Voedingsadapter vraag (c64) (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 10-04-2023, 18:49 (380 dagen geleden)

Recent in het bezit gekomen van een c64 en c64c.
De orgineel geleverde voeding schijnt vaak voor een defect c64 te zorgen doordat de dc spanning van 5 volt oploopt.
Ik heb beide voedingen nu gemeten (zonder aangesloten c64) en de spanningen zijn respectievelijk 5,24v en 5,28v.
Gaan deze spanningen bij aangesloten en ingeschakelde c64, stroomverbruik, nu oplopen of blijft dat stabiel op de gemeten waarden?
(ik weet het : meten is weten, maar met een niet open geschroefde voeding en c64 is dat niet mogelijk).
Er is behoorlijk wat informatie over de gebruikte schakeling in de standaard voeding van de c64 en ook oplossingen daarvoor.
Op voorhand ben ik echter voorzichtig en heb de c64 's nog maar niet aangesloten om eventueel erger te voorkomen.
(De voeding is opgebouwd via de spanningsregelaar LM7805)

mvg
Frans

Voedingsadapter vraag (c64)

door Roland Huisman @, Zwolle, 10-04-2023, 19:32 (380 dagen geleden) @ ffeilers

Er zit in die voedingen een 7805, maar dit gaat blijkbaar nogal eens fout. Mijn voeding heb ik open gemaakt en er een DC-DC converter voor de 7805 in de plaats gezet. Mijn voeding is zo'n exemplaar met schuine kant. Die zijn wel weer goed aan te passen en dicht te krijgen. Andere voedingen zijn volledig ingegoten... Die zijn lastig...

Al vermoed ik dat de meeste ellende wellicht komt doordat de massa van de 7805 los gaat zitten op de print en daardoor de uitgang ongedefinieerd hoog kan worden.

Groeten, Roland

Voedingsadapter vraag (c64)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-04-2023, 20:53 (380 dagen geleden) @ Roland Huisman

....doordat de massa van de 7805 los gaat zitten op de print...

Dat denk ik ook.

Verder de open klem spanning 5,28V is geen probleem.
Geef een klap op die trafo en zie of veranderd.

Ik heb al die jaren nog geen problemen gehad met die C64 voedingen.

Voedingsadapter vraag (c64)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-04-2023, 10:35 (379 dagen geleden) @ ffeilers

Wellicht is het een idee om in de C64 zelf een transzorb over de voedingslijn te hangen?

Voedingsadapter vraag (c64)

door soundman2 @, Wouw, 11-04-2023, 12:27 (379 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 11-04-2023, 12:31

een 4,7V zener van de gate van een thyristore naar de plus en een weerstandje van 1K parallel met een c van een paar honderd NF van de gate naar aarde

Voedingsadapter vraag (c64)

door ffeilers @, Breda, 11-04-2023, 18:53 (379 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wellicht is het een idee om in de C64 zelf een transzorb over de voedingslijn te hangen?

Hoi Maarten, ik heb geen idee wat "transzorb" is,

ik heb wel een stukje electronica besteld wat tussen de voeding en de c64 wordt geplaatst zodat er in ieder geval nooit meer dan 5v gestuurd kan worden.

mvg
Frans

Voedingsadapter vraag (c64)

door Goldline @, Oranjedorp, 11-04-2023, 19:04 (379 dagen geleden) @ ffeilers

een Transorb, kan je vergelijken met een hele snelle krachtige zenerdiode, die bij overspanning je voeding kortsluit, en zelf herstellend werkt, de "Crowbar" thyristor schakeling van Henk zal ook goed werken.

--
Cees PA1DBA

Voedingsadapter vraag (c64)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-04-2023, 21:25 (379 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-04-2023, 21:27

Dan heb jij mogelijk zoiets als de schakeling van soundman. Ook wel een crowbar genoemd.

Tegenwoordig zit dat in 1 onderdeeltje, een transzorb. Dat is een soort snelle zenerdiode die een bepaalde hoeveelheid joules mag opstoken en daarmee bijvoorbeeld een zekering kan opblazen of kortdurende pieken of langere pieken van beperkt vermogen simpelweg kan absorberen zonder stuk te gaan.

Voedingsadapter vraag (c64)

door ffeilers @, Breda, 12-04-2023, 10:35 (378 dagen geleden) @ ffeilers

Iedereen die aandacht heeft besteed aan mijn vraag bedankt!.
Er is ook een adapter beschikbaar om tussen de voeding en de c64 te zetten, ik heb voor die oplossing gekozen.

[image]

powered by my little forum