Voor onze electrische fietsen (merk Lacros) hebben wij de beschikking over een oplader welke op 220v werkt.
Ik zou graag een adapter hebben die rechtstreeks vanuit de huishoudaccu's gevoed wordt, 12 v.
De reden: ik wil eigenlijk niet van 220v naar 12v gaan, daarna weer naar 220v (door omvormer) en dan de adapter daarop aansluiten en zodoende weer naar 12v gaan.
Wie weet welke oplossingen hiervoor beschikbaar zijn of hoe ik dat kan realiseren.
mvg
Frans
adapter vraag
door WalterH , Den Haag, 06-09-2024, 18:29 (31 dagen geleden) @ ffeilers
Als ik jou foto zo bekijk, dan is het niet “alleen” een adapter, maar ook een laadregelaar voor de lithium accu’s.
Een gewone adapter naar 42 volt zal hier niet gebruikt kunnen worden. Dan is er een grote kans op ongelukken met de accu’s.
Een speciale oplossing is mogelijk wel te ontwerpen, maar daar komen wel de nodige uitdagingen bij kijken:
- eerst van 12 volt naar minimaal 42 volt bij een vermogen die de 100 watt zal overtreffen.
- een eigen laadregelaar hierbij integreren voor een lithium accu met de eigenschappen die de fietsaccu nodig heeft.
- mogelijk de juiste aansluiting c.q. connector vinden die de accu heeft.
Enz.
Ik zou daar niet aan beginnen, ook omdat je dus nog steeds van 12 volt naar een andere spanning moet omzetten, die de accu nodig heeft.
--
W. Heemskerk
adapter vraag
door ffeilers , Breda, 06-09-2024, 20:12 (31 dagen geleden) @ WalterH
Ik wil er ook , niet zelf iets voor maken, ik vraag mij af wat er voor op de markt is, als dat er is, en welke veilig in gebruik zijn.
Ik experimenteer zelf niet met voltage s in mijn camper.
mvg
Frans
adapter vraag
door Martijn , Groningen, 06-09-2024, 19:54 (31 dagen geleden) @ ffeilers
Bij deze vraag gaan bij mij alle waarschuwingen op rood staan! Als u niet heel veel verstand hebt van het laden en meten van lithiumaccu's dan moet u hier beslist niet aan beginnen.
Alleen al het feit dat u deze vraag hier stelt doet mij vermoeden dat u deze kennis niet hebt.
Voor dat beetje electriciteitsbesparing zou ik mij en mijn huisgenoten en buren niet in gevaar willen brengen. Verkeerd laden en beheren van lithiumacu's kan zeer ernstige en moeilijk blusbare branden veroorzaken.
adapter vraag
door soundman2 , Wouw, 06-09-2024, 20:05 (31 dagen geleden) @ Martijn
Ik denk dat TS gewoon een (commercieel) laadapparaat zoekt, wat direct met 12 Volt gevoed kan worden. Vanuit een kampeer auto kun je dan toch de accu van een electrische fiets laden.
adapter vraag
door ffeilers , Breda, 06-09-2024, 20:10 (31 dagen geleden) @ soundman2
Ik denk dat TS gewoon een (commercieel) laadapparaat zoekt, wat direct met 12 Volt gevoed kan worden. Vanuit een kampeer auto kun je dan toch de accu van een electrische fiets laden.
Klopt Henk, dat is precies wat ik zoek.
Ik ben zeker niet van plan zelf te gaan knutselen.
mvg
Frans
adapter vraag
door harry , Oisterwijk, 07-09-2024, 21:11 (30 dagen geleden) @ ffeilers
Hallo Frans,
Ik heb in mijn camper gewoon een kleine omvormer geplaatst van 12 naar 220 volt. Geen problemen mee en als je om wat voor reden dan ook ergens 220 volt voor nodig hebt (opladen scheerapparaat bv) is er dat ook.
Groet Harry
adapter vraag
door ffeilers , Breda, 07-09-2024, 21:26 (30 dagen geleden) @ harry
Hallo Frans,
Ik heb in mijn camper gewoon een kleine omvormer geplaatst van 12 naar 220 volt. Geen problemen mee en als je om wat voor reden dan ook ergens 220 volt voor nodig hebt (opladen scheerapparaat bv) is er dat ook.
Groet Harry
Hoi Harry,
Allereest bedankt voor je interesse.
Ik heb in mijn camper ook een omvormer 2000w .
Maar vooral bij het niet aan de walstroom staan heb ik liever dat de koelbox en de lader voor de fietsaccu's is rechtstreeks van de hh accu s gebruik maken (12v) en niet eerst via de omvormer naar 220v en daarna weer met een adapter naar 12v.(koelbox) cq 12v/36v naar de fietsaccu laders.
Bovendien hoef ik dan ook niet de omvormber (ook een verbruiker) aan te zetten.
mvg
Frans
Sta ik aan de walstroom dan maakt het natuurlijk allemaal niet zoveel uit.
adapter vraag
door Goldline , Oranjedorp, 07-09-2024, 22:30 (30 dagen geleden) @ ffeilers
Neem een kleine zuinige omvormer (250W) van een gerenommeerd merk zoals Victron (Gebruikt door de Marine) voor dit doel (efficiëntie 92% )
Laad je fietsaccu's dan buiten de camper op , er zijn al genoeg fietsenwinkels en fabrieken afgebrand.
De 12V lader die jij zoekt bestaat naar mijn idee niet.
Ooit wel een laptop lader van Asus gekocht van 12 volt naar 19.
--
Cees PA1DBA
adapter vraag
door ffeilers , Breda, 07-09-2024, 22:47 (30 dagen geleden) @ Goldline
Neem een kleine zuinige omvormer (250W) van een gerenommeerd merk zoals Victron (Gebruikt door de Marine) voor dit doel (efficiëntie 92% )
Laad je fietsaccu's dan buiten de camper op , er zijn al genoeg fietsenwinkels en fabrieken afgebrand.
De 12V lader die jij zoekt bestaat naar mijn idee niet.
Ooit wel een laptop lader van Asus gekocht van 12 volt naar 19.
Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Het opladen buiten de camper met aanwezige walstroom is natuurlijk het eenvoudigst en het veiligst.
Het gaat mij om het opladen terwijl geen walstroom aanwezig is.
Een 12 volt lader is er wel bij de firma van mijn lacros fietsen.
En .... in dat geval hoeft mijn omvormer niet aan te staan.
mvg
Frans
adapter vraag
door Goldline , Oranjedorp, 08-09-2024, 11:55 (30 dagen geleden) @ ffeilers
Mooi dat het opgelost is Frans !
Maar denk toch maar eens na over het brandgevaar van deze accu's.....
--
Cees PA1DBA
adapter vraag
door ffeilers , Breda, 08-09-2024, 22:59 (29 dagen geleden) @ Goldline
Mooi dat het opgelost is Frans !
Maar denk toch maar eens na over het brandgevaar van deze accu's.....
geldt ook voor telefoon laders e.d. eigenlijk nooit echt handig volgens mij om bij afwezigheid dit actief te laten zijn
groet
Frans
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 08-09-2024, 22:58 (29 dagen geleden) @ ffeilers
Ik heb een defecte adapter, zie afbeelding hieronder, waarvan ik mij afvraag of het gerepareerd kan worden of dat het echt naar de milieustraat moet gaan.
Het kwam defect in mijn bezig met afgeknipte power kabel.
In de power kabel 3 draden, rood, zwart en groen.
Groen is een ntc kabel.
Er is geen spanning te meten tussen rood en zwart.
Behuizing open gemaakt, maar daarna is het eigenlijk een blikken omhulsel wat weer verder open gemaakt moet worden.
Nu weet ik dat voedingen best complex zijn en dit vermoedelijk niet een simpel chinees apparaat is.
Vraag blijft voor mij is het te repareren en is het het waard om te (laten) repareren.?
mvg
Frans
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door Maurice , Dordrecht, 09-09-2024, 08:55 (29 dagen geleden) @ ffeilers
Meestal is de elco defect aan die primaire zijde.
Laten repareren?
Denk dat je geen bedrijf vind die dit wil repareren.
Immers kans op klachten als accu defect is geraakt of anders.
Deze zijn niet bedoeld om te repareren.
Vandaar dat deze dicht gelijmd zit.
Hobbyist mogelijk, elko vervangen en weer jaartje gaan.
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 09-09-2024, 15:45 (29 dagen geleden) @ Maurice
Meestal is de elco defect aan die primaire zijde.
Laten repareren?
Denk dat je geen bedrijf vind die dit wil repareren.
Immers kans op klachten als accu defect is geraakt of anders.Deze zijn niet bedoeld om te repareren.
Vandaar dat deze dicht gelijmd zit.Hobbyist mogelijk, elko vervangen en weer jaartje gaan.
Dank Maurice, misschien dat ik gewoon voor de hobby hem open maak en naar de elco kijk (en meet)
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door soundman2 , Wouw, 09-09-2024, 12:45 (29 dagen geleden) @ ffeilers
Powerkabel?
Is dat het snoer aan de netzijde of is het de uitgaande kabel naar de accu.
Aan de netzijde zit tegenwoordig vrijwel altijd een kabel met de hedendaagse kleuren bruin, blauw en geelgroen.
Het zou dus ook de uitgaande kabel naar de accu kunnen zijn, met niet gestandaardiseerde kleuren. Drie draden maakt het best moeilijk, want er is dan een kans dat het bijhorende accupack communiceert met de lader.
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 09-09-2024, 15:48 (29 dagen geleden) @ soundman2
Powerkabel?
Is dat het snoer aan de netzijde of is het de uitgaande kabel naar de accu.
Aan de netzijde zit tegenwoordig vrijwel altijd een kabel met de hedendaagse kleuren bruin, blauw en geelgroen.
Het zou dus ook de uitgaande kabel naar de accu kunnen zijn, met niet gestandaardiseerde kleuren. Drie draden maakt het best moeilijk, want er is dan een kans dat het bijhorende accupack communiceert met de lader.
Henk, het is aan de uitgaande kabel naar de accu. De groene draad is een NTC draad, communiceert idd met de accu.
Daarnaast is deze lader niet geschikt voor de Lacros accu's die ik op de fietsen heb.
Die hebben een spanning nodig van 36v en deze levert 42 volt.
Het is meer voor de hobby om te kijken of het weer werkend te maken is.
mvg
Frans
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door soundman2 , Wouw, 09-09-2024, 21:14 (28 dagen geleden) @ ffeilers
Wat is een NTC draad?
Onder NTC ken ik de eigenschap van een weerstand, waarvan de waarde verandert onder invloed van de temperatuur.
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 09-09-2024, 21:19 (28 dagen geleden) @ soundman2
Wat is een NTC draad?
Onder NTC ken ik de eigenschap van een weerstand, waarvan de waarde verandert onder invloed van de temperatuur.
Henk, ik heb dat afgeleid van het plaatje op de adapter.
Dit icm de blootgelegde draad aan de secundaire kant van de adapter.
(rood zwart en groen).
Zie nogmaals het plaatje hieronder, ik heb er een circkel omheen gezet.
Hoe dat nu precies werkt met de accu? .... geen idee
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door PA2JAN , Marknesse, 09-09-2024, 15:15 (29 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door PA2JAN, 09-09-2024, 15:16
Bij Ali de opvolger:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006488900013.html?gatewayAdapt=glo2nld
euro 20,19 ...
de website van de fabrikant:
https://www.mdacharger.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=80&id=97
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 09-09-2024, 15:51 (29 dagen geleden) @ PA2JAN
Bij Ali de opvolger:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006488900013.html?gatewayAdapt=glo2nld
euro 20,19 ...
de website van de fabrikant:
https://www.mdacharger.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=80&id=97
Ja ik heb ook wel chinees spul gezien, maar dan begin ik te twijfelen, het is hier vaker gezegd, hoe zit het dan met de kwaliteit van dat spul.
Daarnaast ik zoek geen 42v uitvoering maar een 36v uitvoering 4A voor een Lacros accu
https://nl.aliexpress.com/item/1005005362872788.html?spm=a2g0o.cart.0.0.505061d7dDChtZ&mp=1&a...
ik twijfel dan echter aan de kwaliteit .....
mvg
Frans
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door MarcelvdG , 09-09-2024, 22:26 (28 dagen geleden) @ ffeilers
Misschien dat ik nu een open deur intrap, maar lithiumaccu's vliegen nogal makkelijk in de hens bij onjuist laden.
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door PA2JAN , Marknesse, 10-09-2024, 00:12 (28 dagen geleden) @ ffeilers
Ik ben het helemaal met je eens, Frans. De kwaliteit zal geen Milspec zijn.
Ik keek naar het internetadres op jouw defekte adapter, en kwam uit op de eerder genoemde site's
Je zou ook eens een email kunnen sturen naar de nederlandse importeur, dat email adres staat ook op de adapter. Je weet nu ook dat de prijs van een nieuwe zodanig laag is, dat reparatie van de defekte niet loont...
Ik zou hem openmaken (voor zover mogelijk) en kijken wat er kapot gegaan is.
Succes, Jan
adapter vraag: vervolg met defecte adapter
door ffeilers , Breda, 10-09-2024, 09:24 (28 dagen geleden) @ PA2JAN
Ik maakk hem iin ieder geval open
mvg
Frans