Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ? (Toestel of techniek)

door J. Kanters @, 14-05-2026, 16:59 (31 dagen geleden)

Deze versterker heeft stroombronnen. Deze met transistors die om en om aan elkaar vastzitten.

Ik heb wat meer stroom nodig maar R7 verkleinen had geen effect. De bovenste lijn is =45v.

Kan je dit berekenen voordat alles fout gaat ?

[image]

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door Piet van der Pol @, 14-05-2026, 17:28 (31 dagen geleden) @ J. Kanters

Plaats eens het complete schema. Nu verdwijnen er lijntjes in de lege ruimte.

Piet

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 14-05-2026, 18:27 (31 dagen geleden) @ J. Kanters

Ik heb wat meer stroom nodig maar R7 verkleinen had geen effect. De bovenste lijn is =45v.

Dat is logisch. Die zorgt er alleen maar voor dat de stroombrontorren Q1 en Q3 (waar is Q2?) genoeg stroom krijgen om stroombron te zijn. Je wilt R2 verkleinen voor meer stroom. Zit dit in één of andere sim?

En ja, het hele schema (of de sim file) wil ook wel helpen alhoewel dat meer ter leringhe ende vermaeck zal zijn. De missende torrennummers, de onderste rail die vast -45 V is?

Tjerk, 9ZZ

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door Goldline @, Oranjedorp, 14-05-2026, 18:44 (31 dagen geleden) @ J. Kanters

Bedoel je meer ruststroom door de eindtorren, richting klasse a ?

--
Cees PA1DBA

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening?

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 14-05-2026, 19:19 (31 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door PE9ZZ, 14-05-2026, 20:08

Zou op zich kunnen maar R7 heeft niks met de (niet zichtbare) eindtorren van doen.

Tjerk, 9ZZ

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening?

door Goldline @, Oranjedorp, 14-05-2026, 21:13 (31 dagen geleden) @ PE9ZZ

Inderdaad, dan zou je van r22/r19 een instelpotmeter kunnen maken.

--
Cees PA1DBA

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door MarcelvdG @, 14-05-2026, 22:01 (31 dagen geleden) @ J. Kanters
Gewijzigd door MarcelvdG, 14-05-2026, 22:51

Bij goede benadering is de stroom uit de stroombron Q3 de emitter-basisspanning van Q1 gedeeld door R2. Ongeveer 4,4 mA dus.

De stroom uit Q4 is ongeveer de som van de emitter-basisspanningen van Q1 en Q3 min die van Q4, en dat dan gedeeld door R3. Kortom, ongeveer 6,5 mA.

R30 en C14 zijn overigens wat merkwaardig aangesloten.

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door J. Kanters @, 15-05-2026, 15:59 (30 dagen geleden) @ MarcelvdG

Het is een schema uit china met vreemdigheden. Zie je die Q11 onderin ? vreemd.
Ik denk dat een handelaar aldaar een schema heeft proberen te tekenen.
Want die westerlingen willen schema's van het spul wat ze daar kopen.
Maar ik zag in een philips boek een schema. Kan ik om te beginnen in
de emitter van Q1 een potm zetten ? Het gaat hier om de ingang en niet
verderop.

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door Piet van der Pol @, 15-05-2026, 17:01 (30 dagen geleden) @ J. Kanters

Er is niks mis met Q11. Samen met Q13 is dit een stroomspiegel. De transistor is geschakeld als diode. Door deze schakeling met 2 identieke transistoren is de drempelspanning van beide transistoren identiek.
Wat ik mis vind aan het schema, is dat er aan beide kanten een stuk ontbreekt. Maar is dat er nu wel of niet?

Piet

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door Onno-I @, 15-05-2026, 17:52 (30 dagen geleden) @ J. Kanters
Gewijzigd door Onno-I, 15-05-2026, 17:58

Hmm. Q5 is ook een stroombron die 1,5 (150ohm/100ohm) maal de stroom van Q1 voert. Hij is de collector belasting van Q14/Q12 die de spanningsversterking verzorgen. BD669 lijkt me zwaar voor Q14, voor T12 kan het.
Q7 zorgt voor de juiste instelling van de eindtorren. Dat kan een complementair paar darlingtons zijn of een quasi complementaire eindtrap.
De stroom door Q5 bepaalt de max basisstroom die de bovenste eindtorren stuurt en dat beperkt de slew rate van de versterker.
Compensatie daarvan en de juiste terugkoppeling zijn de lastige punten van dit soort versterker.
(Edit) dus als dit geen grondig getest modelontwerp is dan heb je een uitdaging.

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening?

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 16-05-2026, 17:57 (29 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door PE9ZZ, 16-05-2026, 18:54

Dit afgeknipte schema lijkt een beetje op het LJM L20SE Joepie China printje. Twee paartjes 2SA1943/C5200 of NJM equivalenten. Schema hieronder (beetje groot, je kan geen PDF uploaden).

[image]

Edit: kost ook geen drol bij meneer Ma.

Tjerk

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening?

door Onno-I @, 17-05-2026, 12:14 (28 dagen geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Onno-I, 17-05-2026, 12:15

Ook een wat merkwaardig schema.
Wel clamping diodes aan de uitgang maar geen stroombegrenzing.
En die instelling en sturing van de eindtrap is een mix van dingen. De 33k weerstand met de 2 diodes maakt een grotere uitsturing naar boven mogelijk dan alleen met de stroombron. Maar in dat bereik valt de stroom voor de eindtrap terug. Geniaal of vergissing? Uniek soort vervorming in het hoog als hij heel hard staat? Ik weet het niet.

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening?

door J. Kanters @, 17-05-2026, 21:11 (28 dagen geleden) @ PE9ZZ

Volgens mij zijn die 2 dioden de warmte sensor van den heatsink. Die in mijn versie
versterker geheel ontbreken. Volgens mij kan ik dan nog een runnaway verwachten.
Echter heb ik hier vijf centimeter TR's en een bonk van een koelblok.
En ik had niet even 5A zekeringen liggen. Op die momenten gebeurde het.

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door J. Kanters @, 17-05-2026, 21:06 (28 dagen geleden) @ Onno-I
Gewijzigd door J. Kanters, 17-05-2026, 21:13

Inderdaad als je Q5 ziet dan heb je het juiste schema voor je. Het blijkt
dat de stroombron Q1 en Q3 ook nog eens stroombron Q4 aanstuurden..
Dat had ik dus even niet door en ik hoorde aan de variac, die laag stond,
een merkwaardige brom. :-|

Dit was aan Onno maar het staat nu onderin (?)

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door Onno-I @, 18-05-2026, 07:57 (27 dagen geleden) @ J. Kanters

Ehh. Waar ik Q5 schreef bedoelde ik Q4.
Nog steeds nieuwsgierig naar de rest van het schema…

Hoe werkt deze versterker stroombron berekening ?

door beyopa3532 @, 18-05-2026, 08:07 (27 dagen geleden) @ Onno-I

Current source calculations in amplifiers usually depend on Ohm’s law and the transistor or circuit design being used. The resistor values help set the current flow, while voltage differences determine how much current is delivered to the amplifier stage. Once you understand the relationship between voltage, resistance, and current, the calculations become much easier to follow.

powered by my little forum