riser card (zal moeilijk worden) (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 20-05-2026, 21:12 (25 dagen geleden)

Ik ben op zoek naar een:

Tulip 286 riser-kaart uit de Compact 3 / Symphony serie.

ik heb er geen afbeelding van, maar heb dit moederboard wat echter alleen (volledig) kan werken als ik over de benodigde risercard beschik.

Onderstaand de afbeelding van het board.

mvg

Frans


[image]
[image]

riser card (zal moeilijk worden)

door Drambuie @, Breda, 21-05-2026, 00:11 (24 dagen geleden) @ ffeilers

[image][image]
[image]
[image]

Heb je hier iets aan?
Denk niet dat het uit een Tulip komt. (Eerder Olivetti)

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 21-05-2026, 08:51 (24 dagen geleden) @ Drambuie
Gewijzigd door ffeilers, 21-05-2026, 09:01

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen idee of dat gaat werken.

Wellicht is er bij gebruikers van dit forum iemand die weet hoe dit nu precies in elkaar steekt?
Op de foto hieronder staat het part nr TC16 P/N 38-15002-01.

Er is wel een verwijzing naar the retro web waar ook een board met ditzelfde part nr staat, maar wat toch anders is, 5 isa slots. (https://theretroweb.com/motherboards/s/tulip-computers-tc16). Ik plaats een foto van dat board hier onder. Als laatste de foto van het board waar mijn vraag over gaat.

(kunt u het nog volgen? ik nauwelijks:-D :-D :-D

mvg

Frans

[image]


[image]
FOTO VAN THE RETRO WEB


[image]
het board waar alleen een riser card in zou kunnen en waar mijn vraag over gaat

riser card (zal moeilijk worden)

door WalterH @, Den Haag, 21-05-2026, 11:56 (24 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door WalterH, 21-05-2026, 12:02

Hoi,

Als ik de beide foto's vergelijk, dan is mijn conclusie dat deze eigenlijk hetzelfde zijn.
Alleen is er op één bord bezuinigd op het aanbrengen van de ISA sloten.

In plaats van alle vijf de ISA sloten aan te brengen, is er maar één aangebracht en is een aantal TTL ic's (waarschijnlijk buffers en derg.) niet aangebracht.

Een riser card zal deze ISA sloten (en mogelijk deze IC's) dus moeten toevoegen.


Een optie kan ook zijn om deze componenten alsnog zelf aan te brengen op het moederbord, als het type ic's is te achterhalen en aan te brengen.

--
W. Heemskerk

riser card (zal moeilijk worden)

door Otto @, Drenthe, 21-05-2026, 12:23 (24 dagen geleden) @ WalterH

Een optie kan ook zijn om deze componenten alsnog zelf aan te brengen op het moederbord, als het type ic's is te achterhalen en aan te brengen.

Als je de foto van het complete bord uitvergroot, kun je de componenten wel lezen, maar hoe zit dat met die tweede PAL/GAL? Is de inhoud hetzelfde als in die andere? En als dat gelijk is, hoe lees je die uit, en programmeer je die andere?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

riser card (zal moeilijk worden)

door WalterH @, Den Haag, 21-05-2026, 13:06 (24 dagen geleden) @ ffeilers

Hoi,

Bij nadere zoektochten lijkt het erop dat de TC16 een volledige standaard ISA bus gebruikt.
Dit zou inhouden dat de bus geheel passief doorverbonden is tussen de diverse ISA slots.

Een standaard passieve riser kaart zou dan geen probleem zijn.

--
W. Heemskerk

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 21-05-2026, 13:31 (24 dagen geleden) @ WalterH

Ik kreeg bij mijn zoektocht op internet de volgende informatie:

Helaas is die een specifiek tulip riser board en zal een universele of generieke riser kaart, zoals een standaard lpx-riser her niet zomaar op werken.

Tulip week behoorlij af van de standaarden om hun computers zo compact en efficient mogelijk te bouwen.

Waarom een generieke riser niet zou passen: Proprietaire pinout. Hoewel de zwarte connector in het midden fysiek excact lijkt op een 16 bits isa slot is de electronische aansturing door tulip aangepast. Een standaard isa riser leidt de signalen niet op de juiste manier om, wat kan zorgen voor kortsluiting

Wat is ook nog vond (maar misshien wel weer tegenstrijdig):

Op zoek gaan naar een generieke, passieve ISA backplane (een los printplaatje met meerdere isa slots. Met een flexibele isa-extendekabel kan je die externe backplane verbinden met het enkele wel werkende slot op het tulip oederboard.

Tja.... lastig/moeilijk/niet te begrijpen (tot nu toe)

riser card (zal moeilijk worden)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-05-2026, 19:13 (24 dagen geleden) @ ffeilers

Standaard riserkaart kan werken denk ik als je niet te moeilijke extra kaarten er in steekt.
Tulip had inderdaad ook wat specifieke kaarten.

Zoals gezegd huidige zonder verdere logica is platte recht toe recht aan verdubbelaar.

De riserkaart was om de slimline lage kasten.

Als je die kast niet hebt is inderdaad van sloop bord de slots overzetten en diverse logica.

Dat AI is echt heden nog niet perfect.
Het weet nog maar de helft.

Pak bv je Compact I er maar bij, dat is echt een totaal andere riser kaart met logica
mogelijk dat AI daar mee in de war is.

Ook de riserkaarten waarvan startslot, zeg maar , in 1 strip door ging.
Pas op de kaart werden het de bekende 8 en 16 bit

Tulip Vision Line ga maar zoeken voor plaatjes in die reeks

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 21-05-2026, 19:19 (24 dagen geleden) @ Maurice

Standaard riserkaart kan werken denk ik als je niet te moeilijke extra kaarten er in steekt.
Tulip had inderdaad ook wat specifieke kaarten.

Zoals gezegd huidige zonder verdere logica is platte recht toe recht aan verdubbelaar.

De riserkaart was om de slimline lage kasten.

Als je die kast niet hebt is inderdaad van sloop bord de slots overzetten en diverse logica.

Dat AI is echt heden nog niet perfect.
Het weet nog maar de helft.

Pak bv je Compact I er maar bij, dat is echt een totaal andere riser kaart met logica
mogelijk dat AI daar mee in de war is.

Ook de riserkaarten waarvan startslot, zeg maar , in 1 strip door ging.
Pas op de kaart werden het de bekende 8 en 16 bit

Tulip Vision Line ga maar zoeken voor plaatjes in die reeks

AI is zeker niet perfect en maakt ook fouten (uit ervaring), maar het zet de boel ook wel in beweging daar waar de bronnen waaruit je kunt putten niet echt groot zijn.
bedankt voor reactie Maurice

gr Frans

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 22-05-2026, 11:18 (23 dagen geleden) @ Maurice

Standaard riserkaart kan werken denk ik als je niet te moeilijke extra kaarten er in steekt.
Tulip had inderdaad ook wat specifieke kaarten.

Zoals gezegd huidige zonder verdere logica is platte recht toe recht aan verdubbelaar.

De riserkaart was om de slimline lage kasten.

Als je die kast niet hebt is inderdaad van sloop bord de slots overzetten en diverse logica.

Dat AI is echt heden nog niet perfect.
Het weet nog maar de helft.

Pak bv je Compact I er maar bij, dat is echt een totaal andere riser kaart met logica
mogelijk dat AI daar mee in de war is.

Ook de riserkaarten waarvan startslot, zeg maar , in 1 strip door ging.
Pas op de kaart werden het de bekende 8 en 16 bit

Tulip Vision Line ga maar zoeken voor plaatjes in die reeks

Maurice, als je rechtstreeks een isa graphic card er in stopt zou dat dan ook werken?
gr
Frans

riser card (zal moeilijk worden)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-05-2026, 21:39 (23 dagen geleden) @ ffeilers

Zou gewoon moeten werken als je niet te moeilijke kaarten er in steekt.

En je voorbeeld is maar 3 slots
Lijkt me geen probleem.

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 22-05-2026, 23:56 (22 dagen geleden) @ Maurice

dat klopt niet maurice, er is maar 1 slot op het board

gr Frans

[image]

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 27-05-2026, 20:32 (18 dagen geleden) @ ffeilers

dat klopt niet maurice, er is maar 1 slot op het board

gr Frans

[image]

Vandaag heb ik het board kunnen fotograveren, hieronder de foto s.
Het board lijkt mij nooit in gebruik genomen.
mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

riser card (zal moeilijk worden)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-05-2026, 20:49 (24 dagen geleden) @ ffeilers

Je zou het eens kunnen proberen. Passieve risercards zijn meestal uitwisselbaar.

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 21-05-2026, 21:41 (24 dagen geleden) @ Drambuie

[image][image]
[image]
[image]

Heb je hier iets aan?
Denk niet dat het uit een Tulip komt. (Eerder Olivetti)

Zoals in de draad beschreven zou het wellicht kunnen werken.
Maar.... op dit moment heb ik het board nog niet in mijn bezit.
Dus even afwachten.
Groet
Frans

riser card (zal moeilijk worden)

door ffeilers @, Breda, 27-05-2026, 20:35 (18 dagen geleden) @ ffeilers

Vandaag het ik het board kunnen fotograveren.
Als ik het board bekijk dan zou ik zeggen dat het nooit in gebruik genomen is.
mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

powered by my little forum