Virus, malware of andere ellende (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 11-06-2013, 20:30 (3980 dagen geleden) @ John Hupse †
Gewijzigd door soundman2, 11-06-2013, 20:43

tja, het werken met een PC met een internetvebinding vereist enig beleid, zo is het toch wel zeer gewenst om eens per week (bij intensief internetgebruik vaker) een scan uit te voeren op de aanwezigheid van onfrisse software.

Ook software-updates goed bijhouden. Anders gaat het gegarandeerd mis.

Wanneer iemand hier onvoldoende belangstelling voor heeft wordt het een "gebed zonder einde", en kan beter gebruik worden gemaakt van de telefoon en TNT-post. Begin jaren '90 kon je nog zonder virusscanner, maar nu niet meer.

Advies: verbreek de internetverbinding en zet een schone bootsector op de harde schijf. Scan vervolgens met Security Essentials en aansluitend met Malwarebytes. Wis alle startup commando's, en schoon de harde schijf op met CCleaner of zoiets. Start Windows XP opnieuw op, en voer de nodige updates uit (OS en applicaties). Herhaal de genoemde scans.

Windows XP moet in elk geval op het niveau "Service Pack 3" worden gebracht. Het is een relatief snel en robuust OS, ik gebruik het al vele jaren.

John,
ik weet het, maar het gaat niet over mijn PC's. Mijn kennis heeft een soort smetvrees, om iets met de computer te doen en is een volledige pc analfabeet. Hij is ook als de dood, dat ik gegevens kwijt maak. Hij heeft niet eens gemerkt, dat ik die veilig heb gesteld op een USB stick, voor het geval dat.
XP heeft SP3 aan boord.
Windows update heb ik terug aangezet en dat werkt weer, De achterstand is groot (hij komt met 25 updates), maar door de traagheid van de pc lijkt het erop dat het niet (goed) werkt.
De update van de virusscanner stond ook uit. Die krijg ik nog niet aan. Om niet de hele PC overhoop te halen had ik me voorgenomen om in protected mode AVAST te installeren en te laten draaien, daarna Spybots search and destroy. Avast lukte niet, niet in protected en niet in normale mode. Steeds ontbraken er componenten.
Het lukte me wel om Malwarebytes er op te zetten, maar die vond niets.
Ik denk dat ik toch maar eens aan de slag moet met Hirens Boot CD.
De harde schijf monteren in een andere PC lijkt me niet zo handig.
Zal uiteindelijk wel uitdraaien op format C:
Ik heb wel het idee, dat op de pc wat draait wat er niet thuis hoort. Als ik in het activiteitenscherm kijk, zie ik geen programma's die de pc bezig houden. Wellicht wordt dat onderdrukt als ik echt te maken heb met een virus of malware.

Onvoldoende belangstelling voor updates? Die is er niet, maar dat moet dan ook aop automatisch staan.
Ik acht de kans groter dat er wat binnen is gehaald via een mailbericht. Hele hordes vinden het leuk om allerlei "leuke"dingen te sturen, grapjes en weet ik veel. Regelmatig weer eens een melding voor een hoax, met in de CC lijst het complete adressenbestand en ga zo verder. Daar loop je veel risico mee denk ik om een trojan horse binnen te slepen. Evenwel ik weet het niet, ik was er niet bij. Ik kreeg alleen de vraag wat er aan de hand was, zoals ik in mijn openingsbijdrage schreef.
Ik moet het afkloppen op blank hout (zegt het gezegde). maar in mijn pc leven, sinds mijn eerste XT op 4MHZ en 20MB hd heb ik eenmaal een bugbear virus gehad. Ik vond een download te lang duren en jawel het was raak. Zonder verdere schade heb ik het destijds kunnen verwijderen


Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum