Voeding voor EL3302 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 04-12-2012, 08:59 (4169 dagen geleden) @ verbeek

Nu we het toch over gestabiliseerde en niet gestabiliseerde voedingen hebben, ben ik nog een ander euvel in de loop der jaren tegengiekomen. Het fenomeen van defecte aan/uit schakelaars. Vooral bij ongestabilseerde voedingen is het volgens mij erger.
Op het moment van inschakelen zal de volle elco op de uitgang van de voeding, in zeer korte tijd de eerste elco van de verbruiker proberen op te laden, dat gaat met een forse stroom gepaard, waardoor de aan/uit schakelaar inbrandt en soms geheel defect raakt.
In de jaren 70 heb ik voor mijn portabele radio ook een voeding gemaakt met een elco van 1000uF aan de uitgang. Op zeker moment was de schakelaar zover ingebrand, dat deze niet meer ingedrukt kon worden.
Ook heb ik in een professioneel apparaat eens een wijziging (van de fabrikant) moeten aanbrengen wegens veelvuldig uitval van de aan/uit schakelaar.
Feitelijk zouden ongestabiliseerde voedingen aan de uitgang een kleine weerstand van een ohm ofzo moeten hebben, waardoor wordt de in principe oneindig hoge inschakelstroom sterk wordt gereduceerd.
Bij geregelde voedingen speelt het verschijnsel meestal minder, omdat aan de uitgang vaak elco;s zitten met een veel kleinere waarde.
Dit alleen "ter lering ende vermaeck"

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum