battery pack vervangen (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 22-04-2023, 20:19 (362 dagen geleden)

Van een (al oude) gameboy color heb ik een battery pack (rechargeable).
De 2 cellen zijn echter geheel geoxideerd.
Nu wil ik graag zo n zelfde pack kopen maar ik kan het helaas niet vinden bij alie.
Zal wel niet goed zoeken maar ... wie kan mij helpen, of ..... bestaat (niet) meer?
De afmetingen zijn denk ik gelijk aan een AA battery.

mvg
Frans[image]
[image]

battery pack vervangen

door soundman2 @, Wouw, 22-04-2023, 20:35 (362 dagen geleden) @ ffeilers

Voor weinig geld koop je bij Aldi of Lidl prima oplaadbare penlight of wel AA batterijen.
Zijn meestal wel in de aanbieding. Ze hebben geen soldeerlipjes als dat nodig mocht zijn.

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 22-04-2023, 20:47 (362 dagen geleden) @ soundman2

Voor weinig geld koop je bij Aldi of Lidl prima oplaadbare penlight of wel AA batterijen.
Zijn meestal wel in de aanbieding. Ze hebben geen soldeerlipjes als dat nodig mocht zijn.

Ik heb inderdaad soldeerlipjes nodig
Dank voor je aandacht Henk.
mvg
Frans

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 22-04-2023, 20:50 (362 dagen geleden) @ soundman2

Voor weinig geld koop je bij Aldi of Lidl prima oplaadbare penlight of wel AA batterijen.
Zijn meestal wel in de aanbieding. Ze hebben geen soldeerlipjes als dat nodig mocht zijn.

ter verduidelijking een foto[image]

battery pack vervangen

door Onno-I @, 22-04-2023, 21:38 (362 dagen geleden) @ soundman2

Zijn dit NiCd cellen?
AA cellen met soldeerlipjes zijn te koop bij verschillende webshops.
Vandaag de dag zijn dat bijna altijd NiMH cellen want cadmium mag niet meer.
Er is een kans dat de lader van je gameboy niet geschikt is voor NiMH.
maar het is het proberen waard.
NiCd cellen zijn nog wel te koop maar minder capaciteit en slecht voor het milieu.

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 22-04-2023, 22:17 (362 dagen geleden) @ Onno-I

Zijn dit NiCd cellen?
AA cellen met soldeerlipjes zijn te koop bij verschillende webshops.
Vandaag de dag zijn dat bijna altijd NiMH cellen want cadmium mag niet meer.
Er is een kans dat de lader van je gameboy niet geschikt is voor NiMH.
maar het is het proberen waard.
NiCd cellen zijn nog wel te koop maar minder capaciteit en slecht voor het milieu.

Helaas staat er geen info op de cellen, dus ????

Oorspronkelijke Lader is ook niet meer te vinden.
Ik begrijp dat NiMH cellen het advies is, waar koop ik die en wat is dan een geschikte lader?
mvg
Frans

battery pack vervangen

door Onno-I @, 22-04-2023, 23:11 (362 dagen geleden) @ ffeilers

Als je geen lader hebt, bouw er zelf een of neem een bouwpakket.
Dan kun je in elk geval wel NiMH gebruiken.
Maar hoe was het oorspronkelijk ?
Wat zijn de aansluitingen. Wat is de schakeling op dat kleine printje? (diode en weerstand of meer?)(diode en weerstand is typisch voor NiCd, die kunnen redelijk tegen lang overladen worden, NiMH niet)

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 23-04-2023, 09:58 (362 dagen geleden) @ Onno-I

Als je geen lader hebt, bouw er zelf een of neem een bouwpakket.
Dan kun je in elk geval wel NiMH gebruiken.
Maar hoe was het oorspronkelijk ?
Wat zijn de aansluitingen. Wat is de schakeling op dat kleine printje? (diode en weerstand of meer?)(diode en weerstand is typisch voor NiCd, die kunnen redelijk tegen lang overladen worden, NiMH niet)

Een foto van de batterypack, hieronder. Dat is dus het oorspronkelijke.
Ik zie inderdaad een diode en een weerstandje.
Helaas staat op die cellen niets.
Die cellen zijn niet aan elkaar gesoldeerd maar verbonden door een metalen strip en 2 soldeerllips voor + en -.
Waar kan ik nu zo n dergelijke 2 cellen aan elkaar verbonden batterypack kopen?

groet Frans[image]

battery pack vervangen

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2023, 12:03 (362 dagen geleden) @ ffeilers

Er zijn houdertjes waar twee penlights in passen. Vooral rond kerstmis vind je die als led versiering. Wellicht kun je het doorverbindplaatje en de twee aansluitveertjes daaruit overzetten. Je kunt dan gewone oplaadbare batterijen gebruiken (of niet oplaadbare)
Opladen kan dan in een losse NiMH lader.

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 23-04-2023, 14:44 (362 dagen geleden) @ soundman2

Er zijn houdertjes waar twee penlights in passen. Vooral rond kerstmis vind je die als led versiering. Wellicht kun je het doorverbindplaatje en de twee aansluitveertjes daaruit overzetten. Je kunt dan gewone oplaadbare batterijen gebruiken (of niet oplaadbare)
Opladen kan dan in een losse NiMH lader.

In de gameboy is gewoon ruimte voor 2 aa (herlaadbare) batterijen dus dat is niet het probleem, mis wel het originele afdekkapje.
Dat is juist het "bijzondere" van de batterypack, het vervangt tegelijkertijd het originele afdekkapje.
Maar .... tot op heden zie ik niet de mogelijkheid tot het kopen van een vervanging van de inhoud van het batterypack :-(

battery pack vervangen

door Jinny ⌂ @, Ergens op het water, 23-04-2023, 19:40 (361 dagen geleden) @ ffeilers

Gezien het ongetwijfeld geringe stroomgebruik zou je met een beetje forse bout en wat handigheid zelf een dun koperdraadje kunnen solderen bij een paar nieuwe oplaadbare celletjes.
Spul kost geen drol meer dus je zou nog wat kunnen oefenen.
Spul even met een fijn schuurpapiertje wat opschuren, goed ontvetten en een prima harskernsoldeer gebruiken.
Een bout gebruiken met een zo groot mogelijke punt zodat je een zo groot mogelijke warmtecapaciteit hebt.
Dat soldeert het snelst en dus de minste risico's.

--
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

battery pack vervangen

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 23-04-2023, 20:10 (361 dagen geleden) @ Jinny

Aan dergelijke batterijen moet je niet solderen, je brengt er dan veel te veel warmte in.
Dat is ook de reden dat altijd met 2 hele kleine putjes gepuntlast worden, dat gaat heel snel waardoor er nauwelijks warmte vrijkomt.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

battery pack vervangen

door Jinny ⌂ @, Ergens op het water, 24-04-2023, 08:30 (361 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik heb het regelmatig gedaan.
Voorwaarde 1, als ik al meldde, een bout met meer dan voldoende warmteopslag.
Dus niet een magnastat, die is te klein.
Een ouderwetse pook met een opgenomen vermogen van ergens tussen de 100 en 200 Watt of zo en een navenant blok koper eraan.
En een beetje handigheid.
Snel kunnen solderen dus.

Voor seriewerk is het ongeschikt, maar om eens een apparaat te redden voor de time being goed genoeg.

--
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

battery pack vervangen

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 23-04-2023, 20:15 (361 dagen geleden) @ ffeilers

Maar .... tot op heden zie ik niet de mogelijkheid tot het kopen van een vervanging van de inhoud van het batterypack :-(

Geef eens een belletje naar de fa. Groenen D & M Batterijen in Leiden, deze verzorgde tijdens mijn werkzame leven heel veel replacements packs voor radiobesturingen, volgens mij kunnen ze ieder gewenst setje voor je samenstellen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

battery pack vervangen

door hanswal @, Hoorn, 23-04-2023, 21:11 (361 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door hanswal, 23-04-2023, 21:16

Zal wel niet goed zoeken maar ... wie kan mij helpen, of ..... bestaat (niet) meer?
De afmetingen zijn denk ik gelijk aan een AA battery.

Kijk eens bij de batterijboeren op het internet. Allekabels, bijvoorbeeld. Die hebben voor 6 euri 1,2V NIHM cellen met soldeerlippen. Zoeken naar banm1155110sc helpt.

hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

battery pack vervangen

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2023, 21:50 (361 dagen geleden) @ hanswal

Deze doet daar weer een paar euro vanaf. Hebben ook prima inktcartridges

https://www.123accu.nl/Batterijen/Oplaadbare-batterijen/Soldeerlip-p1155369.html

battery pack vervangen

door ffeilers @, Breda, 24-04-2023, 11:11 (361 dagen geleden) @ ffeilers

Iedereen bedankt voor zijn opmerkingen.
Ik heb het originele batterijklepje terug gevonden en ga nu gebruik maken van 2 oplaadbare batterijen en een aparte lader daarvoor.

Verder ga ik nog proberen om 2 cellen met soldeerlipjes te bemachtigen en kijken of ik dat in de batterypack kan krijgen.

mvg
Frans

powered by my little forum