Problemen eindtrap Beomaster 901 (Toestel of techniek)

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 13-02-2010, 23:31 (5185 dagen geleden) @ Armand

Natuurlijk zijn er "counterfeit" transistors in omloop. Maar er zijn toch nog wel een paar andere mogelijkheden. Je zegt al dat het mis gaat als je de volle spanning er op zet. Als de eindtransistors geen nep zijn, betekent zulks dat de eindtorren te ver opengestuurd worden. Vooral als ze allebei tegelijk open gaan, is het snel gebeurd. Je kunt heel goed te maken hebben met onderdelen die bij een gewone meting goed lijken maar die onder de bedrijfsspanning doorslaan. Dat komt vooral bij condensatoren en transistors voor maar bij weerstanden kan het ook gebeuren. Dus geen risico nemen en alle onderdelen van de eindtrap vervangen. Even met de goede transistors proberen is in dit verband levensgevaarlijk voor die transistors.

Uiteraard bestaat de mogelijkheid dat B&O geselecteerde transistors heeft gebruikt. Om daar achter te komen moet je de karakteristieken van de goede transistors opmeten. Vervolgens moet je dan transistors uitzoeken met dezelfde karakteristieken. Daar ben je wel even zoet mee. Toch, als ik zo naar het schema kijk, zie ik eigenlijk geen reden om aan speciale transistors te denken. Ik kan me nog voorstellen dat uitgezochte transistors verschil in de weergave zouden kunnen maken. Maar opblazen lijkt me niet waarschijnljk.

petrus bitbyter


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum