Voeding LM386 audio versterker IC (Toestel of techniek)

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 24-04-2023, 18:42 (367 dagen geleden)

Beste forumlid,

In de Texas Instuments en National Semiconductor specs van de LM386N staat dat de ruststroom 4 mA bedraagt, (typ, @ Vs = 6V).
Ook staat daarin dat de output power typ 700 mW bedraagt bij Vs = 9V en RL = 8 Ohm.
Maar ik kan nergens vinden hoeveel mA de voedingsstroom in dat geval bedraagt.
Hoe kan ik die berekenen of uit een van de grafieken bij de specs aflezen?

Alvast dank en groetjes, Jeroen

Voeding LM386 audio versterker IC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2023, 21:12 (367 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Jeroen,

Als je de website ALLDATASHEET.COM de LM386 in tikt vind je de datasheets van diverse fabrikanten.
Ook opnieuw Tecas Instruments.
Daarin vind ik toch de grafiek van de Quiescent Supply Current, of wel ruststroom , versus voedingsspanning.

Voeding LM386 audio versterker IC

door Piet van der Pol @, 24-04-2023, 21:32 (367 dagen geleden) @ Maurice

Deze grafiek geeft voor verschillende spanningen het warmteverlies in het IC, bij verschillende uitgangsvermogens. De grafiek geldt voor 8 Ohm. Bij 9V en ongeveer 0,7W uitgangsvermogen is het verlies ongeveer 0,5W. Dus samen 1,2W. Dus 1,2W/9V = 0,133A.

Piet

[image]

Voeding LM386 audio versterker IC

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 24-04-2023, 23:09 (367 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,
Dank voor je meedenken en je reactie. Je stelt in je antwoord "Dus samen 1,2W".
Wat bedoel je met "samen"?

Voeding LM386 audio versterker IC

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 24-04-2023, 23:35 (367 dagen geleden) @ Jeroen Visser

"Dus samen 1,2W".
Wat bedoel je met "samen"?

Er wordt door verliezen in de schakeling ook warmte ontwikkeld in het IC zelf, dit is de device dissipation helemaal links van de grafiek.
Als je op het snijpunt van de lijn 0,7 W en 9 V naar links gaat vindt je daar 0,5 W.
Dit samen is die 1,2 W welke door de voeding moet worden geleverd.
Vergelijk het met het sjouwen van een berg kachelhout, het levert warmte maar je krijgt het er zelf ook warm van en zult om de boel in evenwicht te houden een boterhammetje extra moeten eten. ;-)
Voor het IC is het niet anders.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Voeding LM386 audio versterker IC

door soundman2 @, Wouw, 24-04-2023, 23:58 (367 dagen geleden) @ Anton van den Oever

En dan te bedenken dat een versterker met een normaal audiosignaal, waarbij die net niet vastloopt, gemiddeld slechts 1/8 van het vermogen hoeft te leveren. Dat houdt in dat een voeding voor zo'n versterkertje maar enkele tientallen mA hoeft te leveren.
Zou je een sinustoon continu willen uitsturen, dan is de gemiddelde stroom veel hoger.
Het komt er op neer dat vrijwel alle netadapters van 9 Volt genoeg leveren om het versterkertje te laten werken.


Het is dit fenomeen, waarom een huis tuin en keukenversterker van tweemaal honderd watt, instort als die op een feestje eens de hele avond een stevig muziekje moet geven.
Het gemiddeld vermogen is dan hoger als normaal en alles schiet dan te kort, zoals daar zijn :
De voeding
de eindtrap
de koeling
de tweeters en de basluidsprekers.

Vergelijk het met een auto met een motortje van een liter. Dat kan gemakkelijk 100 KM per uur rijden, maar trap hem niet met 120 naar Zuid Italie want dan is het exit. Een twee liet diesel kan dat wel, maar die is dan weer een stukje duurder.

Voeding LM386 audio versterker IC

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 24-04-2023, 23:05 (367 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,
Jammer dat mijn vraag niet duidelijk is. Ik zoek niet de ruststroom, die weet ik, maar ik wil weten hoeveel mA mijn voeding moet kunnen leveren om de 700mW bij 9V te kunnen halen.

Voeding LM386 audio versterker IC

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 25-04-2023, 00:39 (367 dagen geleden) @ Jeroen Visser

Het is me nu duidelijk
Een ieder hartelijk bedankt voor zijn bijdrage.
Groet, Jeroen

powered by my little forum