Opname/weergave kop Uher 4400 (Gezocht)

door Peter1952 @, Almere, 10-02-2023, 00:57 (440 dagen geleden)

Beste mensen,

Nadat ik een Uher 4400 Report i.c. heb opgeknapt loop ik tegen een slechte kop aan.
Als ik stereo opneem, is het linkerkanaal voor de helft zachter dan het rechter.
De hele versterker heb ik volgens de documentatie nagelopen maar alles klopt volgens het schema.
Ik heb de kop verwisseld met die van een ander exemplaar, maar dan is het rechter kanaal te zacht, die is dus ook niet goed.
Op de kop is ook duidelijk te zien dat het bovenspoor verder is ingesleten.

Ook als ik de recorder mono gebruik, waarbij alleen de versterker van het linker kanaal wordt gebruikt, is het bovenspoor duidelijk zachter dan het onderspoor.

De kans zal wel heel klein zijn, maar toch: Wie kan mij aan een nog goede kop helpen?

Groeten,
Peter

Opname/weergave kop Uher 4400

door F2ride2001 @, 10-02-2023, 09:07 (440 dagen geleden) @ Peter1952

Je kunt toch ook een kop "lappen"?

https://www.youtube.com/watch?v=ITK91mJAoLQ

Opname/weergave kop Uher 4400

door Marotick ⌂ @, Huizen, 11-02-2023, 08:29 (439 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter,
Het is vaak moeilijk te zien maar loopt de band wel goed langs de kop. Als de kop iets boven de band uitsteekt dan "hoort" hij de band slecht zeker als het om een kwart spoor kop gaat. Ook moet de kop 100% rechtop staan (azimut) anders vallen er vele frequenties weg.
Een versleten kop heeft ook "hoog" verlies maar geeft bijvoorbeeld 1000Hz toch goed weer. Het probleem komt dan om de hoek kijken bij frequenties boven de 10.000Hz.
Nu zeg je dat de kop ongelijk is ingesleten, daardoor kan het misschien zijn dat de kop de band iets optilt zodat de band de luchtspleet niet geheel goed raakt.
Er bestaat een methode om de koppen te lappen terwijl je de kop gebruikt en die werkt best wel goed en is hier beschreven en heet, het tweede, derde en vierde leven van de bandrecorder kop.
Succes.
Jack Marotick

Opname/weergave kop Uher 4400

door Peter1952 @, Almere, 11-02-2023, 12:49 (438 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Bedankt voor je bericht.
Wat aan de kop duidelijk te zien is dat deze is ingesleten precies op het bovenste spoor. Ik heb al geprobeerd te kop zo in te stellen dat de band iets hoger op de kop loopt, maar dat heeft nauwelijks effect.
Ik zie geen link hoe je de kop kunt poetsen. Heb je die voor mij?

Ondertussen heb ik een donor gevonden, niet alleen voor de kop, maar ook voor de schakelstrip t.b.v. een tweede exemplaar, dat ik dan ook weer compleet kan maken.

Groeten,
Peter

powered by my little forum