24 maart de Revox bij de NVHR (Algemeen)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 24-02-2019, 10:10 (1896 dagen geleden)

[image]

Op 24 maart ben ik samen met een aantal Revoxen het evenement op de NVHR beurs.
Ik laat daar zien hoe ik de Revoxen reviseer en laat ook wat slimmigheden zien die de ingenieurs van Studer/ Revox hebben bedacht.
Ook laat ik een gemoderniseerde B77 zien die ook muziek laat horen en bewijst dat de recorders van toen het nog best kunnen opnemen tegen de recorders van nu.
Ik zie een toenemende belangstelling voor weer het analoog opnemen. Van grammofoonplaten is het bekend dat de sound wat aangenamer is maar nu komt men er ook achter dat de muziek die op de grammofoon staat eerst op een band heeft gestaan.

Om die oude recorders, 40 tot 50 jaar oud, goed te kunnen reviseren is het nodig om verouderde onderdelen te vervangen. Dat wordt NIET gedaan om iets te repareren maar iedere week stopt wel een condensator of instelpotje er mee.
Ik weet dat mensen dit een gruwel vinden om gewoon die onbetrouwbare onderdelen er uit te gooien en daarom heb ik het afgelopen jaar alle onderdelen verzameld en die geeft ik gratis weg.

Wat is er mis met die onderdelen? De instelpotjes. Daar zijn potjes bij (en Revox gebruikte die veel) met een srtipje als lopertje en waarschijnlijk is dat stripje door oxidatie gaar geworden want de lopertjes vallen er spontaan van af nadat ze eerst van het koolbaantje zijn weggebogen.
De elektrolytische condensatoren zijn in waarde of verdubbeld of er is slechts enkele procenten van over. Kortom die dragen ook niet echt bij aan het goed functioneren.
De berucht Rifa's zijn gescheurd en ontploffen uiteindelijk.
Iemand die weer aan een Revox begint wil gewoon een betrouwbare machine en niet één die iedere week weer een nieuwe verrassing heeft.
De tantaaltjes, dit zijn in mijn ogen de ideale condensatoren maar ook daar treedt hier en daar veroudering op en loopt de ESR flink van op. Ik vervang deze alleen, als ze nog beter zijn dan de condensator die ik voor de vervanging klaar heb liggen. Is het een audiocircuit dan zorg ik er voor dat links en rechts dezelfde onderdelen zitten.
De motor condensatoren daar loopt een teer substantie uit, ze doen het nog prima hebben ook de juiste waarde maar je wil toch niet dat het binnenwerk van je Revox geasfalteerd wordt.
De VU meters hebben last dat de oude lijm loslaat en ik laat zien waar en hoe deze opnieuw gelijmd kan worden, ook laat ik zien hoe defecte meters weer gerepareerd kunnen worden.

Dat laat ik dus zien op de 24 maart, de ochtend zal te kort zijn. Die onderdelen, die vervangen zijn mogen wat mij betreft, na afloop, meegenomen worden door mensen die denken er wat mee te kunnen.

Tot ziens,

Jack Marotick


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum