Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 15:35 (407 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ben ik weer met dat beruchte CRT monitortje waar ik mee bezig was en er met geen mogelijkheid enig vorm van licht in welke vorm dan ook uit te krijgen is behalve.............jewel als schakelaar C een keer heen en weer wordt gehaald, dan heel even een zeer korte en eveneens zeer felle horizontale streep dus.........er is gloeispanning en er is hoogspanning, klaar als een klontje tot zover daar is nu GEEN twijfel meer over mogelijk.

Verdere verhaal hier onder.

[image]

Onderstaande afbeelding kreeg ik van Maurice en heb er de aansluitingen onder gezet van mijn monitortje wat totaal afwijkend als boven staand CGA en EGA De draden gevolgd te hebben van de connector naar boven afgebeelde print.

[image]

Hieronder de soldeerzijde van de print alwaar de R G B van de connector is aangesloten.

[image]

Als ik van mijn testbeeldgenerator de R G B uitgang aansluit op de betreffende ingang verwacht je hoe dan ook iets te zien (niet gesynchroniseerd) op het scherm maar die blijft zwart ongeacht hoe de drie schakelaars A, B of C onderling ook staan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2023, 15:47 (407 dagen geleden) @ Hans van Kampen

schakelaar C is waarschijnlijk de service schakelaar. Dan wordt de V afbuiging stil gelegd, om het Cut off punt van R, G,B kanonnen makkelijk te kunnen instellen. In service mode zou de lijn dan wel moeten zichtbaar blijven (tenzij de cut-off te donker staat)

wanneer krijg de de flits te zien? bij het in of uitschakelen van de service stand? hoor je de verticale afbuiging wel aanslaan eens je de service stand verlaat? (rrrrrrrrrr ). Typische BB beveiliging is muten van het beeld als de V afbuiging niet werkt

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 16:12 (407 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Hans van Kampen, 16-02-2023, 16:22

schakelaar C is waarschijnlijk de service schakelaar.

Dat klopt Kris zo te zien, staat erbij op de print, Service en Normal stand.

Dan wordt de V afbuiging stil gelegd, om het Cut off punt van R, G,B kanonnen makkelijk te kunnen instellen. In service mode zou de lijn dan wel moeten zichtbaar blijven (tenzij de cut-off te donker staat)

wanneer krijg de de flits te zien? bij het in of uitschakelen van de service stand?

Als de schakelaar gezet wordt van Normal naar Service

hoor je de verticale afbuiging wel aanslaan eens je de service stand verlaat? (rrrrrrrrrr ).

Neen, dat niet.

Typische BB beveiliging is muten van het beeld als de V afbuiging niet werkt.

Moet dan eens gaan kijken of raster wel aanwezig is denk ik.
[EDIT] raster is aanwezig als ik met de scoop kijk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-02-2023, 18:10 (407 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat je echt met V en H sync moet werken.
Zoals Kris ook aan gaf er zit een beveiliging in of een standby stand als er geen sync is
en scherm dus in standby modus gezet wordt.

Ga echt even op zoek naar juiste RGB met V-H sync, denk dat dan schermpje gewoon gaat werken.

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 18:12 (407 dagen geleden) @ Maurice

Ik geloof het ook Maurice dat dit het geval is. Monitor lijkt verder in orde. Gloei en hoogspanning OK, raster aanwezig en inderdaad wat je noemt zal ik achteraan gaan.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 20:05 (406 dagen geleden) @ Maurice

Je staat er van te kijken wat er onder meer bij ome Alie te koop is, zelfs composiet video naar RGB maar composiet video...... naar RGB met H-sync en V-sync niet.

[image]

Ik heb een testbeeld generator met RGB out plus sync maar niet H-sync en V-sync apart die voor het monitortje noodzakelijk zijn en dan is het nog maar de vraag of het monitortje geschikt is om er beeld van een van mijn camera's er op te krijgen. De frequentie kan wel weer eens afwijkend zijn.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Goldline @, Oranjedorp, 16-02-2023, 20:11 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Er zijn ic's die als sync scheider werken met h en v out, misschien dat je daar iets mee kan bouwen.

--
Cees PA1DBA

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 20:29 (406 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Hans van Kampen, 16-02-2023, 20:33

Zal daar eens op zoeken Cees maar zal niet meevallen. En dan ook nog de kennis het in elkaar te knutselen met alle rand componenten:-|

;-)
Hans

[EDIT] Zoiets denk ik, moet te doen zijn.

[image]

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-02-2023, 22:04 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je ook op het woord "sync separator" gezocht? Verder denk ik dat wat jij zoekt echt wel op Ali te vinden moet zijn, maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet gezocht.

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 22:09 (406 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb daar op gezocht Maarten en kreeg o.a. ook dankzij een tip van Cees (Goldline) het onder afgebeelde.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2023, 22:08 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door kris, 16-02-2023, 22:13

Je staat er van te kijken wat er onder meer bij ome Alie te koop is, zelfs composiet video naar RGB maar composiet video...... naar RGB met H-sync en V-sync niet.

das ook logisch Hans, dat is nooit of te nimmer een standaard geweest om video over te dragen, er is ook geen enkele noodzaak toe..

Je kan wel een sync scheider bouwen, en ik zie dat je er al gevonden hebt. :-)


Ik heb een testbeeld generator met RGB out plus sync maar niet H-sync en V-sync apart die voor het monitortje noodzakelijk zijn en dan is het nog maar de vraag of het monitortje geschikt is om er beeld van een van mijn camera's er op te krijgen. De frequentie kan wel weer eens afwijkend zijn.

Hans


Omdat jouw monitor (vermoedelijk) bedoeld is voor computer RGB is het idd de vraag of hij met de gebruikelijke videofrequenties overweg kan. Maar had die generator geen 5 bnc's , achteraan , R,G,B en H en V sync?

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 16-02-2023, 22:14 (406 dagen geleden) @ kris

Inderdaad Kris is dat ook niet de standaard om video over te dragen.

De achterkant van de Fluke 54200 even van het web geplukt zie ik geen specifieke X-sync en Y-sync

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-02-2023, 22:35 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-02-2023, 22:54 (406 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb de manual doorgespit.

Uiteraard bij support kijken of RGB er tussen staat, denk het wel.
Dan kun je kiezen stand RGB op welke kleur je de sync wilt hebben.
Maar Ik denk als je dat uit zet de sync los er uit komt op die 2 connectors.

Is een idee van mij.
Zie wat instellingen ter controle, staat niet specifiek benoemd in de manual die seperate sync
functie maar denk haast wel dat dit het is.


[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2023, 15:16 (401 dagen geleden) @ Maurice

Hallo forumlezers,

Na enige drukte ben ik er weer mee verder gegaan en Maurice, even jouw vragen te beantwoorden even de quote aangehaald.

Ik heb de manual doorgespit.

Uiteraard bij support kijken of RGB er tussen staat, denk het wel.

Inderdaad, die heb ik gevonden in het menu van de FLUKE

Dan kun je kiezen stand RGB op welke kleur je de sync wilt hebben.

Klopt, is gelukt

Maar Ik denk als je dat uit zet de sync los er uit komt op die 2 connectors.

Inderdaad, met de scope gekeken en er komt op de line en field een mooie syncpuls.


Is een idee van mij.
Zie wat instellingen ter controle, staat niet specifiek benoemd in de manual die seperate sync
functie maar denk haast wel dat dit het is.

De onderstaande instellingen in acht genomen te hebben en op de RGB en Sync uitgangen signaal te hebben volgens de scope totaal geen beeld op het VDS monitortje, je zou bijna denken dat de helderheid dicht staat maar dat is niet het geval.

Ik ben er eigenlijk een beetje klaar mee, zou leuk zijn als er wat zichtbaar werd maar is een speciaal geval uit 'n een of ander apparaat wat totaal afwijkend is, ook de RGB aansluitingen komen totaal niet overeen met wat je zou verwachten volgens onderstaand.

[image]

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Hans van Kampen

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2023, 17:01 (401 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je laat je toch niet kisten door een stukje techniek?

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2023, 20:20 (400 dagen geleden) @ soundman2

Is eigenlijk niet mijn insteek Henk.

Ik heb 3 professionele HR trinitron monitoren in 3 verschillende maten van SONY dus ik zit per saldo niet om meer schermen verlegen maar had dit ding staan zoals je eerder las gekocht voor 5 Euro en tsja.....

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-02-2023, 19:11 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Wat nog kan zijn is een te laag video signaal,
een extra "ON"of van stand-by signaal op de plug.
Of de resolutie past niet.

Verlaag die frequentie eens.

Loop nog eens die stekker na.
Dan toch die schakelaars , zeker die service stand zou toch iets moeten doen.
Stand service komt er dan op de uitgaande plug van die print iets te staan?

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2023, 20:12 (400 dagen geleden) @ Maurice

Zal deze punten eens nalopen Maurice, dank weer. Je verwacht dan dat het monitortje met totaal andere frequenties werkt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-02-2023, 22:17 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat IC AN5355

Tik dat eens in op AlLDATASHEETS.com

Dan vind je dat dat een Analog Interface is voor teletext.
Nu ja Computer is ook tekst.

Ieder geval geeft het aan waar je signalen kunt meten.

Zegt niets over feit dat jouw RGB signaal ook op dat IC terecht komt, mogelijk via die zwarte plug.
En dan actief via een van de schakelaars.

Dan de RGB draden en de 4 grijze draden.
2 komen direct van die zwarte plug.
2 andere uit circuit.

Gaan deze naar je monitor?

Op je monitor moet je ook ICs kunnen vinden.
Volg de grijze draden.
Mogelijk zit daar nog iets van blanking, om dat video signaal te onderdrukken.

Beeld blijft zwart, ben er klaar mee.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-02-2023, 14:13 (400 dagen geleden) @ Maurice

Ik zal kijken Maurice of dat het geval is.

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-02-2023, 22:43 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Inderdaad Kris is dat ook niet de standaard om video over te dragen.

De achterkant van de Fluke 54200 even van het web geplukt zie ik geen specifieke X-sync en Y-sync

;-)
Hans

wat X en Y sync betekenen weet ik niet, maar er is wel degelijk H en V sync beschikbaar achteraan de generator.. ( V sync = field), dus proberen maar :-)

Dank verder even Maurice en Kris...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-02-2023, 14:41 (406 dagen geleden) @ Hans van Kampen

voor de tips zover, hier MOET wat uit komen.

@Maurice, wat heb je er weer geweldig werk van gemaakt doorlopen gebruiksaanwijzing. Die heb ik niet van de FLUKE 54200 maar inmiddels wel.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank verder even Maurice en Kris...

door ruudam @, Utrecht, 22-02-2023, 22:47 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Misschien dom,
maar die computer monitors doen vaak niets als je ze niet aansluit op een computer. Ik denk dat het geen ding is voor CCIR signalen.
Heb je geen oude computer?

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-02-2023, 23:57 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Nah ja, Dat geloof je toch niet dat dat Video bord op EBay staat. LoL

[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 00:51 (400 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 23-02-2023, 01:07

Ohww vind zelfs hele monitor,
Ebay
Links boven de VDS CE-N9702 zomaar $400,-

Dus maak er nog maar beetje werk van Hans.:-D

Kijk , stel je hebt een of ander zeer speciaal test toestel en daar zit zo'n monitor in.
Kun je het om gaan bouwen naar TFT met hoop mechanische aanpassing.
Of gewoon een ander fris schermpje er in en ben je in 2 uurtjes schroevendraaieren klaar.
Als bedrijf is 400 lachertje als jouw testbank weer werkt.
Meestal toestellen van tegen de 100k.

Ik bedoel bv een CNC MAchines.
Zie de voorbeeld lijst hier ondde, tik die MORI SEIKI SL-250B maar een in Google.

[image]
[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-02-2023, 14:14 (400 dagen geleden) @ Maurice

Sodeknetters, dat is geen kattenpis zeg:-|

Nooit gedacht en gezocht dat er een op E-bay zou staan.

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 00:16 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

SW3 en 4 lijken mij Positief,Negatief schakelaars voor Horizontaal en vertikaal.

Dan een plugje H-V en komt mij betreft daar signaal uit.

TC4528 daarvan pin 10 is 2e Multivibrator de Q-Uitgang voor Verticaal (V)

En pin 7 de Q-NOT uitgang 1e Multivibrator, Horizontaal (H) midden pootje van 3 pin plugje
Laatste pennetje van dat plugje is de massa.

[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 00:38 (400 dagen geleden) @ Maurice

DAn AN5355
Beetje vreemd
BRIGTNESS -regeling is pin 2-Maar is wat met die pin 2

Pin 1 lijkt me MASSA, Terwel dat de BLK Puls(Blanking) zou moeten zijn.
Lijkt er op dat ook 2 daaraan vast zit.
Ieder geval 2 gaat naar 4.
Schema geeft 4 is massa

Dan lijkt me SW-NORMAL stand pin 18 Actief "Fast-Puls" RGB/Y

[image]
[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-02-2023, 19:39 (399 dagen geleden) @ Maurice

Klopt Maurice,

Pin 1 van de AN5355 zit aan pin 2 en zoals je schrijft ook aan pin 4 en inderdaad massa.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 01:13 (400 dagen geleden) @ Maurice

[image]

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-02-2023, 14:59 (400 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor je inbreng weer Maurice, punten om naar te kijken en nogmaals is het geen halszaak als ding niet werkt want kon op een oude pc wel eens het geval zijn zoals Ruud vraagt.

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 16:46 (400 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Heb je gezien dat 9702 een VGA scherm kan zijn.
Even die oude VGA plug pinout opzoeken.


Voor suoer VGA sie 15Pin was er gewone VGA

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-02-2023, 19:57 (399 dagen geleden) @ Maurice

Heb je gezien dat 9702 een VGA scherm kan zijn.

Ja staat er tussen zag ik, komt overeen met mijn typenummer.

[image]

Even die oude VGA plug pinout opzoeken.

Deze dus.

[image]

Voor snoer VGA zie 15Pin was er gewone VGA

Je bedoeld dat de VGA uit de pc om te solderen is conform de aansluiting van het monitortje?
Een verloop VGA naar die van het monitortje zal niet gaan vanwege afwijkende aansluiting zie plaatje hier onder bij Mijn monitor

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2023, 23:08 (399 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Oude computer kaart zoeken met zo'n VGA uitgang.

In die CNC machines en ander soortige test of constructie machines zaten immers oog gewoon
computers.

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-02-2023, 09:04 (399 dagen geleden) @ Maurice

Ik denk dat dit de oplossing is Maurice maar nogmaals, kan jij verklaren waarom die aansluitingen van mijn monitortje zo afwijken.

Kan niet zijn dat het gespiegeld is omdat je of tegen de buitenkant of de soldeerkant aan kijkt, klopt van geen kant. De draden van de connector komen echt zo uit op het videoboardje.
Pen 6, 7, 8 en 9 zijn ook allemaal met de ground verbonden. Experimenterende geweis heb ik de R, G, en B aansluiting plus Field en line sync van de generator aangesloten op de betreffende ingang van mijn monitor maar goed, ik ga kijken naar zo'n videokaart/oude pc.

Heb trouwens nog een oude labtop liggen uit 1998, zal straks kijken of dat wat is. moet nu weg.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Aansluiting past op oude laptop

door Hans van Kampen @, Voorhout, 24-02-2023, 12:12 (399 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Even oude laptop opgezocht en ja hoor, overeenkomstige connector en heb er ook passende kabel voor.

[image]
Connector op laptop

[image]
Connector op monitor

Tsja, je zou denken dat de vrouwelijke connector uitgaande is en de mannelijke connector ingaande maar goed, aan het monitortje zit een vrouwelijke connector en het past, alleen staat er IOIOI bij en geen symbool van een monitor maar goed proberen maar.

Ja hoor, blijvend zwart beeld ongeacht alle stand van de schakelaars A, B en C alleen.......
hele korte flits van een totaal geel of blauw beeld als ik schakelaar B heen en weer beweeg (75Ohm/High) met A in stand Analog en C in stand Normal.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Aansluiting past op oude laptop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-02-2023, 13:00 (399 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Is de Serieel poort. Geen video
Jammer
Die blauwe is de super vga poort

Aansluiting past op oude laptop

door ruudam @, Utrecht, 24-02-2023, 23:41 (398 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb hier kweet niet hoeveel oude pc's met zo'n blauwe aansluiting......
Meeste CRT monitors hadden vroeger een kabel met een VGA plug die je aan de PC kon schroeven.
Nogmaals, monitors doen vaak niets als ze geen signaal krijgen.

Aansluiting past op oude laptop

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-02-2023, 18:52 (397 dagen geleden) @ ruudam

Wellicht kan ik zo'n pc-tje over nemen Cees en dan vraag je je af wellicht als er beeld op komt wat dan, werken vanaf monitortje? neen!

Een foto slide show op het trinitron schermpje of filmpje lijkt wel aardig nou is een oude pc niet zo geschikt voor een filmpje denk ik.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Aansluiting past op oude laptop

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-02-2023, 00:42 (398 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Die IOIO is natuurlijk de seriele poort.

De blauwe VGA dan zo aansluiten.
Vergeet NIET je laptop om te schakelen!

Meestal toets FN (Functie) en dan toetsje met Beeldscherm symbool zoeken.
Dan schakelt de laptop pas naar externe beeld adapter

Of de laptop instellen met Bureaublad klonen , anders krijg je geen beeld op extern.

Moderne VGA schermen detecteren cq via de pin 11,12,15 de resolutie of andere data detectie.
Nu moet je handmatig beeldscherm resolutie aanpassen.

Uiteraard de 9pin aanpassen naar jouw 9 pin uitvoering.
Dan laptop op lage resolutie zetten.
Iets van 640x800 of nog lager
[image]

Aansluiting past op oude laptop

door Goldline @, Oranjedorp, 25-02-2023, 18:46 (397 dagen geleden) @ Maurice

640 X 480 ? 50 of 60 hz refresh

--
Cees PA1DBA

Aansluiting past op oude laptop

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-02-2023, 18:46 (397 dagen geleden) @ Maurice

Ik ga dat om solderen Maurice en instellingen aanpassen, dank voor je inbreng weer.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 24-02-2023, 13:25 (399 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met deze pinout zou je dus een verloopkabeltje naar VGA kunnen maken. Het voordeel daarvan is dat je met een beetje geluk custom timings kunt proberen om de frequenties van je monitortje uit te zoeken.

Over frequenties gesproken, heb je een scope of een frequentieteller waarmee je de horizontale vrijloopfrequentie (lijnoscillator) kunt meten? Dan weet je meteen een van de belangrijkste eigenschappen van het signaal dat je aan moet bieden.

Vreemde aansluitingen berucht CRT monitortje

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-02-2023, 18:48 (397 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik ben nu met een verloopkabeltje bezig Maarten en pas instellingen en aansluiting aan zoals Maurice ook al aan geeft in schema zojuist.

Dank.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Morgen zondag opnieuw testen en uitslag

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-02-2023, 20:08 (397 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze draad wordt onderhand bijna zo lang als die van Frans (ffeilers) over dat AKAI tapedeck maar goed.

Ik heb een verloop gemaakt conform het schema dat Maurice ook nog even postte van VGA naar de aansluiting van mijn monitor waarvan de andere 9 pins stekker op mijn oude laptop past en die ook configureren conform Maurice zijn aanwijzing..

De R,G en B plus H-sync en V-sync en ground van de VGA uit laptop worden dan verbonden conform die van de monitor.

Ander ben ik toch benieuwd als ie op een oude PC wordt aan gesloten met beiden een zelfde connector wat ie doet maar die zal ik moeten scoren (kringloop) of wellicht Ruud.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-02-2023, 17:24 (397 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Hans van Kampen, 26-02-2023, 17:41

nog niet synchroon maar is al heel wat.

Aansluiting VGA aangepast naar aansluiting monitor. Oude laptop is defect (doet niets meer) dan maar op VGA van desktop PC aangesloten.

[image]

De schermresolutie kan ik niet lager zetten dan 1024-768

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-02-2023, 17:41 (397 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi man!!

Nog even naar de kring loop of zo voor de een of ander oud kreng van een PC.

Denk dat met lagere resolutie moet gaan lukken er net beeld uit te krijgen.

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-02-2023, 18:21 (397 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad Maurice een oude PC opzoeken. Zou leuk zijn er een camerabeeld op te krijgen maar moet dan wel videokaart in met video ingang in gestoken worden.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door Oldtimer @, Oegstgeest, 26-02-2023, 19:51 (396 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Aansluiting VGA aangepast naar aansluiting monitor. Oude laptop is defect (doet niets meer)

Misschien is je CMOS batterij leeg. Afhankelijk van het fabrikaat/model zal de laptop wel of niet opstarten, zie ook:

https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000135183/een-cmos-knoopcelbatterij-vervangen-op-uw-dell...

en

https://groups.google.com/g/nl.comp.hardware/c/z0r_OosiykE

Bij de tweede link gaat het om de laatste reactie (Hans Mesman).

Willem

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-02-2023, 20:24 (396 dagen geleden) @ Oldtimer

Dank je Willem, zou kunnen inderdaad, weer een probleem erbij en oplossen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 26-02-2023, 21:19 (396 dagen geleden) @ Hans van Kampen

1024x768 zal het probleem zijn. De lijnfrequentie is dan te hoog.

Bij de oorspronkelijke 640x480 resolutie van VGA hoort een lijnfrequentie van 31,5kHz.

Vandaar dat ik over een scope of frequentieteller begon, dan kom je er heel snel achter of je lijnoscillator inderdaad ergens in die buurt loopt.

Ook zijn er programma'tjes waarmee je veel relatief moderne VGA kaarten nog op lage resoluties en afwijkende timings kunt laten lopen.

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-02-2023, 21:31 (396 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik zal er eens naar kijken Maarten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-02-2023, 21:46 (396 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ook zijn er programma'tjes waarmee je veel relatief moderne VGA kaarten nog op lage resoluties en afwijkende timings kunt laten lopen.

Hoe kom je aan zo’n programmaatje? Probleem is meer het zoekwoord om op web er aan te komen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Licht in de pijp maar….

door laseractive @, 27-02-2023, 20:58 (395 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, ik heb de hele thread niet gevolgd, maar volgens mij bedoel je het programma PowerStrip:
https://www.entechtaiwan.com/util/ps.shtm
Ik weet niet of dit nog ondersteund wordt door een moderne Windows versie.
Het dateert eerder van het Windows XP tijdperk (denk ik).
Succes ermee!
Groeten
Christian

Licht in de pijp maar….

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-02-2023, 21:28 (395 dagen geleden) @ laseractive

Dank je Christian, ik ga er morgen naar kijken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum