Kleinste trinitron TV van SONY (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-08-2026, 12:13 (20 dagen geleden)

Dit is toch echt AI.

Let ook op het ''typenummer'' op het doosje wat is geblurd (ik heb het rood omcirkeld)

Je weet tegenwoordig op YouTube niet meer wat echt is en nep.

HIER de link naar het short YouTube filmpje.

[image]
Wel knap gemaakt, dat wel.

De kleinste trinitron TV is toch echt de KV-4000, (rood omcirkeld in mijn collectie).

[image]

Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Kleinste trinitron TV van SONY

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-08-2026, 12:42 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De oplossing is om massaal op "Do not recommend this channel" te klikken bij dit soort slop.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-08-2026, 12:50 (20 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Inderdaad Maarten.

Overigens viel mij nu pas op dat het helemaal links onderin keurig is aangegeven dat dit AI is maar dat terzijde.

[image]

--
Hans van Kampen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 26-08-2026, 12:57 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Je kunt het ook zien aan dat het niet helemaal consequent is. Een echte TV, hoe klein of groot ook, zou altijd weer passen in de doos waar hij net uit komt. Deze is inmiddels groter dan de doos.
Wel heel grappig gemaakt.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 26-08-2026, 14:36 (20 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Met dat laatste ben ik het zonder meer eens. Grappig gemaakt, 10 jaar geleden was dat leuk, nu is dat helaas een symptoom van wat er allemaal mis is met het internet.

door J. Kanters @, 03-09-2026, 13:43 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Was het maar zo'n feest:

[image]

Maar deze is wel echt:

[image]

Hier kun je makkelijk 8 uur opnames opzetten van 5 verschillende tv zenders.

En dan kun je met een knopje de opnames verwisselen dus alsof je de zenders

schakelt. Succes verzekerd. Ook leverbaar in een maatje kleiner. Voor €37,-

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-09-2026, 17:58 (12 dagen geleden) @ J. Kanters

Grappig, ja, met LCD kan het inderdaad maar met een beeldbuisje onmogelijk omdat die naar verhouding beeld formaat ‘n enorme diepte nodig heeft.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Hersteller @, Haarlem, 26-08-2026, 13:19 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij het verwijderen van de schuimfolie veranderd de TV van model. Opeens zijn de kanaalkiezers verdwenen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-08-2026, 13:23 (20 dagen geleden) @ Hersteller

Ja, en als de doos net open gaat zit het schuimfolie niet om het toestelletje nadat het bovendeel schuim is verwijderd en meteen erna zit het er ineens omheen.

--
Hans van Kampen

door Martina @, Weerselo Twente, 26-08-2026, 17:49 (20 dagen geleden) @ Hersteller

Scherp gezien.....:) :)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 26-08-2026, 18:31 (20 dagen geleden) @ Martina

Ja, bij nader inzien rammelt het filmpje van alle kanten.

--
Hans van Kampen

door Mick @, 26-08-2026, 21:14 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Een Trinitron beelbuis heeft alleen een vertikale bolling van het frontglas. De zijkanten zijn daarom kaarsrecht, de boven- en onderkant licht gebogen. Deze "beeldbuis" heeft ook gebogen zijkanten, zoals een normale beeldbuis. Kan geen Trinitron zijn.

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 26-08-2026, 22:14 (20 dagen geleden) @ Mick

Een Trinitron beelbuis heeft alleen een vertikale bolling van het frontglas. De zijkanten zijn daarom kaarsrecht, de boven- en onderkant licht gebogen. Deze "beeldbuis" heeft ook gebogen zijkanten, zoals een normale beeldbuis. Kan geen Trinitron zijn.

Dat was ook de reden dat toestellen met trinitron beeldbuizen beduidend zwaarder in gewicht waren vergeleken met conventionele beeldbuizen.....

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-08-2026, 00:21 (20 dagen geleden) @ soundman2

Had te maken met dat trinitron buizen geen gebruik maken van een schaduwmasker (plaat met gaatjes) maar een dradenmasker wat neer kwam op allemaal verticaal gespannen draden die elk onder een mechanische spanning stonden maar bij elkaar opgeteld………je raad het al. Dus het frame moest ‘n enorme kracht kunnen weerstaan en ook dat een cilindrisch gekromd scherm van de trinitron buizen van een dikker glas moesten zijn dan een sferisch gekromd scherm van andere beeldbuizen wat beter krachten kon weerstaan dus het glas ook dunner kon wezen van het scherm. Vandaar SONY tv’s en monitoren echte zwaar gewichten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-08-2026, 21:01 (19 dagen geleden) @ Mick

Sterker nog, het is geen beeldbuis.

Toch leek het door optisch bedrog bij sommige modellen Trinitron wel alsof de buis in 2 richtingen bolde.

Dit optisch bedrog kwam waarschijnlijk door het masker van de behuizing. Sony heeft nooit doorsteekbuizen gebruikt.

door franc @, Loosbroek, 27-08-2026, 00:17 (20 dagen geleden) @ Martina

Staat Trinitron om bekend…….:-D

door franc @, Loosbroek, 27-08-2026, 00:18 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooi verzamelingetje, Hans!:)
Vooral het witte TV’tje rechts is erg leuk!

Mvg Frank

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-08-2026, 10:04 (19 dagen geleden) @ franc

Mooi verzamelingetje, Hans!:)
Vooral het witte TV’tje rechts is erg leuk!

Ja, die is van Sharp. Het enige zwart-wit toestelletje van dat rijtje toen nog op het dressoir.
Verzameling is enorm uitgebreid.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-08-2026, 10:36 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Het enige zwart-wit toestelletje van dat rijtje toen nog op het dressoir.

Boeiend dat die kleine dingetjes (bijna) allemaal kleuren-TV’s zijn met een echte beeldbuis!
Weet jij ook, hoe hoog de anodespanning in die beeldbuisjes is, Hans?
Ik heb gehoord dat oudere zwartwit TV’s een hoogspanning van 12kV hadden en kleurenTV’s wel 25kV.
Was die 25 ook nodig in deze kleine buisjes?
Lijkt me een hele kunst om die hoge spanning een beetje veilig te hanteren in die kleine kastjes.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 27-08-2026, 14:07 (19 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Boeiend dat die kleine dingetjes (bijna) allemaal kleuren-TV’s zijn met een echte beeldbuis!

Inderdaad allemaal met kleurenbeeldbuisje verder Gerard.

Weet jij ook, hoe hoog de anodespanning in die beeldbuisjes is, Hans?

Ik zou het niet weten van die toestelletjes die afgebeeld zijn, nooit gemeten maar ik heb de kleinste pocket kleuren tv-tje (2 stuks) in de collectie (ooit hier eerder getoond) met schaduwmasker beeldbuisje de PANASONIC CT-101 en daar staat in de documentatie daar over:

Anode Voltage: 10.0kV max. (zero Beam Current)
9.5 kV - 0.5 kV.

Ik heb gehoord dat oudere zwartwit TV’s een hoogspanning van 12kV hadden en kleurenTV’s wel 25kV.

Dat zijn inderdaad de grote beeldbuizen maar voor dit kleine toestelletje toch wel hoog de eerder genoemde voltage's.

Lijkt me een hele kunst om die hoge spanning een beetje veilig te hanteren in die kleine kastjes.

Zeker.

Nogmaals even mijn kleinste kleuren tv-tje even getoond.

[image]
De PANASONIC CT-101
Het beeld ziet overbelicht uit maar een plaatje van een beeld in het echt.

[image]
Het schaduwmasker beeldbuisje.

[image]
Het binnenwerk.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door ruudam @, Utrecht, 29-08-2026, 00:33 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De kleine beeldbuisjes hadden een kleine afbuighoek en relatief lange buis waardoor een vrij lage EHT nodig is.
Oude ZW Tv s met 70 graden afbuiging hadden ook een lagere HSP, zo had de TX 400 maar 9 kV.