Test fout SN74LS299 (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-11-2019, 02:24 (1623 dagen geleden) @ henkk56

Als je gelezen had had je geweten dat het geen Elektuur ontwerp is.

Bedenk verder dat o.a. blad bedoeld is het knutsel brein te ontwikkelen ipv heden
het domweg aan schaffen van kant en klaar spul.
Bedoeld voor zowel een beginner op weg te helpen met wat eenvoudigere ontwerpen
vervolgens bekend te maken met de wat complexere.

Dat lijkt me het hoofd doel.
Deze print specifiek bevat vele aspecten van het bouwen.
Zowel een erg zinvol functioneel ding als ook bekend making met de PC, digitale logica als programmeer talen.
Immers een ontbrekend IC in de bibliotheek kan men via eenvoudig programmeren toevoegen wat helder wordt uitgelegd.
Met mijn geleerde Pascal programma kennis is het programma goed te begrijpen.

Het mankement hier zal met de volgorde van de door te lopen complexe tabel te maken hebben en mogelijk de snelheid waarmee de test wordt uitgevoerd.
Ondanks gebruik van een originele XT van 4Mhz.
Hoewel het IC 74299 gebruikt wordt in dan wel een oudere computer maar wel 18bit type.

Heb er nog niet voor gezeten om programma in stukken te hakken en per functie
het IC te gaan testen.
Of pauze loopjes maken om wat langzamer te testen.
Voorlopig ben ik de defecte driver kaart handmatig op deelfuncties aan het testen.
Dat vergt tijd, kennis van digitale techniek en oplossen van voorwaardes die in complexe schema gelden.
Hier bij bedenken waarom de cpu al bij opstarten vast loopt, dat is een indicatie in de richting van zoekwerk.
Immers bij opstart wordt alleen gekeken of de kaart aanwezig is.
Begrip hoe zo'n kaart werkt in een PC is dan nodig.
Betreffende computer kan ik bv in een basis mode opstarten en dan is er geheel geen sprake nog van een opstart procedure uit de eprom waarin de boot procedure staat.
De defecte kaart blokt dus denk ik de adres bus waar o.a. ook geheugen aan zit.

Zo helpt dus ook zo'n ICTEST kaart als je dat gaat bouwen en lezen hoe een kaart werkt, adressering etc.
Daarna komt het spelletje bustechnieken, pas daarna de functie van zo'n kaart zelf.

Is leerzaam en de technieken zijn ook heden nog steeds actueel, hoog uit sneller en complexer.

Het vervangen van de kaart is een weinig aantrekkelijke optie.
1 is oud en redelijk zeldzaam, 2 de prijs is gigantisch en loopt in de honderden dollars.3 De lol van uit puzzelen wat immers deel van de hobby is.
Ebay: M8029 RX02 CONTROLLER AND CABLE FULLY TESTED AND GUARANTEED $295.00 +$125.75 shipping


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum