Ph trafootje lijkt ingangsisolatietrafo voor U radio en audio (Aangeboden)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-11-2019, 14:27 (1614 dagen geleden) @ Martin
Gewijzigd door Maarten Bakker, 19-11-2019, 14:34

Belangrijkste info: Nummers die van buiten niet zichtbaar zijn (bij doosjes altijd ergens onder of op een flap) of in een klein hoekje weggewerkt staan, zijn bij Philips vrijwel altijd nummers van het drukwerk of niet van het onderdeel zelf.

In dit geval is het servicenummer van het trafo'tje 4822 142 50002. Als er een nummer met 8 cijfers of 3+5 cijfers op een doosje of in een documentatie voorkomt (niet indien op het onderdeel zelf), kun je er meestal 4822 voor zetten.

Dat gaat alleen op voor 8 cijfers vanaf half jaren '60.


Achtergrond: In o.a. Duitsland en Zweden gebruikten ze voor los verkochte artikelen nog een tijd lang 7-cijferige codes die opzichzelf stonden en bij onderdelen ouder dan half jaren '60 werd het oude systeem gebruikt (A3, A9 enz.) behalve als er zo'n Duitse 7-cijferige code gebruikt werd, die dateren uit de jaren '50 denk ik. Dat is dus niet een 8-cijferig nummer waar het laatste cijfer is weggevallen (al kan het best dat ze die nummers ooit toch wel in het 12NC systeem ingepast hebben door er 4 cijfers voor te zetten).

Je hebt wel gelijk dat dit lastig is, Philips maakte het niet altijd even overzichtelijk maar het voordeel is dat als je het systeem een beetje kent, je vaak nog vrij veel over een onderdeel te weten kunt komen door alleen maar naar het nummer te kijken (voorbeeld: bij 4822 nummers geven het 5e t/m 7e cijfer de categorie en het 8e cijfer de subcategorie ven het onderdeel aan, behalve bij nummers die zijn uitgegeven tussen 1963 en 1965 met 8e cijfer een 0).

Het grootste nadeel van de 4822 servicenummers is, dat ze in principe niet op de onderdelen zelf staan. Als je een apparaat hebt zonder documentatie en je zoekt een onderdeel aan de hand van het nummer dat er op staat, moet je alle doosjes openmaken (of vantevoren genoteerd hebben welk onderdeel bij welk servicenummer hoort - dat doe ik dus voor alle onderdelen die ik tegenkom).


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum