AMPEX VPR-6 (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2019, 17:32 (1628 dagen geleden) @ Maurice

Zoeken naar een sluiting kan lastig zijn, in dit geval de tantaaltjes, maar in produktie van nieuwe printen ook sluitingen door etsfouten, tin brugjes,etc. bijv.
Bij een multilayerprint, waarbij er twee of meer voedingsvlakken zijn, werkt mijn methode niet, maar bij een gewone dubbelzijdige print ben ik er meestal vlot uit.
Op het kortgesloten circuit zet ik een voeding in current mode en bijv een max uitgangsspanning van een volt ofzo, laag genoeg om niets te beschadigen mocht onverhoopt de sluiting wegvallen. De stroom naar believen, 100mA?
Op een van de punten waar de voeding aan vast zit sluit ik ook een mV meter aan. Er gaat door de sporen en de sluiting een stroom lopen en daar hoort een spanningsval bij. Met een scherpe probe prik je op het verdachte spoor. Kom je bij een aftakking, dan zal in de aftakking waarin de sluiting niet zit, de gemeten spanning niet meer veranderen, een teken dat je de andere tak moet volgen. Als het een etsfoutje is bijv. dan zal de spanning na de sluiting niet meer veranderen. Het is nu simpel te bepalen vanaf welk punt de spanning niet meer verandert. Dat is het punt waar de sluiting zit. In plaats van een etsfout kan het natuurlijk ook gewoon een onderdeel zijn wat in sluiting ligt, in jouw geval dus een tantaaltje.
Ik heb in een produktieomgeving gewerkt en de methode vaak geleerd aan produktiereparateurs. Tot dan werden professionele printen soms weggegooid, omdat door sporen snijden, de kwaliteit niet meer aan de norm voldeed.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum