Philips 22AF829 - startproblemen (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 04-02-2015, 15:45 (3385 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,

Vandaag ben ik begonnen met het nazicht van een Philips 22AF829 Mark II platenspeler. Hij heeft een halve plaat goed gespeeld en hield er toen mee op.
Als ik nu op start druk dan beweegt de arm naar de plaat, de naald zakt tot op de plaat en dan stopt het hele toestel ermee...

Ik heb al op diverse fora gelezen dat de LED's die de LDR's beschijnen de eerste verdachten zijn. Vaak zijn ze uitgeput en geven ze nauwelijks nog licht.
Dat was hier niet echt het geval, de LED's gaven nog vrij veel licht, maar voor de zekerheid heb ik ze toch maar vervangen. Geen verbetering.

Dan even nagedacht... En ik vermoed dat de platenspeler ook moet starten wanneer je de arm manueel tot boven de plaat brengt (zonder start in te drukken) dat doet hij namelijk ook niet.
Maar! Als ik het schijfje dat tussen de start-LDR en de LED zit weghaal en beschijn met een straffe gloeilamp, dan start hij wel!

Dus ik concludeer, ofwel is het LED-licht véél te zwak (verbaast me, want dat is het oorspronkelijke ontwerp) ofwel is de LDR niet helemaal fris meer.
Dus maar even de meetpennen erbij gehaald en de LDR reageert nog wel op licht, maar geeft ongeveer 30kOhm in het donker en circa 10kOhm als ik hem een gloeilamp belicht...
De spanning op het middelpunt, onbelicht bedraagt iets meer dan 10V en belicht met enkel de LED 6V. Als ik de LDR belicht met de gloeilamp dan zakt de spanning tot 3,5V en start de draaitafel. Maar volgens het schema zou de spanning voor het starten tot 1,2V moeten zakken. Dan pas worden de logische poorten goed geactiveerd.

Dus wat zouden jullie doen? De LDR vervangen (zo ja door wat voor één? Want er staan geen waardes in het service manual) of de LED's vervangen door gloeilampjes of zo mits wijzigingen aan de schakeling of de weerstand R589 van 100K veranderen in iets anders?

Overigens, de voedingsspanning van 11V is in orde. Ook heb ik R500 afgeregeld tot 4,5V maar die bedient enkel de STOP LDR.

STARTSCHAKELING:
[image]

STOPSCHAKELING:
[image]

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Nick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum