Virus, malware of andere ellende (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 12-06-2013, 08:17 (3980 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 12-06-2013, 08:41

Hallo Henk,

Al langere tijd ben ik aan het zoeken naar soortgelijke problemen met een van mijn pc's.
Bij tijden vreselijk traag, bij het typen van een bericht ben ik vaak al 6 woorden verder voordat het eerste woord op het scherm verschijnt, en soms plotseling weigeren van applicaties om op te starten.

De virusscanner F-Secure die door XS4ALL aan de klanten beschikbaar wordt gesteld vindt nooit iets van malware of virussen.
CCleaner bracht ook geen oplossing.

Omdat ik zo gewend was aan Windows XP heb ik tot voor kort Windows 7, dat naast XP ook op deze pc is geïnstalleerd, min of meer links laten liggen. Totdat de problemen zo groot werden dat er eigenlijk niet meer viel te werken.
Windows 7 doet het op deze machine inderdaad beter dan XP, dus misschien is XP dan toch wel beschadigd door een of andere oorzaak.
De laatste keer dat ik XP gebruikte, rebootte de pc plotseling en werd Checkdisk uitgevoerd. Met heel veel foutmeldingen.

Bij de laatste virusscan die ik vanuit Windows 7 liet uitvoeren zag ik toen ik na een paar uur weer naar het beeldscherm keek een zwart scherm met de mededeling "Insert bootable disk". De pc was gedurende de virusscan gereboot en had daarna geen werkbare C-partitie kunnen vinden. Ook niet de bootloader aan het begin van de eerste harde schijf.

Zojuist weer eens een virusscan laten uitvoeren, maar nu niet van de hele pc met 4 harde schijven, maar alleen van de Windows XP partitie. En na meer dan een half uur rebootte de pc en startte daarna niet meer op.
Na enige tijd afkoelen deed hij het weer wel.

Nu is mijn vermoeden dat de eerste harde schijf toch defect is, dus die ga ik zo meteen maar eens even vervangen.

Mogelijk helpt dit verhaal bij de zoektocht naar de problemen van de pc van jouw kennis.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum