Philips 22 AH 994 stereocenter (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 26-01-2009, 10:46 (5562 dagen geleden) @ gerardbinkhorst
Gewijzigd door soundman2, 26-01-2009, 11:43

Hallo,

De meet methode die Soundman voorstelt is erg moeilijk uit te voeren. Het lijkt mij trouwens dat de advies vrager niet een persoon is met veel technische achtergrond dus een moeilijke metingd oen zoals deze heeft weinig zin.
Ik zal je eens uitleggen waarom het zo moeilijk is.
Ten eerste is spaning hoog, iets van 30 volt. Op die spanning wil je een kleine variatie meten. Hoe doe je dat. Als een multimeter neemt met een bereikt van 50 volt, ga je echt geen variatie van enkele milivolts zien.
Daarnaast is het een hoogohmig punt dus de spanning die je meet is lager dan de werkelijke spanning. En om het nog moeilijker te maken is het punt direct na de zener wel laagohmig. Dus als je kan vertellen hoe je deze meting moet of gaat doen mag je het hier uitleggen en ben ik zeker van dat ik je zal betrappen op fouten. Durft je het aan Jim.....

Daareentegen het vervangen van de zener, weerstand en C kost hooguit enkele minuten. Alleen het opstellen van de meetapparatuur kost je al meer tijd. Dit is wat je noemt de trial en error mwethode en waar is de klant het meest ermee gebaat....dat je als reparateur snel werkt en dus zijn kosten laag blijft.

Dus als ik jouw was zou ik wat minder luid uit de hoge toren blazen om je onkunde tentoon te stellen. het staat zo slordig he.....

Ik wacht af hoe de meet opstelling volgens jouw uit gaat zien. Ben zeer benieuwd.

Edit:
Ik zie achteraf dat Gerard niet meer kan reageren op mijn posting. Ik wil echter wel aangeven dat Gerard gepoogd heeft mijn reparatiemethode onderuit te halen met de verkeerde argumenten. Ondanks dat ik het bericht nog steeds kan verwijderen wil ik in elk geval mijn uitleg geven en ook duidelijk aangeven hoe ik over Gerard denk. Ik ben niet van plan me door dergelijke personen als een onwetende randdebiel weg te laten zetten.
Ik heb Gerard zelfs gevraagd iets meer te vertellen over zichzelf, zodat ik zijn antwoorden wellicht kon relativeren, maar daar geeft hij helemaal geen antwoord op. Het is dus duidelijk dat Gerard alleen onrust wil zaaien met niet ter zake doende of slechte adviezen.
Indien Gerard echt van goede wil is, lijkt me het beste dat hij in een email vertelt wat zijn plannen en bedoelingen zijn. Als we het dan allemaal verkeerd begrepen hebben , kan bijv. forumbeheer altijd nog besluiten de tekst van de email openbaar te maken, zodat iedereen zijn oordeel kan vormen.

Henk Roovers


Gerard,
je laat weer blijken, dat je er de ballen verstand van hebt.
Een spanningsvariatie van enkele mV meten op een spanning van 50 volt, doe je alleen als je niet weet waar je mee bezig bent. Ik adviseerde om de afstemspanning toe te voeren via een weerstand van 47K ohm. De variaties worden over de weerstand gemeten. Een stroomvariatie van 1uA geeft reeds een spanningsvariatie van 47 millivolt, hetgeen zeer goed waarneembaar is met een scope en ook met de huidige voltmeters. Het punt waar de afstemspanning staat, dus op de zener, mag dan wel een lage Ri hebben, dat geldt geenszins voor de potmeters e.d. die erachter volgen.
Dat uitwisselen van onderdelen sneller tot een geslaagde reparatie leidt is nog maar de vraag.
Zou je in dit geval de speciale zener, uitwisselen, voor een gewone zener, dan span je het paard achter de wagen omdat die niet stabiel genoeg is. De TAA550 is bijv. een ic waarin een temperatuurgecompenseerde zener zit.
De fout is dan wellicht nog erger, terwijl dat onderdeel misschien helemaal niet stuk was.
Dan kun je gaan zoeken naar een onderdeel, dat in de winkel allang niet meer voorradig is en allemaal om iets te vervangen, waarvan je niet eens weet of het wel stuk is.
Ik vergelijk het met een auto, die niets doet als je de sleutel omdraait. Je kunt dan de startmotor vervangen en als dat het niet is, het startrelais, en als dat het niet is, de schakelaar in het contactslot en als dat het niet is, de accu, terwijl een simpel onderzoekje met een testlampje laat zien, dat de accu gewoon leeg is. Schiet lekker op. Maar je gaat je gang maar. Het wordt weer te heet onder mijn voeten en om van het onderwerp af te raken, begin ik maar over auto's.

Een ding is dubbel en dwars bewezen, je praat een eind in de ruimte zonder ergens verstand van te hebben en nu blijkt dat je zelfs geen reparatie-ervaring hebt. Eigenlijk ben je een prutser van de bovenste plank en daar moet je het maar mee doen....

Henk Roovers


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum