Van de regen in de drup (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 11-05-2019, 16:23 (1783 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door soundman2, 11-05-2019, 16:36

De ellende met de scanner sleept zich voort.
Eerst heb ik gekeken of er merktekens zijn die de scannerkop kon vinden, voor bepaling van het beginpunt. Als die er zijn, dan kan ik ze niet vinden.
Het te scannen document wordt belicht met een soort TL buisje en gelezen door het lichtgevoelige element van de scannerkop, via een spiegelstelsel. Het gereflecteerde beeld van het document wordt "gelezen" via een smalle sleuf van een paar tiende mm, over de gehele breedte van het papier. Die heb ik losgemaakt om te zien of die vervuild was. Na het verwijderen van de twee schroeven, zag ik twee slobgaten. Ojee, die sleuf is in de fabriek ingesteld en het ergste is dat ik de positie daarvan niet gemerkt heb. De sleuf was niet vervuild en heb de oude afdrukken van de schroeven aangehouden. Ik zou niet weten hoe of waarop de sleuf wordt afgeregeld. Aan beide zijden zitten uitsparingen, waarin bijv een schroevendraaier past om de positie wat te wijzigen.

De sleuf in de zwarte aluminium strip
[image]


Een van de instelpunten
[image]
Aan het aluminium kun je duidelijk zien dat de zwarte strip met de sleuf is "afgeregeld".


De scannerkop is aangesloten via een bandkabel. Die heb ik even losgemaakt, omdat die bandkabel connectors heel soms een probleem kunnen geven, als ze langdurig nooit los geweest zijn. Het is zo'n connector met een kleine vergrendeling, die je een stukje moet uitschuiven om de kabel zonder kracht los te nemen. Met het terugsteken is de kabel onder het schuifje gekomen, waardoor er in het geheel geen contact is.
Om te zien wat ik fout had gedaan, heb ik de besturingsprint er even uitgeschoven. Het was me duidelijk, dat de bandkabel boven het schuifje moest zitten. Ik heb de besturingsprint terug gezet en de bandkabel correct aangesloten.
Evenwel wil de computer nu niet meer met de scanner praten en zegt dat die niet aangesloten is, of uit staat. Beide is natuurlijk wel het geval. Na 20 jaar, zag ik ook dat er een up/down schakelaartje aan de buitenkant op de besturingsprint zit, naast de SCSI connector. De kans is groot, dat ik daar met het uithalen en terugzetten van de print op gedrukt heb en dus het adres gewijzigd. Het adres is instelbaar van 0 t/m 7.
Ik heb alle adressen geprobeerd, dus scanner uit, adres instellen, scanner aan en testen of de computer de scanner weer ziet.
Niet dus.
Ik weet niet precies hoe SCSI kaarten werken, maar moet de PC ook steeds opnieuw gereboot worden?
Er zit in de computer maar één SCSI kaart (de originele van HP) en er is ook maar een apparaat met SCSI, nl de scanner. Zoekt in dat geval de kaart het eventueel zelf uit?
Wat kan ik nog fout gedaan, cq om zeep geholpen hebben?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum