Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht. (Gezocht)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 22-05-2026, 15:17 (23 dagen geleden)

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.
Deze is ook gemaakt met de merknaam Electra DRP-801
Ook het user manual is welkom.
Wie kan mij aan b.v. een PDF helpen ?
[image]

--
A. Ouwehand
Tony Ouwehand

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 22-05-2026, 19:01 (23 dagen geleden) @ A. Ouwehand
Gewijzigd door soundman2, 22-05-2026, 19:39

Zal wel backengineering worden. Mijn NEMROD 8-trach recorder/player heb ik destijds ook zijn geheimen ontfutseld.

Mijn recorder gebruikte ik destijds in de rijdende geluidswagen. Een kleine omvormer zorgde voor de voedingsspanning. Een ingekorte tape van een of twee minuten bevatte het omroepbericht. Het bericht werd automatisch afgewisseld met muziek van een tweede (cassette-) recorder.
Zou je de berichten live in de lucht brengen, dan moest er altijd iemand meerijden, omdat de bestuurder de installatie niet mocht bedienen.
Ik ben daar zelfs diverse malen voor aangehouden door oom agent, omdat ik alleen in de auto zat In de vergunning stond toch immers dat de chauffeur etc. etc.
Ik kreeg dan te horen dat ik de geluidsapparatuur niet mocht bedienen.
"Doe ik ook niet!"
"Maar ik hoor u toch praten"
Tja, dan maar uitgestapt en de agent de "volautomaat" (jaren 70.....) in de kofferbak laten zien.
Overigens had ik wel een knopje inde cabine, om de installatie het zwijgen op te leggen.

[image]

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.

door ruudam @, Utrecht, 22-05-2026, 23:46 (22 dagen geleden) @ soundman2

Ik zou eerder denken dat zo'n hoge opbouw niet mag, hoe ging dat met tunneltjes.
Moet we heel goed geluid zijn geweest.

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 23-05-2026, 19:36 (22 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door soundman2, 23-05-2026, 19:40

Ik zou eerder denken dat zo'n hoge opbouw niet mag, hoe ging dat met tunneltjes.
Moet we heel goed geluid zijn geweest.

Die hoogte valt wel mee hoor!
Het Golfje op de foto is uit 1974 ofzo en was 1,40 meter hoog.
De totale hoogte van de luidsprekerkasten is 60 cm en van de hoorntjes ca 30 cm.
Daardoor komt de totale hoogte van de auto met de luidsprekers erop op ca 2,30 meter..
Een normaal viaduct, ook in de stad is veel hoger, soms wel vier meter.
Het geluid was inderdaad best goed.
20 stuks 8 inch luidsprekers met een tamelijk hoog rendement en twee of vier membraans voor extra reikwijdte en spraakverstaanbaarheid.
Het geheel aangstuurd door een (zelfbouw) buizenversterker, gevoed door een roterende omvormer. Nuttig vermogen ca 60 Watt.
Spraak en muziek werden geleverd door de 8-track en een cassetterecorder (Philips EL3300). Het automaatje was vox gestuurd en werkte met LDR's. Bij spraak werd de muziek teruggeregeld.
Voor de cassette tijd en de 8-track, gebruikten we een normale audiorecorder met een eindeloze band. Daar stond dus spraak en muziek op dezelfde tape.
De recorders werden gevoed uit een transistoromvormer 24 volt DC naar 220Volt AC (Die leverden destijds niet meer dan een kanteelspanning.)
De versterker werkte zoals gezegd op een roterende omvormer voor de anodespanning van de buizen versterker, de rest werd gevoed met de accuspanning (bias en gloeidraden)
Hoewel geluidwagen echt een zeldzaamheid zin geworden, is de complete setup zoals op de foto, inclusief de apparatur nog anwezig.
Het Golfje heeft de tijd waarschijnlijk niet overleefd......

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.

door ruudam @, Utrecht, 23-05-2026, 20:59 (22 dagen geleden) @ soundman2

Leuk verhaal.
Je hoort ze nooit meer, de geluidswagens.
Begin jaren 70 nog wel aan meegewerkt.
Muziek kwam van cassette speler op batterijen, versterker was Geloso 12 V direct op accu.
2 hoornspeakers Voor / Achter gericht
Ik was bijrijder, bediende de versterker en sprak de tekst in herhaling live uit....

Urania-Sound DRP-801 8-Track Service Manual gezocht.

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 24-05-2026, 10:07 (21 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door soundman2, 24-05-2026, 10:09

Leuke herinneringen, Paso (Geloso) ken ik ook.
Nog een plaatje uit 1956, 12 Watt......

http://audioman.nl/htmlbest/historie.html
We wijken nu wel een beetje ver af wan de vraag van TS.

powered by my little forum