TestSet BEM045/01 (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-12-2014, 17:14 (3410 dagen geleden) @ ecc802
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-12-2014, 17:47

ELA was een hoofdindustriegroep binnen Philips, verantwoordelijk voor professionele beeld- en geluidsinstallaties en opname-apparatuur. Misschien leverde MBLE (die volgens mijn aanwijzingen onder meerdere hoofdindustriegroepen viel qua activiteiten, geen idee hoe dat administratief en practisch precies werkte) de betreffende set aan of in opdracht van ELA. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden, zal wel niet meer zijn dan jij hebt maar misschien zijn er nog conclusies uit te trekken.

Edit: wat me zo opvalt en te binnen schiet als ik de documentatie doorblader:
- het apparaat is ontwikkeld door en waarschijnlijk gebouwd bij MBLE
- 4822 733 is de reeks waarin de servicemanuals van ELA-producten genummerd waren.
- kennelijk werd het als compleet apparaat beschouwd, anders was er geen "echte" servicemanual van
- 4004 (zie voedingsprint) is een nummerreeks voor Industriële electronica uit België, dat klopt in elk geval met MBLE maar was dus geen ELA.
- bouwjaar schat ik tussen 1965 en 1970.
- MBLE deed veel met educatie, vooral bouwkits, die meestal onder de Componententak vielen bij mijn weten, dus ook dat was geen ELA.
- educatie hoeft niet altijd een kit te zijn, dus op de typenummering in de BEM-reeks zou ik me wat dat betreft niet blindstaren. Kennelijk vond men het ding niet in een van de gangbare typereeksen van ELA vallen (typenummers beginnende met EL, met Lxx of met N).
- mogelijk leverde MBLE vaker producten via de Service, nog uit te zoeken

Het grote vraagteken blijft dus: wat had MBLE met ELA te maken? Mogelijk gewoon fabricage "in opdracht van".

Als je literatuur hebt waaruit blijkt dat het ding door Philips Service is geleverd, zou ik dat ook erg interessant vinden.

---------- onder deze lijn: speculatie -------------
Dat zou dan best een rare omweg zijn. Zoiets als: Service vraagt het aan ELA. ELA zegt: kan een ander dat niet doen? Service zegt: nee. ELA besteedt de uitbesteding uit.

Waarom niet aan RGT uitbesteed? Goeie vraag. Misschien hadden die geen capaciteit. Of misschien was ELA wel de HIG die aan Service had gevraagd om zo'n apparaat.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum