Windows 98 op wifi (Computertechniek)

door Geert @, Lelystad, 21-06-2026, 19:05 (31 dagen geleden)

[image]

Ik heb laats mijn toshiba satellite 2550cdt windows 98 laptop uit 1999 laten kunnen werken op mijn wifi met een wifi kaart (naardat ik tientallen drivers had geinstaleerd natuurlijk). Ik dacht persoonlijk dat het wel leuk was om dit te delen. Ik heb een foto toegevoegd waar ik op nfor zat. Ik had nog geprobeerd om het transistor forum te laden maar dan kreeg ik errors en een post als deze is natuurlijk niet geschikt voor nfor. Nou dat was het dan. Vondt het leuk om dit te delen

Mvg. Geert

--
Geertjan

Windows 98 op wifi

door Roland Huisman @, Zwolle, 21-06-2026, 20:42 (31 dagen geleden) @ Geert

Leuk hoor! Welke browser gebruik je? Https is een dingetje bij oude browsers.

Zo ben ik met mijn IBM 5160 via netwerk en tiny tcp/ip op online bbssen geweest. Toch leuk om dat aan de gang te krijgen. Verder volslagen nutteloos natuurlijk, maar gewoon leuk :-D

Groeten, Roland

Windows 98 op wifi

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 22-06-2026, 15:19 (30 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt.
Ik ben daar een poosje geleden ook mee aan het stoeien geweest met een virtuele Windows XP. Ik heb toen met IE een oude versie van Firefox kunnen downloaden. En na enkele updates kon ik moderne websites benaderen.

Verder volslagen nutteloos natuurlijk, maar gewoon leuk :-D

:-)

Groeten,

Piet.

Windows 98 op wifi

door ffeilers @, Breda, 22-06-2026, 17:42 (30 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ik ben de laatste tijd daar ook veel mee bezig.
Multiboot systeem maken met xp, vista, win 7 en linux mint.
In de juiste volgorde geinstalleerd gaat dat best goed.
En inderdaad met de juiste browser voor het systeem.
Maak daar verder gebruik van de siste www.legacuupdate.net
(gaat wel behoorlijk wat tijd in zitten, om alle systeem correct draaiend te krijgen)

makkeijk zo n systeem , voor het aansluiten van diverse hardware die juist één van de dergelijke systemen nodig hebben.

gr
Frans

Windows 98 op wifi

door Roland Huisman @, Zwolle, 22-06-2026, 18:37 (30 dagen geleden) @ ffeilers

Misschien leuk om meer van dit soort succesverhalen hier te schrijven. Vooral over hoe je het werkend hebt gekregen, waar liep je tegenaan etc...

Groeten, Roland

Windows 98 op wifi

door ffeilers @, Breda, 22-06-2026, 19:59 (30 dagen geleden) @ Roland Huisman

Misschien leuk om meer van dit soort succesverhalen hier te schrijven. Vooral over hoe je het werkend hebt gekregen, waar liep je tegenaan etc...

Groeten, Roland

Ik liep aan tegen het feit dat multiboot met win95 en winxp en vista en win7 en linux problemen geeft door win95. Het enige wat dan eigenlijk kan is win95 als emulator laten draaien win 7 en dat wilde is niet. Ik heb dus ook wel een pc staan met win95 enn win98 tesamen.
Wat verder belangrijk is is dat je je aan de volgorde houdt , eerst het oudste en dan het steeds nieuwere. Verder gebruik ik easybcd in win7 om het opstartmenu tijdens starten van de pc voorrang te geven. Als je daarna linux installeert neemt deze met Grub toch weer het voortouw weer. Mbv AI heb ik daarna linux zodanig veranderd dat toch easybcd de startende factor is en bij de keuze van linux mint deze niet alsnog grub opstart.

Indien er gebruikers zijn die ook win95 in het systeem kunnen integreren (niet als emulator) dan houd ik mij aanbevolen.

Verder is het , natuuurlijk wel afhankelijjk van de hardware/moederboard, redelijk lastig om voor alle systemen apparaatbeheer foutloos te krijgen. Maar.... wel gelukt.

groet
Frans

Windows 98 op wifi

door ffeilers @, Breda, 22-06-2026, 20:04 (30 dagen geleden) @ Roland Huisman

Zo ben ik met mijn IBM 5160 via netwerk en tiny tcp/ip op online bbssen geweest. Toch leuk om dat aan de gang te krijgen. Verder volslagen nutteloos natuurlijk, maar gewoon leuk :-D

Groeten, Roland

Ik heb ook dergelijke oude systmen maar daarmee (nog) niet bezig geweest om ook online te gaan. Ik weet ook niet goed meer of ik dat met dergelijke systemen heb gedaan.
BBS bezoeken was voor mij iets uit de commodore tijd.
Ik denk dat met de introductie van pc's het gelijk internet werd, maar helemaal helder heb ik dat niet meer.

Groet
Frans

TeamViewer oid op Windows XP

door ruudam @, Utrecht, 22-06-2026, 23:12 (30 dagen geleden) @ ffeilers

Bij mij draaien oude systemen, XP.
Gaat prima, sturen een AM radio zender aan met audio.

Maar 1 ding is erg lastig, er is geen bediening op afstand meer mogelijk. Vroeger wel, gewoon met TeamViewer, maar die doen het alleen op de nieuwe Windows versies. Oude versies installeren heeft geen zin.
Wie weet een programma voor XP?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2026, 01:23 (30 dagen geleden) @ ruudam

VNC?

Je hebt meerdere versies, ik meen dat ik destijds RealVNC gebruikte.

door electron @, eindhoven, 23-06-2026, 02:33 (30 dagen geleden) @ ruudam

Weet niet precies wat je aan het doen bent.
Maar als het om remote desktop gaat via internet tussen pc's dan heb ik
destijds verschillende uitgeprobeerd waaronder WaykNow, en Distant Desktop.
Werkte net als TeamViewer- probeer eens.
Ben@
[image]

door Ad Zijlmans @, Made, 23-06-2026, 20:20 (29 dagen geleden) @ ruudam

Ik gebruik bij de lokale omroep UltraVNC voor besturing op afstand. Werkt goed met allerlei Windows versies.

Vroeger deden we dat door voor elk device een poortje open te zetten in de router, wat minder veilig is. Tegenwoordig maken we vebinding met UltraVNC via OpenVPN.

M.vr.gr.
Ad Zijlmans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-06-2026, 20:30 (29 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Naast RealVNC zal UltraVNC ook een goede keus zijn. Kan ook best dat ze met elkaar kunnen praten.

Vroeger gebruikten wij altijd SSH tunnels om VNC verbindingen veilig overheen te routeren. Dan heb je geen VPN nodig, alleen maar Putty. Dat heb je vaak toch al als je in een Windowsomgeving verbinding maakt met Linux computers of zelfs apparaten met een seriële poort.

door Ad Zijlmans @, Made, 23-06-2026, 22:27 (29 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja RealVNC en UltraVNC werken ook samen. Ik heb op mijn telefoon en tablet de RealVNC app staan. Daarmee kan ik in geval van nood onderweg snel iets aanpassen of opstarten.

door ruudam @, Utrecht, 23-06-2026, 23:03 (29 dagen geleden) @ Ad Zijlmans

Dat is het idee, de computer bij de zender te besturen vanaf de telefoon bij uitval oid.

Overigens is het behoorlijk stabiel, computer staat al jaar te draaien daar zonder storing.
Zender zelf gaat ook niet stuk. Nu kijken of het allemaal de belachelijke hitte kan doorstaan.
(Radio Paradijs 1467 AM Utrecht)

Windows 98 op wifi

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-06-2026, 00:27 (30 dagen geleden) @ Geert

Leuk gedaan.
Heb ook nog wat oude Wifi USB, eens zien of dat gaat lukken met dat WIN98SE

Ook heb ik een Retro WIFI-RS232 module.
Gedraagt zich als een modem.
Kan ik ook verbinding maken met een oude XT comuter via bv Kermit
Kan inloggen op mijn Wifi netwerk en dan is feest.

Er is hier en daar nog een actieve BBS te vinden.

[image]