tele STAR 4004 storing opgelost (Toestel of techniek)

door Cornelisjan @, Lunteren, 08-04-2023, 21:43 (382 dagen geleden)
Gewijzigd door Cornelisjan, 08-04-2023, 21:52

Beste mensen,

Lammert is met zijn tele STAR 4004 bij mij langs geweest voor reparatie van dit toestel.
We zijn er samen eens goed voor gaan zitten en voor mij was deze klus, met dit voor mij nog onbekende toestelletje, een 3e hand zeer welkom.

Zodra de volume regelaar werd opengedraaid zag het beeld er uit als hieronder.

[image]

Lammert had thuis zelf al het toestel via de 12V DC aansluiting getest dus de 220V netvoeding kon het probleem niet zijn.

Het lag zo goed als zeker voor de hand dat het probleem in het audiogedeelte moest zitten.

Dus toestel open gemaakt en meten.
In eerste instantie dachten we dat het toestel niet zo service vriendelijk was want met alleen de achter kap eraf kun je nog bijna nergens bij maar dat bleek mee te vallen.
Alle printen zijn met elkaar verbonden met scharnieren en de hele zaak kan geheel worden opengeklapt.

[image]

Wel moesten er een aantal draden worden los gesoldeerd (o.a. afbuiging) en deze hebben we verlengd met krokodillen snoertjes.

[image]

Het audio eindversterker I.C. wordt gevoed vanaf de gestabiliseerde voedingslijn van 10,9V
via R8 naar pin 6 en via R4 en transistor VT1 naar pin 7.
Deze voedingslijn loopt door de gehele tv en voedt natuurlijk ook de lijnafbuiging.


Na diverse metingen kwamen we terecht op de emittor van transistor VT1 en hier stond behoorlijk wat ruis op de voedingslijn wanneer de volumeregelaar R12 werd open gedraaid.

[image]

De horizontale afbuiging is het meest gevoelig voor deze ruis en dat is aan het beeld te zien.
Hierop condensator C2 van 470uF even overbrugt maar deze was niet de oorzaak.
Nu bleek echter, net als de volumeregelaar R12 ook instelpotmeter R9 invloed te hebben op de storing van de voedingslijn.
Dus nu C5 overbrugd en de storing was verdwenen.
Blijkbaar werkte de terugkoppeling van eind i.c. niet goed meer en er trad oscillatie op wanneer het i.c. aangestuurd werd met signaal.
Nu konden we C5 verwijderen en vervangen door een goed exemplaar.
De defecte C5 was van 10uF teruggelopen naar 2,5 uF met en RS van 225 ohm terwijl de nieuwe een RS van 5 ohm heeft.

[image]

[image]

We vonden het beide een leuke klus.

Groet,

Lammert en Cor

tele STAR 4004 storing opgelost

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 08-04-2023, 22:00 (382 dagen geleden) @ Cornelisjan

Zo simpel was het dus niet, knap werk.:)
Groet, Ben

tele STAR 4004 storing opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-04-2023, 12:37 (381 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Cornelisjan, 09-04-2023, 13:02

Ook al weet je in welke hoek je moet zoeken dan nog is het wel dikwijls een hele klus om het defecte onderdeel er uit te lichten.

Zo ook deze keer, maar goed het is gelukt:-)

Groet,

Cor

tele STAR 4004 storing opgelost

door Armand @, België, 08-04-2023, 23:18 (382 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Armand, 09-04-2023, 00:02

Mooi dat het gelukt is.:)
Ik had het dus bij het rechte eind dat de fout ergens op print A2 moest zijn en ja ... toch weer een elcootje.
Zie https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=73947

Je zou het beeld nog een beetje naar rechts kunnen verschuiven.
Onderaan zit een dekseltje en daarachter 5 instelpotmetertjes.
Als ik me niet vergis zit er eentje bij waarmee je dit kunt regelen.

Groeten, Armand

tele STAR 4004 storing opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-04-2023, 12:54 (381 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Cornelisjan, 09-04-2023, 12:57

Ik had het dus bij het rechte eind dat de fout ergens op print A2 moest zijn en ja ... toch weer een elcootje.

Ja Armand jij zat goed in de buurt.
Maar ik wil ook alle anderen niet te kort doen want er werd op de draad van Lammert door behoorlijk wat deelnemers gereageerd en de tips waren zonder uitzondering allemaal prima.

Je zou het beeld nog een beetje naar rechts kunnen verschuiven.
Onderaan zit een dekseltje en daarachter 5 instelpotmetertjes.
Als ik me niet vergis zit er eentje bij waarmee je dit kunt regelen.

Ja klopt dit afregelen kan Lammert nog even uitvoeren.

Het zijn leuke toestelletjes.

Groet,

Cor

tele STAR 4004 storing opgelost

door Armand @, België, 11-04-2023, 07:27 (379 dagen geleden) @ Cornelisjan

Zie nu pas je bericht, mailfunctie werkt niet altijd.
Ik heb meerdere van die Russische TV'tjes, ook van andere merken en mijn ervaring is dat de kleine elcootjes tot en met 10µF na meer dan 30 jaar verdacht zijn.Dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn of vervangen moeten worden : meten is weten.

Groeten, Armand

tele STAR 4004 storing opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 11-04-2023, 12:27 (379 dagen geleden) @ Armand

mijn ervaring is dat de kleine elcootjes tot en met 10µF na meer dan 30 jaar verdacht zijn.Dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn of vervangen moeten worden

Mee eens, het ironische is echter dat wij er nu een blauwe Philips elco in geplaatst hebben N.O.S. van meer dan 30 jaar oud.
Maar deze heeft nog nooit hoeven werken en dat zegt dan ook weer niet alles want ongebruikte elco's verouderen ook maar deze was nog in prima staat.

tele STAR 4004 storing opgelost

door Armand @, België, 11-04-2023, 15:39 (379 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Armand, 11-04-2023, 15:44

mijn ervaring is dat de kleine elcootjes tot en met 10µF na meer dan 30 jaar verdacht zijn.Dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn of vervangen moeten worden : meten is weten.


Mee eens, het ironische is echter dat wij er nu een blauwe Philips elco in geplaatst hebben N.O.S. van meer dan 30 jaar oud.
Maar deze heeft nog nooit hoeven werken en dat zegt dan ook weer niet alles want ongebruikte elco's verouderen ook maar deze was nog in prima staat.

Van die 30+ NOS Philips axiale blauwe elcootjes heb ik nog een sorteerdoos vol.
Sommige meten nog goed, andere dan weer niet.
Naast ouderdom zal het ook afhangen van een aantal factoren zoals opslag, temperatuur enz.
Ik heb me eens beziggehouden met formeren, soms gelukt maar soms ook maar tijdelijk.
Een draad van enkele jaren geleden op het NFOR.
https://www.nfor.nl/index.php?id=286117

Groeten, Armand

tele STAR 4004 storing opgelost

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-04-2023, 14:23 (381 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dank voor verslag.
Was dus toch nog hele puzzel waar probleem nu in zat.

Er ontstond dus een of ander rare oscillatie door die defecte C5.

tele STAR 4004 storing opgelost

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2023, 14:35 (381 dagen geleden) @ Maurice

Dank voor verslag.
Was dus toch nog hele puzzel waar probleem nu in zat.

Er ontstond dus een of ander rare oscillatie door die defecte C5.

Ook hier gaf een meting aan dat er wat mis was. Door de meting werd het zoekgebied steeds kleiner. Met een paar simpele handelingen,( het overbruggen van een capaciteit) viel de fout door de mand. Deze reparatiemethode is m.i. de juiste, anders als net zolang iets vervangen tot het misschien weer werkt.

tele STAR 4004 storing opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-04-2023, 17:27 (381 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Cornelisjan, 09-04-2023, 17:33

Maurice, Henk en overige lezers,

Nog vergeten te vermelden dat we eerst de speakersaansluiting onderbroken hebben, immers de koppel C3 van 100uF had ook nog defect kunnen zijn.
Dit had echter geen resultaat.

Verder nog 2 stuks C van 470uF overbrugd langs de voedingslijn van 10,9V.(niet te zien op foto)
Ook deze waren niet de boosdoener.
Maar zoals we nu weten was het bij de 4e overbrugging met C5 bingo.

Opvallend maar begrijpelijk was dat de oscillatie het best te zien was op de emittor van VT1 en pin 7 i.c.
Op de collector was het al veel minder en rechts van R4 dus de voedingslijn was het nog nauwelijks te zien en zeker niet als de scoop op DC staat i.p.v. AC.
Het is dus belangrijk te meten op de plek waar de oscillatie ontstaat.

Ook opvallend was dat op pen 2 van i.c. waar C5 aan zit wij een gelijkspanning hebben gemeten van 4,5V met en zonder oscillatie (volgens opgave tabel in schema 4V).
Dus dit soort storingen los je niet gemakkelijk op met je DC meter.
Indien mogelijk zijn metingen met scoop heel vaak beter mits deze goed ingesteld is.

tele STAR 4004 storing opgelost

door soundman2 @, Wouw, 09-04-2023, 18:06 (381 dagen geleden) @ Cornelisjan

Indien mogelijk zijn metingen met scoop heel vaak beter mits deze goed ingesteld is.

Ik schreef dat al vaker, dat een scope met recht een universeel meetinstrument genoemd mag worden.
Een universeelmeter is handig, maar op een scope zie je meer dingen gelijktijdig.
De scope staat dus altijd onder handbereik en bedrijfsklaar.

tele STAR 4004 storing opgelost

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-04-2023, 22:55 (381 dagen geleden) @ Cornelisjan

Handige van TV met beeld is ook dat je daaruit al nodige kan afleiden.

Is rustig kijken en uitsluiten.
Wat werkt er wel wat niet en wat kunnen mogelijke oorzaken zijn.

Naast meten, is ook stukje weten.
Immers omdat het probleem duidelijk iets met audio van doen had.
Ook ik zou eerst uitgegaan zijn van te weinig capaciteit op de voedingslijn.

Scoop, hoe simpel in uitvoering ook, is bijna onmisbaar.

tele STAR 4004 storing opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 09-04-2023, 23:33 (381 dagen geleden) @ Maurice

Tja uiteindelijk ben je altijd weer blij als zo'n prachtig toestelletje weer goed werkt.
Er zit zelfs ook nog een cascade in.
[image]

powered by my little forum