mono versterkertje uit jaren '70 of '80? (Toestel of techniek)

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 23-04-2023, 17:44 (368 dagen geleden)

Dit is opgedoken bij een opruiming.
Ik ken het merk nog wel van in de tijd dat de Beatles net uit elkaar waren maar zou hier graag wat meer over willen weten:

[image]

Ik heb van dit merk ooit eens een 2 x 15W versie gehad die prima werkte maar op het internet, ik heb verschillende zoektermen gebruikt, is hier niks (en over deze) te vinden.
Wat aansluitingen betreft is het niet zo moeilijk maar de voedingsspanning is me een raadsel. Ik zie condensators die 10V werkspanning hebben en daar moet ik dan onder blijven?

Graag uw inzichten...

Groeten, Patrick.

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Marbel @, Hoorn N-H, 23-04-2023, 19:09 (368 dagen geleden) @ Patrick2

Hier is iets te vinden over Eagle denk ik (en nog veel meer)!

succes, Bram

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 23-04-2023, 19:13 (368 dagen geleden) @ Marbel

Dank je voor je reactie! Dat het een Nederlands merk was wist ik helemaal niet maar is wel razend interessant...

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2023, 19:16 (368 dagen geleden) @ Patrick2
Gewijzigd door soundman2, 23-04-2023, 19:22

Zou best kunnen dat het versterkertje uit een portabele toepassing komt met een voedingsspanning van 9 Volt. De transistors die je ziet zijn ook geen krachtpatsers voor een hoog uitgangsvermogen.
De versterkers van de Nederlandse importeur van EAGLE hadden dit logo

[image]

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 23-04-2023, 19:25 (368 dagen geleden) @ soundman2

Niettemin, soundman, gaat het mij om "industriele archeologie". Ik heb in die inboedel, en nog niet alles uit dat huis gehaald, razend interessante (lees: leerzame) dingen gevonden.
Dat ik er nu achter kom dat het merk Eagle Nederlands is, vind ik mateloos interessant.
Ik probeer deze week wel 'ns om het ding aan de praat te krijgen. Ik ben benieuwd wat er nog meer uit die houten kistjes tevoorschijn gaat komen...

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door soundman2 @, Wouw, 23-04-2023, 19:31 (368 dagen geleden) @ Patrick2

Ik denk niet dat de produkten in Nederland geproduceerd werden. In elk geval is het merk Eagle waarvan ik het logo toonde destijds geïmporteerd door de fa . Viertron. De directeur/oprichter was Dhr. Viergever.
Er bestaat nog wel een firma Viertron.nl, maar die lijkt het merk niet meer te voeren en het kan dus een heel ander bedrijf zijn.

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Rolf Zetterberg @, 23-04-2023, 22:13 (368 dagen geleden) @ soundman2

The Eagle brand in this case is clearly from Japan.I remember them making small amplifiers,headphones,telephone accessories and so on.
Is it a 3-transistor or 4 transistor amp?In any case,a schematic of a transistor radio from the 60's will be very similar.

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door hanswal @, Hoorn, 23-04-2023, 22:50 (368 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

The Eagle brand in this case is clearly from Japan.

Dat ben ik met Rolf eens.

Bij de naam Eagle denk ik eerst en vooral aan Tandy en Radio Shack [een en hetzelfde bedrijf].

Zij brachten veel Japans spul op de markt maar veramerikaansten dat. Eigenlijk net zoals dat ging met de versterkers van Lafayette: 100% Japans, maar door Amerikaanse postorderbedrijven verkocht als Amerikaans product.

hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Armand @, België, 25-04-2023, 13:56 (366 dagen geleden) @ hanswal
Gewijzigd door Armand, 25-04-2023, 14:30


Bij de naam Eagle denk ik eerst en vooral aan Tandy en Radio Shack [een en hetzelfde bedrijf].


hans

Vroeger was er een Tandy winkel dicht in de buurt.
Ik kwam er dikwijls maar kan me niet herinneren dat ze daar iets van Eagle (logo "Eagle products" met arend) verkochten.
Wel o.a. Archer, Realistic, Micronta, Enercell e.a.
Je zou eens kunnen zoeken in de archieven/catalogi :
https://www.radioshackcatalogs.com/index.htm#welcome

Groeten, Armand

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door hanswal @, Hoorn, 25-04-2023, 15:39 (366 dagen geleden) @ Armand

Leuke link Armand! Bedankt.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Patrick2 @, Wilrijk (B), 25-04-2023, 14:01 (366 dagen geleden) @ hanswal

Een en ander stamt uit dezelfde periode, dat klopt.

mono versterkertje uit jaren '70 of '80?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-04-2023, 23:30 (368 dagen geleden) @ Rolf Zetterberg

There's a difference between the brand and the manufacturer. Do you explicitly mean that the brand itself is Japanese, or are you referring to the place of manufacture of this and possible other Eagle equipment?

powered by my little forum