up, als je computer overgenomen wordt door encryptie hackers dan nemen ze ook alle bestanden op je NAS waar je op dat moment toegang toe hebt mee. Vandaar ook nooit al je back-ups tegelijk toegankelijk hebben op je PC.

Dan het volledig wissen van een schijf: kan je eigenlijk maar op twee manieren doen:

1) De schijf fysiek zodanig kapot maken met grof geweld zodat deze nooit meer gebruikt kan worden.

2) Een speciaal programma gebruiken dat de schijf helemaal volschrijft (eerst alles deleten) met random data, liefst meer dan 1 keer herhalen als je echtzeker wil zijn dat er niets terug te halen is.

Sitecom hard drive

door Bredero @, Vlaanderen, 04-02-2023, 19:50 (446 dagen geleden) @ Bredero

Als een, niet computer expert, vind ik jullie informatie zeer nuttig. Ik kan uit de info afleiden dat het systeem verouderd is en daarbij inderdaad zeer traag. Ook vastgesteld dat informatie niet kan gewist worden. Ik hou mij bij mijn nieuwgierigheid en er inderdaad niet in investeren. Bedankt.
Mvg

Sitecom hard drive

door hanswal @, Hoorn, 04-02-2023, 21:43 (445 dagen geleden) @ Bredero

Wilfried,

Ook vastgesteld dat informatie niet kan gewist worden.

Daar heb ik mijn twijfels over. In de sitecom behuizing zit een normale harde schijf. Deze kan op een normale wijze gewist worden, bijvoorbeeld door de schijf te formatteren of door deze te partitioneren. Je zou de harde schijf dan in een snellere externe behuizing kunnen plaatsen, of in een pc als extra schijf kunnen installeren.

Dit gaat voorbij aan de vraag waarom je de schijf wenst te wissen. Als het is bedoeld -zoals Henk het leest- om de gegevens voorgoed onleesbaar te maken, dan geeft hij correcte tips. Met een tooltje alle partities wissen werkt ook.
Maar als je de harde schijf nog wil gebruiken, dan zijn er dus andere methoden.

hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Sitecom hard drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2023, 23:29 (443 dagen geleden) @ hanswal

Let op dat partitioneren en formatteren de gegevens op alle redelijk gangbare versies van Windows niet wist, alleen maar ontoegankelijk maakt. Door iemand met enig verstand van computers zijn de gegevens zo weer terug te halen. Overschrijven is de handigste manier om de gegevens daadwerkelijk te wissen als ze gevoelig zijn. Dit kan met diverse software, waaronder ccleaner. Wel gaat het vrij langzaam over USB 2, maar je hoeft er natuurlijk niet bij te gaan zitten wachten.

Sitecom hard drive

door hanswal @, Hoorn, 07-02-2023, 19:28 (443 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Let op dat partitioneren en formatteren de gegevens op alle redelijk gangbare versies van Windows niet wist

Maarten,

Ik ben van de oude school: FDISK onder [ms]dos.

hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

Sitecom hard drive

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-02-2023, 21:39 (442 dagen geleden) @ hanswal

Fdisk heeft zelfs nog nooit schijven gewist, dus dat kun je ook onder DOS al uitsluiten.

Onder heel oude DOS-versies hoefde je alleen dezelfde partities terug te zetten om de data weer te kunnen lezen. Onder iets latere DOS-versies overschreef fdisk ook een klein stukje van de logische stations, vergelijkbaar of zelfs iets minder dan wat onder DOS een quickformat was en onder Windows (vanaf Vista of 7 denk ik) elke format. De inhoud van de bestanden is alsnog niet weg; herstelsoftware doet er een paar uur over en kan de meeste bestanden terughalen.

Onder DOS kun je met het format commando in elk geval wel echt een schijf wissen.

powered by my little forum