Ervaringen met ASWO of andere groothandels (Algemeen)

door Bart vdC @, 13-03-2023, 16:12 (402 dagen geleden)

Geachte forum leden,

Sinds enige tijd ben ik vrijwilliger bij het Repair Cafe Delft. In een recente post van een forum lid over ovale schroeven kwam de naam van de leverancier ASWO op. Die naam had ik meen ik al vaker voorbij zien komen. Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Hoe groot is het assortiment van ASWO t.o.v. de voor particulieren toegabkelijke/normale webshops?
2. Hoe liggen de prijzen t.o.v. de normale webshops waar iedere particulier kan bestellen?
3. Op de site van ASWO staat ook een link die je als particulier kunt gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee, in termen van beperkt assortiment of hogere prijzen wellicht?
4. Iemand ervaring met het aanvragen van een account voor een stichting zoals Repair Cafe?

Overigens was het topic over de ovale schroeven zeer herkenbaar voor mij. Tijdens een willekeurige reparatie dag in Delft is naar schatting een derde van de aangeboden apparaten een koffie/espressomachine. En daar zijn er nogal wat bij die zeker niet gemaakt zijn om gemakkelijk te openen.

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2023, 19:02 (401 dagen geleden) @ Bart vdC

Ik denk dat je gewoon met Aswo moet bellen of je in aanmerking komt voor een account.
Vroeger was het alleen voor de vakhandel, maar of ze zich daar nog strikt aan houden?
Ook de KvK werkt tegenwoordig een beetje tegen, sinds dat ze een aantal vakgroepen op een hoop gegooid hebben.
Wat moet een handel in roerende goederen met een electronica en geluidsverhuurbedrijf.
Ik liep daar tegen aan met een verzekeringsmaatschappij, die daarnaar vroeg.
De KvK had de bedrijfsomschrijvingen aangepast.....
Ik heb de oude omschrijving van mijn bedrijf met moeite weer op de rol kunnen krijgen.......

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Goldline @, Oranjedorp, 13-03-2023, 19:48 (401 dagen geleden) @ Bart vdC

Bart, als stichting zal je zonder meer een account aan kunnen vragen.
De prijzen zullen minstens 50 % lager liggen dan via dropshippers.
hou er wel rekening mee dat voor elke bestelling onder de 100€ 7,90 verzendkosten worden gerekend(ex btw)
Verder steun ik het werk van het repair-cafe indien het een reparatie voor bijvoorbeeld een bijstand-moeder of anderzijds kapitaal minder krachtige betreft,
Maar bij andere cliënten zie ik het cafe toch als een luis in de pels van de gerenommeerde reparatie bedrijven.

--
Cees PA1DBA

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2023, 22:58 (401 dagen geleden) @ Goldline

Dat laatste is op zijn minst gedeeltelijk waar in mijn ogen.

Niet eens zozeer omdat je er dure of ingewikkelde reparaties kunt laten doen (want dat doet een reparatiecafé niet), maar omdat je er de simpele klusjes kunt laten doen waar een normaal bedrijf het toch ook van moet hebben.

Aan de andere kant, zijn er niet zo heel veel normale reparateurs meer en bovendien zijn veel apparaten te goedkoop om te repareren zodat men dat ook niet bij de vakhandel zal laten doen.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2023, 22:55 (401 dagen geleden) @ Bart vdC
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2023, 23:02

Aswo werkt prima als je een KvK inschrijving hebt.

De link voor particulieren komt uit op (wisselende?) dropshipwinkels van derde partijen. Vaak met relatief hoge winsten (soms 1 of meer keer over de kop) in verhouding tot het werk wat ze eraan hebben (de derde partij verzorgt hooguit de retourzendingen, garantiewerk etc.) Een bekende maar vaak ook prijzige Aswo dropshipper die hier wel eens langskomt is RadioBBB. Ik kom wel vaker zulke dropshippers tegen, maar noteer ze niet. Een hint is dat ze een heel groot assortiment aan reparatie-onderdelen claimen te hebben en dat je op apparaattype en categorie kunt zoeken. Ze hebben dat assortiment dus niet zelf liggen, en de bestelling komt rechtstreeks binnen bij Aswo.

Ik bedenk me trouwens dat een dropshipper waarschijnlijk wel kan kiezen om niet alle categorieën onderdelen aan te bieden. Er is dus mogelijk een kansje dat je bot vangt - waar je bij Aswo rechtstreeks wel terecht had gekund.

Als ik mijn eigen webshop op een acceptabel niveau heb denk ik er over om ook een Aswo dropshipwinkel (ook wel genoemd Euras eshop) in te richten, maar dan ga ik eerst eens goed rekenen hoe ik de winstmarges moet instellen zodat ze fatsoenlijk zijn. Ik denk dat het eerder een plan voor 2024 is dan voor dit jaar, gezien de voorraden die nog online moeten en de andere lopende projecten.

Dat gezegd, ik verwacht dat een Repair Café een stichting is en dus uitgerust met een KvK nummer. Dan loont het zonder meer om zelf een account te maken bij Aswo.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-03-2023, 23:15 (401 dagen geleden) @ Maarten Bakker

RadioBBB gebruik ik al dik 18jaar als betrouwbare tussen winkel.
Daarom.

Als goed is , gebruiken ze o.a. een groot magazijn in Duitsland, voor witgoed.
Dacht ik.

De andere gelijkende heb ik geen ervaring mee.
Bij RadioBBB weet ik dat bij probleempjes ik goed terecht kan.
Ik weet dat ze netjes leveren.

De laatste beeldbuis besteld bij hen (in 2009)kwam in org doos aan, zonder extra doos er om heen.
Diagonaal verpakt.
Uiteraard na beroerde bestelbus tour in bonken aan bak glas.
1 belletje en 24u later, beter verpakt en heel.

Ieder is vrij ergens te bestellen, ik geef alleen aan waar ik een goede ervaring mee heb.
Ook nu weer met de Nespresso Magimix M220 , keurig weer de spulletjes binnen.

De 28PW9515 werkt nog steeds,
Buis incl verzenden iets van €100,- destijds in 2009.
[image]

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-03-2023, 23:28 (401 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-03-2023, 23:35

Grappig die beeldbuis! Rond die tijd heb ik er ook nog zoeentje in de aanbieding gekocht. Was dan wel rechtstreeks bij Aswo. Waarschijnlijk hebben ze een grote partij uit het faillisement van LG-Philips gekocht.

Als goed is , gebruiken ze o.a. een groot magazijn in Duitsland, voor witgoed.
Dacht ik.

Dat magazijn is Aswo, alle specifieke witgoed en bruingoedonderdelen uit hun zoekmachine komen daar rechtstreeks vandaan. Kun je waarschijnlijk ook aan de pakbon zien als je die naast die van Aswo legt.

Sterker nog, ik ben nog even op hun site gaan kijken. Het is denk ik voor de volle 100% een Aswo winkel, zo te zien geen eigen assortiment.

De andere gelijkende heb ik geen ervaring mee.
Bij RadioBBB weet ik dat bij probleempjes ik goed terecht kan.
Ik weet dat ze netjes leveren.

Het leveren zelf is bij elke Aswo dropshipper gelijk, maar het afhandelen van technische vragen en problemen is iets waar de dropshippers zich inderdaad wel degelijk in kunnen onderscheiden. Dat is absoluut ook wat waard.

Vandaar dat ik ook al schreef, dat als ik dat project aanga ik er eerst goed aan ga rekenen, niet zomaar een extra lage marge instellen om klanten te trekken. Het is duidelijk dat er wel voldoende marge op moet zitten om de vragen en problemen op te vangen.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-03-2023, 07:57 (401 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nu ja ik heb geen ASWO account.

ASWO is dan denk ik al jaren die prima vind dat op deze manier gaat.
Gezien de grote aantallen webshops die gebruikmaken van hun magazijn zit daar kennelijk
ook goed verdienmodel voor hen.

Even goed is dat nu zo geregeld en mijn koffie smaakt weer goed:-D :-D

Zouden meerdere moeten doen, te trachten witgoed te repareren alvoor het zomaar omdat een
knopje of dinggetje defect is maar wegsmijten.

Laten repareren is uiteraard wat duur tov vervanging.
Tja dat komt door gebrek opvoeding, weet zeker dat veel meer mensen met beetje moeite
prima zelf wat kunnen regelen.
Al is het bestellen van handgreep, nieuwe glaskan, deksel enz.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Cornelisjan @, Lunteren, 14-03-2023, 10:48 (401 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Cornelisjan, 14-03-2023, 10:53

Goede herinneringen aan leverancier ASWO.

Toen ik mijn reparatiebedrijfje in 1994 startte, bij Aswo een account aangevraagd.

Er kwamen 2 vertegenwoordigers bij mij langs, 1 voor het account en de ander voor het EURAS database systeem waar ik ook een abonnement op nam.
In deze database stonden vele merken, typen en modellen met mogelijke oplossingen voor allerlei defecten van apparatuur.
Deze database werd gevuld door speciaal hiertoe bevoegde bedrijven zoals de fa. Post.
Je kon ook, net als op dit forum vragen stellen en heb er heel wat problemen mee opgelost.

Vorig jaar belde ik de firma nog voor een aandruk rol en vroeg: werkt Ellen ook nog bij jullie? en ja hoor ze was er nog na 28 jaar.

Wat mij betreft hoop ik dat in de toekomst apparatuur weer volop gerepareerd gaat worden totdat het tot op de draad versleten is.

In dat geval zullen dit soort bedrijven weer goede zaken kunnen doen met het leveren van onderdelen.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door soundman2 @, Wouw, 14-03-2023, 11:20 (401 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door soundman2, 14-03-2023, 11:42

In dat geval zullen dit soort bedrijven weer goede zaken kunnen doen met het leveren van onderdelen.

Zou Nedis ook weer op het oude pad terugkeren?
Overigens blijven de verzendkosten vaak een groot deel van de prijs uitmaken.
Als je zelf geen grote verscheidenheid hebt aan steeds weer nieuwe onderdelen blijft het duur.
In het verleden bestelde ik al onderdelen dubbel, als ze niet te duur waren, zoals halfgeleiders etc. Je stookt toch wel eens wat op bij een reparatie nietwaar.
Kennelijk heb ik weinig opgestookt, gezien de voorraad incourante onderdelen die er nu ligt.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Cornelisjan @, Lunteren, 14-03-2023, 11:45 (401 dagen geleden) @ soundman2

Overigens blijven de verzendkosten vaak een groot deel van de prijs uitmaken.

Ja dat is tegenwoordig een drama door hoge inflatie en nog hogere vervoerskosten.

Bij Aswo was het minimumbestelbedrag toen ongeveer Fl. 7,50 en werden de onderdelen als je voor 17:00u. de bestelling doorgaf, de andere dag Franco geleverd.

Kennelijk heb ik weinig opgestookt, gezien de voorraad incourante onderdelen die er nu ligt.

Dat probleem heb ik ook maar soms ben ik er blij mee want dan heb je wat nodig en blijk je het zelf nog op voorraad te hebben.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2023, 13:31 (401 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-03-2023, 13:34

Nedis is denk ik voltooid verleden tijd voor reparatie-onderdelen. De specifieke expertise die in Nedis en König zat, is definitief vervangen door kennis over accessoires e.d.

Aswo heeft het voordeel dat ze nooit anders gedaan hebben, en dus alleen kennis opbouwen in plaats van afbreken.

Incourante onderdelen trouwens niet weggooien, soms blijk je ze nodig te hebben en ik merk dat daar bovendien wel bescheiden handel in zit. Er zijn bijvoorbeeld mensen die een groene BY164 bestellen omdat dat er mooier uitziet (althans ik veronderstel dat dat de reden is).

Verzendkosten zijn ook een verhaal apart. Ik heb voor mijn webshop het minimumbestelbedrag laten vallen, en er zijn echt mensen die 4,95 willen betalen om voor 90 cent aan elco'tjes te laten versturen.

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-03-2023, 13:25 (401 dagen geleden) @ Maurice

Inderdaad een prima manier om als groothandel je verkopen aan particulieren te realiseren zonder alle rompslomp!

Ervaringen met ASWO of andere groothandels

door Bart vdC @, 15-03-2023, 13:17 (400 dagen geleden) @ Bart vdC

Iedereen bedankt voor alle informatie en voor het meedenken. Ik ga met het bestuur van de stichting bespreken of we een account bij ASWO aan gaan vragen.

Het is overigens zo dat het Repair Cafe geen winstoogmerk heeft, en zeker niet het doel heeft om reparatiebedrijven weg te concurreren. Ik beproef bij de meeste klanten van het Repair Cafe een wens om iets tegen de weggooi-cultuur te doen, terwijl ze ook niet echt warmlopen voor het idee om relatief veel geld uit te geven aan een professionele reparatie wanneer ze dan voor iets meer geld een nieuw apparaat kunnen kopen.

Wellicht dat de echte omslag pas komt wanneer de prijzen van nieuwe producten door regelgeving drastisch omhoog gaat. Bijvoorbeeld door verplichte en reële CO2/milieu-impact/grondstof- prijzen. Dan gaat het waarschijnlijk ook weer (meer) lonen om een reparatiebedrijf op te zetten.

powered by my little forum