DECCA TP22 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 06-02-2020, 21:43 (1540 dagen geleden) @ Koen Louage
Gewijzigd door soundman2, 06-02-2020, 21:59

De foto maakt het voor mij niet echt duidelijk.
Er zit een aan/uitschakelaar in het toestel. Dat kan een aparte schakelaar zijn, maar die kan ook deel uitmaken van de volumeregelaar.
De schakelaar heeft in elk geval vier contacten, waaraan vier draden. Twee daarvan lopen weg naar twee batterijkontakten, of bij afwezigheid daarvan eindigen ze in het niets of twee knijpertjes, stekertjes oid, in elk geval iets om te verbinden met de batterijen.

Als de schakelaar in de stand "aan" staat, moet een van de twee draden doormeten op het chassis. Die komt aan de pluspool van de voeding . De andere draad is dan de min van de voeding.
Aan de luidspreker zitten twee draden (de rechtse soldeerpunten op het isolatieplaatje). Een van die draden verdwijnt in het chassis. De andere draad komt op de halve voedingsspanning, dus op het knooppunt tussen de twee adapters van 6 volt.
Gebruik je alleen een adapter van 12 volt, dan moet de tweede draad van de luidspreker op het frame aangesloten worden met een elco van 470uF 16 volt en wel zodanig dat de pluspool van de elco aan het frame zit.
Bij RMORG staat een foto met de batterijen in het toestel.
[image]
Duidelijk is te zien dat de blauwe draad aan de luidspreker verbonden is met de doorlusdraad van de twee batterijen. Dedraden voor plus en min zijn moeilijk te zien. Een andere foto op RMORG laat een foto van de onderzijde zien. Links staat daarop een schakelaar, die volgens mij tevens de golflengteschakelaar en de aan uit schakelaar is. Voor een leek lastig te zien welke de aan/uit kontakten zijn.

Het lijkt me een niet veel voorkomend toestel en het zou zonde zijn als je door verkeerd aansluiten transistors zou stukmaken.
Ik weet niet waar je woont, maar langskomen kan altijd na een afspraak.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum